שתף קטע נבחר
 

חדשות האקדמיה: מהפרעות קשב לחדשנות ומשפטים

מה חדש בהשכלה הגבוהה? במכללת לוינסקי לחינוך יחלו להכשיר מטפלים קוגניטיביים-התנהגותיים על פי שיטת CBT לילדים ואילו בבינתחומי הרצליה פותחים בשלוש תוכניות חדשות

 

תוכנית להכשרת מטפלים קוגניטיביים-התנהגותיים

תוכנית חדשה במכללת לוינסקי לחינוך מכשירה מטפלים קוגניטיביים-התנהגותיים על פי שיטת CBT, שיטת טיפול קצרת מועד המשלבת בין המרכיב הקוגניטיבי (שינוי תפיסת המציאות) והמרכיב ההתנהגותי (תרגול התנהגויות חדשות). במכללה אמרו כי ייחודה של התוכנית הוא התמקדות בטיפול בילדים ובני נוער בדגש על אוכלוסיות מיוחדות, ביניהן ליקויי למידה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות על הרצף האוטיסטי ועוד. התוכנית משלבת לימודים תיאורטיים, הקניית כלים יישומיים לטיפול בילדים ובני נוער והתמחות בליווי של מדריכים מוסמכים מטעם איט"ה (האגודה הישראלית לטיפול התנהגותי-קוגניטיבי).

 

התוכנית מיועדת לבעלי תואר שני בעבודה סוציאלית, בפסיכולוגיה, בייעוץ חינוכי, בהוראת חינוך מיוחד, בקרימינולוגיה קלינית, ברפואה, בפסיכיאטריה, ולבעלי תואר שני במקצועות התרפיה המעוניינים לעסוק בגישה טיפולית עדכנית ומובילה.

 

ילד משועמם בכיתה (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

 

הלימודים בתוכנית נמשכים שנתיים. השנה הראשונה כוללת לימודים של העקרונות הטיפוליים בילדים ובמתבגרים בהפרעות השונות, ייחוד טיפול לפי גישת CBT והדרכת הורים. בשנה השנייה הלימודים מתמקדים בטיפול CBT באוכלוסיות ייחודיות, בטיפול קבוצתי ועוד.

 

יעל רימון, רכזת תוכנית CBT להכשרת מטפלים קוגניטיביים-התנהגותיים במכללת לוינסקי לחינוך, אמרה: "בחרנו להתמקד בתוכנית בילדים ובמתבגרים עם צרכים מיוחדים בעקבות השינויים החקיקתיים שחלו בשנים האחרונות, המאפשרים לילדים עם מאפיינים ייחודיים להשתלב במסגרות רגילות. שילוב זה יוצר לעיתים אתגרים חינוכיים וטיפוליים שעל הצוות החינוכי להתמודד איתם. שיטת הטיפול CBT מתאימה לטיפול בילדים ובבני נוער. מדובר בטיפול קצר-טווח המקנה הישגים לטווח ארוך. שיטת טיפול זו ממוקדת ושמה דגש על טיפול בסימפטומים של הבעיה לצד טיפול בדפוסי המחשבה באמצעות הענקת כלים יישומים ותרגול, המעניקים למטופל כלים להתמודדות עם בעיות דומות בעתיד".

 

ללמוד על הפרעות קשב

ועוד באותו נושא. קורס בחירה חדש ייפתח בסמסטר ב', במסגרת תוכניות המוסמך של בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית באוניברסיטה העברית, בראשות פרופ' איתי ברגר, תחת הכותרת "אופנה או מגיפה? הפרעת קשב = מהבסיס הנוירוביולוגי להשפעה החברתית. מודל לעבודת צוות רב מקצועי". מדובר בקורס בהיקף של שני נקודות זכות, המיועד לאנשי מקצוע שאינם רופאים, ממגוון מקצועות המטפלים בילדים ובבני נוער ממשפחות עם הפרעת קשב, המעוניינים להעמיק ולבסס את הידע שלהם בתחום.

 

ד"ר ברגר אמר כי "בשנים האחרונות הפרעת קשב וריכוז קיבלה ממדים של מגיפה, לא בהכרח בצדק. יותר ילדים מתמודדים עם ההפרעה הזאת, אך מאובחנים ומטופלים, ומצד שני יש אוכלוסיות שסובלות מהדרה ושם יש פחות אבחון וטיפול. הנושא הזה מושך הרבה תשומת לב ברשתות החברתיות והעיתונות המקומית והעולמית ורוב המידע שנמסר שם לא בהכרח נכון. הקורס נועד להציג למשתתפים את כל המגוון הפרה-רפואי בתחום, רק דברים מבוססי מדע והוכחות רפואיות. אני יכול להגיד בגאווה כי לראשונה מעביר נוירולוג קורס כזה לסטודנטים מתחומים שאינם קשורים לעולם הרפואה, ואני מאמין שזה יעבוד מצוין. זה לא קרה בעבר בישראל".

 

במהלך הקורס יכירו הסטודנטים את הגישות הקליניות המתוקפות ואת הכלים הנפוצים לאבחון הפרעת קשב וריכוז, את דרכי הטיפול הישנים והחדשים בדגש על התערבות מוקדמת על פי המודל הביו-פסיכו-סוציאלי של ארגון הבריאות העולמי, ויוסבר כיצד הפרעת קשב מהווה מודל לעבודה מקצועית רב-תחומית משותפת החל משלב האבחון ועד הטיפול והמעקב ארוך הטווח.

