שתף קטע נבחר

אצי שנרצח לפני 5,300 שנה אכל בעיקר בשר

במחקר החדש בדקו החוקרים את בטנו אל איש הקרח ומצאו כי הוא אכל בשר פרא של יעל וצבי, דגני חיטה וגם צמח רעיל - לפני שנפגע מחץ ומת

אצי איש הקרח שנרצח לפני כ-5,300 שנה ממשיך לרתק את החוקרים - ומחקר חדש מגלה מה הוא עוד אכל לפני מותו: כמעט שעתיים לפני הרצח הזוועתי שלו, אצי איש הקרח לעס כמה נתחים מעוררי תאווה - בשר פרא של יעל וצבי, דגני חיטה, וגם - למרבה הפלא - צמח רעיל, שאותו לעס - ככל הנראה כתרופה. כך עולה ממחקר שפורסם ב-Current Biology.

 

 

אצי, שמכונה כך בעקבות העמק שבו אותר (עמק אצטאל שבהרי האלפים, סמוך לגבול איטליה-אוסטריה), התגלה ב-1991 בצפון איטליה על ידי שני מטיילים, ומאז המחקרים עליו מספקים למדענים מידע יקר ערך על החיים בשנת 3,300 לפני הספירה, במהלך עידן הנחושת.

 

החוקרים, וביניהם המומחה הגרמני למומיות אלברט זינק, גילו במחקר החדש כי התזונה של אצי הייתה מורכבת בעיקר משומן מן החי. "המקום הגבוה ובמיוחד הסביבה הקרה מחייבים אספקה של מרכיבים מזינים כדי למנוע רעב ואיבוד אנרגיה", אמר זינק. "נראה שאיש הקרח היה מודע לכך ששומן מן החי הוא מקור אנרגיה חשוב".

 

בינואר 2017 פורסם מחקר גם כן על הארוחה האחרונה של אצי, אבל אז נמצא כי הוא אכל רק בשר עז מיובש. במחקר הקודם נמצאו בבדיקות גם בקטריה שעלולה לגרום לכיב קיבה, וקיימת אפשרות שאצי סבל לפיכך מכאבי בטן.

 

המומיה של אצי איש הקרח (צילום: AFP) (צילום: AFP)
המומיה של אצי איש הקרח(צילום: AFP)

 

מאז שהוצא מקבר הקרח שלו, החוקרים קבעו בין היתר כבר לפני כמה שנים שאצי ככל הנראה נרצח בחץ שנורה לראשו. הוא לבש בגדים שעשויים מעור של כבשים, עזים ופרות, ועל גופו נמצאו 61 קעקועי פחם. מאז שהוצא מקבר הקרח שלו, החוקרים קבעו בין היתר כי אצי נרצח בגיל 45, ככל הנראה מחץ שנורה לראשו. גובהו היה 1.60 מ' והוא שקל 50 ק"ג. הוא לבש בגדים שעשויים מעור של כבשים, עזים ופרות

 

בספטמבר 2016 שיחזרו חוקרים את קולו של הגבר כדי ליצור את קולו של אצי נכתב ב"דיילי מייל" כי הצוות השתמש במידע פיזיקלי בנוגע לגרון שלו ושילב זאת עם נתונים על אנרגיית הקול. בסיכומו של דבר העריך הצוות כי קולו של אצי היה בין 100 ל-150 הרץ, בדומה לקולו של גבר ממוצע בימינו אנו.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
אצי. ממשיך לרתק את החוקרים
צילום: AFP
מומלצים