 

תוכנית להכשרת מטפלים קוגניטיביים-התנהגותיים

ועוד באותו נושא. תוכנית חדשה במכללת לוינסקי לחינוך מכשירה מטפלים קוגניטיביים-התנהגותיים על פי שיטת CBT, שיטת טיפול קצרת מועד המשלבת בין המרכיב הקוגניטיבי (שינוי תפיסת המציאות) והמרכיב ההתנהגותי (תרגול התנהגויות חדשות). במכללה אמרו כי ייחודה של התוכנית הוא התמקדות בטיפול בילדים ובני נוער בדגש על אוכלוסיות מיוחדות, ביניהן ליקויי למידה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות על הרצף האוטיסטי ועוד. התוכנית משלבת לימודים תיאורטיים, הקניית כלים יישומיים לטיפול בילדים ובני נוער והתמחות בליווי של מדריכים מוסמכים מטעם איט"ה (האגודה הישראלית לטיפול התנהגותי-קוגניטיבי).

 

התוכנית מיועדת לבעלי תואר שני בעבודה סוציאלית, בפסיכולוגיה, בייעוץ חינוכי, בהוראת חינוך מיוחד, בקרימינולוגיה קלינית, ברפואה, בפסיכיאטריה, ולבעלי תואר שני במקצועות התרפיה המעוניינים לעסוק בגישה טיפולית עדכנית ומובילה.

 

הלימודים בתוכנית נמשכים שנתיים. השנה הראשונה כוללת לימודים של העקרונות הטיפוליים בילדים ובמתבגרים בהפרעות השונות, ייחוד טיפול לפי גישת CBT והדרכת הורים. בשנה השנייה הלימודים מתמקדים בטיפול CBT באוכלוסיות ייחודיות, בטיפול קבוצתי ועוד.

 

יעל רימון, רכזת תוכנית CBT להכשרת מטפלים קוגניטיביים-התנהגותיים במכללת לוינסקי לחינוך, אמרה: "בחרנו להתמקד בתוכנית בילדים ובמתבגרים עם צרכים מיוחדים בעקבות השינויים החקיקתיים שחלו בשנים האחרונות, המאפשרים לילדים עם מאפיינים ייחודיים להשתלב במסגרות רגילות. שילוב זה יוצר לעיתים אתגרים חינוכיים וטיפוליים שעל הצוות החינוכי להתמודד איתם. שיטת הטיפול CBT מתאימה לטיפול בילדים ובבני נוער. מדובר בטיפול קצר-טווח המקנה הישגים לטווח ארוך. שיטת טיפול זו ממוקדת ושמה דגש על טיפול בסימפטומים של הבעיה לצד טיפול בדפוסי המחשבה באמצעות הענקת כלים יישומים ותרגול, המעניקים למטופל כלים להתמודדות עם בעיות דומות בעתיד".

 

תוכניות לימוד חדשות במרכז הבינתחומי הרצליה

בבינתחומי הרצליה פותחים בשלוש תוכניות חדשות.

תואר שני באינטראקציית אדם-מחשב: תוכנית המציעה לימודי תואר שני MA באינטראקציית אדם-מחשב, בהובלת ד"ר אורן צוקרמן. בבינתחומי אמרו כי התואר מעניק לסטודנטים את המתודולוגיות והכישורים הנדרשים להובלת מוצרים ממוקדי משתמשים בחברות טכנולוגיה, חוויות אינטראקטיביות בחברות עיצוב ומחקרים פורצי דרך במעבדות חדשנות.

 

תואר שני (MA) בכלכלה התנהגותית: תחום קבלת ההחלטות בכלל ובתחום הכלכלי בפרט זוכה לתהודה עצומה מאז זכיותיהם של פרופ' דניאל כהנמן (2002) וריצ'רד ת'אלר (2017) בפרסי נובל. כעת נפתחת בבינתחומי תוכנית ללימודי תואר שני בכלכלה התנהגותית, בהובלת ד"ר גיא הוכמן. התכנית משלבת בין תחומי הכלכלה והפסיכולוגיה, בדגש על יישומים במדיניות כלכלית ושינוי חברתי, בניסיון לתת מענה על השאלות שמעסיקות את כולנו: מה משפיע על הבחירה שלנו בעת לקיחת סיכונים כלכליים? האם אנחנו משתמשים ברגש או בהגיון כשאנו מקבלים החלטות? מהם הכוחות המשפיעים על האופן שבו נקבל החלטות בתנאי אי ודאות?

 

תואר שני (MA) במשפטים, טכנולוגיה וחדשנות עסקית: תוכנית המיועדת ללא משפטנים ולמשפטנים כאחד, בהובלת פרופ' ליאור זמר, אשר מיועדת לבעלי ניסיון מעשי בתפקידים ניהוליים וביצועיים ומכוונת להכשירם להתמודדות עם האתגרים שההתפתחויות הטכנולוגיות מזמנות, ברמה המקומית וברמה הבינלאומית. יצויין, כי כשני שליש מהסטודנטים שהתקבלו לתכנית מגיעים מתחומי הטכנולוגיה וההנדסה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים