מדי שנה, בין עשרות אלפי הסטודנטים שמתחילים לימודים לתואר ראשון, ישנם גם מספר מצומצם של אנשים עם ממוצע בגרויות מרשים וציון פסיכומטרי גבוה במיוחד, כזה שפותח בפניהם מגוון רחב של אפשרויות. מה עושים עם הנתונים המרשימים האלה? ובכן, הרוב הולכים ללמוד רפואה, פסיכולוגיה או משפטים. מעטים מאתגרים את עצמם בתוכנית מצטיינים יוקרתית.
לכתבות הקודמות במדור תנועת ההשכלה:
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בתוכניות עם מספר משתתפים זעום במיוחד, תנאי קבלה בשמיים ודרישה חסרת פשרות להשקעה מרובה בלימודים. בתמורה הן מעניקות מימון, תמיכה וגמישות ובעיקר - פותחות דלתות באקדמיה ובעולם שם בחוץ.
אז היכן לומדים הסטודנטים המצטיינים של ישראל?
התוכנית הבין-תחומית לתלמידים מצטיינים ע"ש עדי לאוטמן היא תוכנית מצטיינים ותיקה הקיימת כבר למעלה משלושה עשורים. מטרת התוכנית היא לאפשר לסטודנטיות ולסטודנטים בעלי כישורים אינטלקטואליים גבוהים וחשיבה עצמאית להתעמק בתחומי ידע שונים ולהתמודד עם בעיות בין-תחומיות.
התלמידים מרכיבים תוכנית לימודים אישית ונרשמים לקורסים מתוך כל החוגים באוניברסיטה. לקראת סוף שנת הלימודים השנייה הם מתחילים להתמקד בתחום ספציפי, ונרשמים בסופו של דבר לחוג שבו בחרו ללמוד לתואר השני. בנוסף, תלמידי התוכנית נפגשים בסמינר בין-תחומי שבועי ושומעים הרצאות מפי אנשי מדע ורוח מהארץ ומהעולם. אחת לשבוע משתתפים התלמידים בקורס מחקרים בין-תחומיים מודרכים, שבמסגרתו הם חוקרים רעיון שמעסיק אותם ודנים בו בקבוצה.
מתכונת התוכנית היא לימודים במסלול ישיר, בן ארבע שנים, לתואר שני, והתלמידים מלווים על ידי צוות חונכים אישיים. רוב בוגרי התוכנית ממשיכים את לימודיהם לדוקטורט באוניברסיטאות מובילות בארץ ובחו"ל. רבים מהם משתלבים באקדמיה, ואחרים יוצרים בתחומים שונים. בין הבוגרים הרבים של התוכנית תמצאו את הסופרים אתגר קרת, שמעון אדף ודב אלבוים, וכן אנשי אקדמיה בכירים בשלל תחומים, ממתמטיקה ועד לפסיכולוגיה.
למי זה מתאים: לתלמידים שרוצים לטעום מהכול ושאינם מעוניינים להתמחות בתחום ידע אחד ספציפי, או לרכוש מקצוע מסוים כמו עריכת דין או הנדסה.
הטבות: פטור מלא משכר לימוד במשך ארבע שנות לימודים. מעבר לכך מציעה התוכנית לתלמידיה מלגות קיום מהקרן ע"ש עדי לאוטמן. המלגות ניתנות לפי קריטריונים של מצב כלכלי, הצטיינות בלימודים ופעילות חברתית.
תנאי קבלה: מספר שלבי מיון על פי ציוני הבגרות, הציון הפסיכומטרי, מכתב הצגת המועמדות, סדרת ריאיונות אישיים ויום הערכה אקדמי. שימו לב, ציוני הבגרות והפסיכומטרי הם רק גורם אחד המשוקלל יחד עם גורמים נוספים, כגון תחומי עניין, התנסות ולימודים קודמים במסגרות שונות והפגנת סקרנות ויכולות למידה.
מספר המתקבלים בכל מחזור: 15
דבר הבוגר, יותם קונסטנטיני, כיום דוקטורנט בביולוגיה חישובית: "לאוטמן אפשרה לי למצות את הסקרנות שלי באוניברסיטה. הייתי סטודנט רעב שהגיע לבופה האקדמי, והעמסתי על הצלחת מכל טוב - ביולוגיה, מגדר, מדעי המחשב ועוד שלל נושאים. כשלומדים בפקולטות שונות מתחילים לשים לב להבדלי הפרדיגמות, לצורות השונות שבהן מלמדים ולמודלים השונים שלפיהם מנתחים את המציאות. אם הייתי יכול, הייתי ממשיך את התוכנית הזו עוד כמה שנים".
תוכנית הצטיינות ייחודית הנלמדת במדעי הרוח במסגרת לימודי תואר ראשון דו-חוגי. התוכנית נחשבת לחוג המשני, והחוג הראשי יכול להיות אף הוא במדעי הרוח אבל גם ממדעי הטבע או ממדעי החברה.
תוכניות הצטיינות בישראל מבוססות בדרך כלל על הענקת מלגה, תוך הישענות על קורסים המוצעים ממילא על ידי המוסד. אמירים, לעומת זאת, היא תוכנית המציעה תואר המושתת על קורסים שהם בלעדיים לכיתות אמירים (כלומר, הם סגורים לסטודנטים שמחוץ לתוכנית), ונלמדים בפורום הכיתתי של כל מחזור. מדובר בקבוצה קבועה שבה נרקמים קשרים ארוכי טווח. פרט לקורסים האלה, ניתנת אפשרות ללמוד שלושה קורסי בחירה מכל האוניברסיטה (במהלך התואר כולו).
אמירים דורשת קריאה מרובה באנגלית, וכוללת גם לימוד של שפה זרה שנייה (מלבד אנגלית) למשך שנתיים.
תלמידי שנה ג' יוצאים לסיור לימודי בחו"ל (במימון התוכנית). הסיור נתמך על ידי קורסים שונים לאורך שלוש שנות הלימודים בתוכנית, וכן על ידי פעילויות לימודיות וחברתיות נוספות. לפני שנתיים שנה ג' יצאה לנסיעה שהוקדשה לתיאטרון שייקספירי באנגליה, ואשתקד שנה ג' יצאה לסיור לימודי בברלין. בשנתיים הקודמות יצאו כיתות לכנסים משותפים באוקספורד. הנסיעות המתוכננות לשנים הקרובות הן לסין, להודו ולאיטליה.
למי זה מתאים: לבעלי יכולות אקדמיות גבוהות ואנגלית טובה ומעלה, שמגיעים עם אהבה ממשית ללמידה ורצון ללמוד בקבוצה קטנה.
הטבות: מלגת שכר לימוד מלאה, סיורים לימודיים בארץ ובחו"ל, השתתפות במועדון התוכנית הכולל הרצאות, מופעים, תערוכות, סדנאות ועוד.
תנאי קבלה: נוסף על דרישות הקבלה הכלליות (שקלול בגרויות ופסיכומטרי), תהליך הקבלה כרוך בזימון לריאיון אישי. הריאיון מחייב הגשה מראש של כמה מטלות בכתב, על פי הנחיות שנשלחות מראש.
מספר המתקבלים בכל מחזור: 25
דבר ראש התוכנית, פרופ' צחי זמיר: "תוכנית אמירים שואפת להיות אחת מתוכניות ההצטיינות הטובות בעולם. קבלה לתוכנית יוקרתית זו מעניקה לימוד עמוק ומגוון, המשלב הנאה, אתגר, הרחבת אופקים וחברות. תוכנית הלימודים גמישה ומשתנה: אף מחזור בתוכנית לא לומד את התוכנית שנלמדה על ידי המחזור שלפניו. אמירים תתאים למי שיוכלו וירצו לעמוד בדרישות לימודיות גבוהות לאורך זמן, ולמי שירצו ליצור ולהיות חלק מקהילה לומדת – קהילה סקרנית, תומכת, יוזמת ונלהבת".
דבר הבוגר, שניר חדד, עו"ד: "תוכנית אמירים תרמה לי באופנים רבים במהלך התואר הראשון, ורק היום, שנתיים לאחר השלמתה, אני מתחיל להבין את גודל התרומה. לאחר שסיימתי את לימודיי באוניברסיטה והתחלתי לעסוק במשפטים, קיבלתי תיקים אשר עסקו בסוגיות אתיות רגישות, שלטוניות וחברתיות. השתמשתי בידע שרכשתי באמירים על מנת לתרום לתיקים הללו. מתברר שכדי להצליח בעבודתי, הכלים שקיבלתי בתוכנית היו משמעותיים לא פחות ואולי יותר מהידע שקיבלתי במשפטים".
איתן היא תוכנית מצטיינים כלל-אוניברסיטאית חדשה מהניילונים: היא נפתחה בשנת הלימודים הקודמת. מדובר במסלול ישיר לתואר שני המאפשר לימודים וחקר של שאלות בין-תחומיות, ולומדים בו סטודנטים מפקולטות וממחלקות שונות.
בהדרכה של צוות חונכים אישיים מהאקדמיה, הסטודנטים בתוכנית מרכיבים תוכנית לימודים אישית בדיסציפלינות השונות. כראוי למצטיינים, הם לומדים את קורסי הליבה ברמה הגבוהה ביותר: מתמטיקה עם המתמטיקאים, פיזיקה עם הפיזיקאים וביולוגיה עם הביולוגים. כמו כן, הלומדים בתוכנית נפגשים אחת לשבוע במסגרת סמינר בין-תחומי מיוחד, הכולל הרצאות מפי אנשי מדע ואנשי רוח בכירים מהארץ ומחו"ל.
הלימודים פרושים על פני ארבע או חמש שנים (תלוי מה בוחרים ללמוד). לקראת סוף שנת הלימודים השנייה הסטודנטים נדרשים להתמקד בשאלה ספציפית, ונרשמים לתואר שני במחלקה שבה בחרו.
למי זה מתאים: לסטודנטיות וסטודנטים שמוכנים להשקיע ולעבוד קשה ושרוצים לחצוב את הדרך האישית שלהם, מעבר להגדרות ולקיבעונות של מקצועות ונושאים ספציפיים.
הטבות: פטור מלא משכר לימוד, מלגות קיום, שריון מעונות סטודנטים וליווי אישי של חבר סגל. כמו כן, מעבר ללימודי הבסיס הסטודנטיות והסטודנטים יכולים לקחת, כבר משלב מוקדם בתואר, קורסים מתקדמים מכל מחלקה ופקולטה באוניברסיטה.
תנאי קבלה: הסטודנטים בתוכנית נבחרים מבין עשרות מועמדים בעלי נתונים גבוהים והתאמה לקריטריונים לפרסי הצטיינות בפקולטות השונות. כמו כן, נבחנת התאמה למחקר בין-תחומי. המיונים מתבצעים על ידי ועדת ההיגוי של התוכנית, שבה יושבים נציגים מהפקולטות השונות באוניברסיטה. המועמדים נדרשים לשקלול ציוני בגרות ופסיכומטרי גבוה התואם לקריטריונים בפקולטות השונות, מכתב הגשת מועמדות, ריאיונות אישיים ופאנל הערכה.
מספר המתקבלים בכל מחזור: 15
דבר ראש התוכנית, פרופ' אביעד רז: "תוכנית איתן נולדה מתוך הבנה שהסטודנטים הטובים ביותר מעוניינים להוסיף יותר בחירה ויותר בין-תחומיות. הייחודיות של איתן היא בהשתלבות במצוינות שכבר קיימת במחלקות ובפקולטות, תוך מתן האפשרות להוסיף ולהתפרש לפי בחירה אישית, כדי לאפשר לסטודנט להתמקד בהמשך הדרך במחקר בין-תחומי. אנחנו מאמינים שהיכולת לשלב בין תחומים שונים, ליצור ולחקור בלי גבולות של תחום מסוים, ולראות מעבר – כל אלה הם המפתח לתגליות ולמדע של מחר".
דבר הסטודנטית, קרן ידאנוב: "בסמסטר הבא אתחיל את התואר השני בכימיה, וכבר בחרתי לעצמי מנחה מעבדה. המטרה של התוכנית היא בעצם להעמיק בבין-תחומיות. התוכנית אפשרה לי לאורך כל התואר לקחת קורסים שלא קשורים בכלל לכימיה כמו קורסים בגנטיקה או מדעי המחשב, וזה מעולה בעיניי. יש אצלנו חבר'ה שלקחו קורסים בתורת המשחקים ובפסיכולוגיה. למידה של תחומים אחרים באמת מעשירה את צורת החשיבה ונותנת המון כלים למחקר. חשוב לדעת שאלו לא לימודים קלים - בסמסטר הנוכחי אני לומדת 14 שעות ביום. זה לא פשוט אבל מאוד מספק".
תוכנית אילנות מתאימה לכל סטודנט לתואר ראשון בבר אילן, ולא משנה אם הוא לומד ביולוגיה או ספרות. אם הוצאתם בפסיכומטרי 740 ומעלה, וממוצע הבגרויות שלכם הוא 110 ומעלה - התקבלתם.
לימודי התואר עצמם נעשים במתכונת רגילה, בהתאם לחוג הנבחר, אולם לכל סטודנט יוצמד מלווה אישי מהסגל האקדמי במחלקה שבה הוא לומד, וכל סטודנט יחויב להשתתף בשנת הלימודים הראשונה בסמינר אילנות - קורס העשרה הכולל "טעימה" מכל תחומי הלימוד של האוניברסיטה, ומחייב את הסטודנטים לצאת מאזור הנוחות ולהיחשף לדיסציפלינות חדשות כמו ביולוגיה חישובית, אנרגיה חלופית, אופטומטריה וגם לימודי ארכיאולוגיה.
מה עוד? ובכן, ההצטיינות נבחנת לא רק בקבלה לאילנות אלא לאורך כל התואר: הלומדים בתוכנית יצטרכו להקפיד שממוצע הציונים הסמסטריאלי לא יפחת מ-90 בכל תחומי הלימוד. בתום כל סמסטר מגישים המשתתפים דו"ח תקופתי סמסטריאלי, חתום על ידי המלווה האקדמי וראש המחלקה.
סטודנטים במדעים לא מדויקים שסיימו את תוכנית אילנות בהצטיינות (כלומר המצטיינים של המצטיינים) יכולים להגיש מועמדות למלגת נשיא עבור תואר שני עם תזה (מדובר במלגה חודשית גבוהה ומפנקת במיוחד).
למי זה מתאים: למי שמגיע עם נתונים גבוהים במיוחד, ורוצה ללמוד בחוג ספציפי בלי דאגות כלכליות ועם מעטפת תומכת.
הטבות: פטור מלא משכר לימוד, מלגת קיום חודשית, ליווי אקדמי אישי וחניה בקמפוס (לבעלי רכב הרשום על שמם).
תנאי קבלה: בעלי פסיכומטרי 740 + וממוצע בגרות 110 ומעלה.
מספר המתקבלים בכל מחזור: כל מי שעונה לקריטריוני הקבלה (45-0 סטודנטים בשנה).
דבר ראש התוכנית, פרופ' אריה רייך: "תוכנית אילנות מיועדת למועמדים המצטיינים ביותר לתואר ראשון. מטרת התוכנית לעודד את הסטודנטים המצטיינים להשתלב בתארים המתקדמים באוניברסיטה. כל הסטודנטים מקבלים מלווים אקדמיים, ששומרים איתם על קשר ודואגים לקידומם בלימודים. הם גם משתתפים בסמינר אילנות – סמינר העשרה הכולל הרצאות בכל תחומי הדעת המועברות מפי מרצים מצטיינים מהאוניברסיטה".
דבר הבוגרת, נופר הוניגמן, כיום סטודנטית לתואר שני בחינוך: "אילנות היא מעטפת תומכת ואוהבת, תוכנית נטולת גינונים שמטרתה לתת לתלמידים מצטיינים מכל התחומים את מקסימום הכלים לתואר ראשון: מקבלים פטור משכר לימוד ומלגת קיום בכל חודש (לא משנה בכמה שנים עושים את התואר), ובכל מחלקה שלומדים בה יש מלווה אקדמי. באופן אישי, מאוד נהניתי מסמינר אילנות. הגיעו חוקרים ממחלקות אחרות ומתחומים שונים וזה היה מגוון ומעשיר. התוכנית נמצאת בשיפור מתמיד, יש מענה לכל בעיה ובכל מחלקה יש מרצה בכיר שמלווה את הסטודנט - לא רק בעניינים טכניים אלא גם בהתפתחות הלימודית".
מדי שנה מצטרפים לטכניון כאלפיים סטודנטים חדשים, כולם בעלי יכולות אקדמיות מעולות. האחוזון העליון מתוך כל מחזור כזה יצטרף לתוכנית רוטשילד – פרויקט הדגל של המצוינות בטכניון, שעם בוגריו נמנים עשרות פרופסורים.
תוכנית רוטשילד מיועדת ללימודי תואר ראשון בפקולטות למדעים ו/או להנדסה. לכל תלמיד מרכיבים תוכנית אישית וייחודית בהתאם לרצונותיו וליכולותיו, וכל אחד מהנבחרים זוכה בליווי אקדמי צמוד.
בתוכנית ניתנים כלים מקצועיים ואפשרויות נרחבות לקידום ולפיתוח של הפוטנציאל האישי, תוך עידוד היצירתיות, המקוריות והסקרנות בדרך של לימוד עצמי ועבודת צוות. התלמידים משולבים במחקר לתארים מתקדמים כבר במהלך לימודיהם לתואר ראשון, וחלקם עושים תואר כפול ולפעמים אף משולש. בניגוד לתוכניות מצוינות מקבילות, שמאיצות בסטודנטים לסיים את התואר הראשון מהר ולהגיע לתואר שני, ברוטשילד משדרים לסטודנטים את ההיפך: למדו לאט, הרחיבו אופקים, היו מעורבים והתנסו במחקר.
שימו לב, הקבלה לתוכנית היא כמובן זכות גדולה, אך גם חובה גדולה. מי שהתקבל לתוכנית אך אינו מצליח לשמור על ממוצע 90 ומעלה ייאלץ לנשור.
למי זה מתאים: לסטודנטים המעוניינים בהעשרה, בהכשרה ובחשיפה לתחומי ידע רבים, שמסוגלים להתחייב לתוכנית לימודים התפורה ספציפית למידותיהם ושלוקחים בחשבון שהלימודים קשים יותר בהשוואה ללימודים רגילים בטכניון.
תנאי קבלה: הקבלה לתוכנית לא מותנית ברף מינימלי, כל מועמד נבחן לגופו. תהליך בחירת התלמידים לתוכנית מבוסס, בין השאר, על הישגים קודמים, מקוריות, סקרנות אינטלקטואלית ועניין עמוק במדע. המועמדים נדרשים להגיש קורות חיים (בדגש על פעילויות, תחביבים ותחומי עניין), תעודת בגרות, ציון פסיכומטרי וציונים מלימודים אקדמיים קודמים. מועמדים שיימצאו מתאימים יוזמנו לריאיון אישי.
הטבות: פטור מתשלום שכר לימוד, מגורים חינם במעונות הטכניון, מחשב נייד ומלגת קיום חודשית.
מספר המתקבלים כל מחזור: 20-15
דבר ראש התוכנית, פרופ' עדית קידר: "אנחנו מחפשים צעירות וצעירים שיהיו בעתיד חוקרות וחוקרים מובילים. לשם כך לא מספיק להיות חכמים, או אפילו חכמים מאוד. כדי להגיע לפריצות דרך מדעיות או טכנולוגיות, חוקרת צריכה להיות קודם כל מקורית ויצירתית, לחשוב מחוץ לקופסה. בנוסף, עולם המדע וההנדסה הופך בשנים האחרונות להיות יותר ויותר מולטי-דיסציפלינרי, ויש יותר דגש על שילוב כלים מתחומים שונים. לכן אנחנו מחפשים מועמדים רחבי אופקים וחושפים את תלמידי התוכנית למגוון תחומים במהלך לימודיהם. מובן שגם האישיות חשובה – מדענים מובילים הם מנהיגים לכל דבר. עליהם לדעת למשוך אנשים מוכשרים לקבוצה שלהם, לנהל אותם בצורה אפקטיבית ולהשפיע על מגמות במחקר העולמי.
"הסטודנטים שלנו שוברים את כל הסטיגמות. יש כאן נשים וגברים, ערבים ויהודים, חובשי כיפה וחילונים, צעירים אחרי תיכון לצד הורים לילדים וקצינים משוחררים לאחר מסלול שירות ארוך. התוכנית יוצרת אחווה בין מגוון משתתפיה, והסקרנות האינטלקטואלית והשאיפה למצוינות משותפות לכולם: תלמידי התוכנית תופסים את הטכניון כמגרש משחקים אינסופי, ואת הלימודים כאתגר - ולא כעול או כמשימה שחייבים לעבור בדרך לתעודה".
דבר הבוגר, מיאל שרף, כיום פוסט-דוקטורנט להנדסת חשמל: "תוכנית המצוינים הייתה בשבילי הפלטפורמה המושלמת ללמוד בטכניון - מלגת המחיה וידאה שאוכל להתרכז רק בלימודים, והחופש האקדמי שהתוכנית מאפשרת עזר לי להעמיק בתחומים שעניינו אותי. האירועים המיוחדים שמאורגנים לתלמידי התוכנית כוללים הרצאות מחזית המחקר וקורסים ייעודיים שהעשירו אותי מאוד, והטיולים, ערבי המוזיקה והפויקה השנתי היוו מפגשים מגבשים, שעזרו לי ליצור חברויות חדשות עם אנשים אחרים בתוכנית שמחזיקות גם שנים לאחר שסיימתי את התואר.
"בנוסף, היא הכינה אותי באופן מושלם להמשך הקריירה שלי. היא סיפקה לי כלים רבים להשתלבות במחקר בתואר גבוה, ועזרה מאוד גם לאלו שבחרו להמשיך לתעשייה. אין לי ספק בכלל שהשתתפותי בתוכנית תרמה מאוד להגעה למקום שבו אני נמצא היום – פוסט-דוקטורט בתחום בקרת מערכות אוטונומיות באוניברסיטת KTH בשוודיה".
מסלול הכשרה מיוחד המאפשר לסטודנטים ללמוד ברציפות תואר ראשון, שני ושלישי במשך שמונה שנים, שבסופן יזכו בתואר דוקטור לרוקחות וברישיון לעסוק במקצוע הרוקחות. תוכנית הלימודים משלבת קורסים לתואר שני הנלמדים במהלך התואר הראשון, כך שבמהלך השנה החמישית ללימודים משלימים שנת מחקר לתואר שני, ולאחריה שלוש שנות מחקר לתואר שלישי.
התוכנית כוללת לימודים אינטנסיביים בתחומי הכימיה, הביולוגיה, מדעי הרפואה, מדעי התרופה והרוקחות הקלינית. החל מהשנה הראשונה התלמידים ייחשפו לעבודות מחקר הנעשות במכון למדעי התרופה, והחל מסוף השנה השנייה יצוות כל תלמיד למעבדה של איש סגל בכיר במטרה לבצע פרויקט מחקר בהנחייתו.
למי זה מתאים: למי שמתעניין בביוטק ובתעשיית התרופות ומוכן לצאת למסע לימודים ארוך ומפרך.
הטבות: אין
תנאי קבלה: ריאיון קבלה ועמידה בתנאי מעבר משנה לשנה.
מספר המתקבלים בכל מחזור: 15-10
דבר ראש התוכנית, פרופ' דמיטרי צבליחובסקי: "תוכניות המצטיינים שלנו נותנת עדיפות למחקר ולחקירה, עם הזדמנויות רבות לקיים אינטראקציה עם חוקרים ממחלקות שונות בפקולטה לרפואה ובמרכזי המחקר. הסטודנטים בתוכנית נהנים מסביבה בין-תחומית המעודדת סקרנות וחדשנות. התלמידים המצטיינים יכולים לבחור אחד מבין תחומי המחקר: רוקחות, פרמקולוגיה או כימיה תרופתית כהתמחות העיקרית שלהם לתואר דוקטור. המבנה הרב-תחומי, האינטראקטיבי והתומך של בית הספר לרוקחות מהווה מרכיב מרכזי לקידום הסטודנטים תוך השגת רמת הצלחה גבוהה".
דבר הבוגר, ד"ר דוד לנקרי: "אני נמצא כעת בפוסט-דוקטורט באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. את התוכנית התחלתי במחזור השני שלה. היו קצת 'חבלי לידה' וקשיים כמו בכל תוכנית חדשה. התוכנית הייתה מאוד אינטנסיבית ותובענית מצד אחד, אך הרגשתי מאוד מתוגמל מהצד השני, גם מבחינת המלגות וגם מהאפשרויות שנפתחו לי מבחינת השתלבות במחקר, ובהכוונה הצמודה של המנחה כבר מהשנה השנייה לתואר".
אוניברסיטת חיפה מחזיקה גם היא בתוכנית מצטיינים דו-חוגית בשם אופקים (המקבילה של תוכניות אמירים בעברית ולאוטמן בתל אביב), אולם מציעה תוכנית מצטיינים יוצאת דופן בשם פסיפס ללימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה ופילוסופיה.
התוכנית החלה לפעול בשנת הלימודים 2017/2016 והיא ראשונה מסוגה בארץ ואחת הראשונות בעולם. המשתתפים בה משלבים לימודים בפסיכולוגיה ובפילוסופיה עם קורסים ייחודיים של התוכנית, שמאפשרים לסטודנטים להתעמק בקשרים בין שתי הדיסציפלינות.
הלימודים נמשכים שלוש שנים ומתקיימים בקבוצות קטנות, באופן שמאפשר דיוני עומק ויחס אישי. הסטודנטים משתתפים בקורסים ייעודיים ובסדנאות מחקר שניתנים על ידי מרצים משני החוגים. בסיום התואר הם כותבים עבודת מחקר מעמיקה, סמינר פסיפס, בהנחיה משותפת של מרצים משני החוגים.
למי זה מתאים: למתעניינים בנפש האדם שרוצים להעמיק בשאלות על אודות יחסי גוף-נפש, נורמליות ואבנורמליות, מודעות, חופש הרצון ועוד.
הטבות: מלגות מחיה בסך 5,000 שקל בשנה לאורך שלוש שנות התואר.
תנאי קבלה: הקבלה לתוכנית היא על בסיס ציון הסכם (בגרות+ פסיכומטרי) וריאיון אישי. ציון הסכם הנדרש הוא 680 (ציון הסכם הממוצע של המתקבלים בתשפ"א הוא 701). יחד עם זאת, בפסיפס מכירים בכוחם הניבויי המוגבל של ציוני הבגרות והפסיכומטרי, ולכן מזמינים גם מועמדים בעלי יכולות, מוטיבציה גבוהה ועניין בתחום לנסות להתקבל, גם אם ציון הסכם שלהם מעט נמוך מן הנדרש.
מספר משתתפים: 13-12
דבר ראש התוכנית, ד"ר ארנון קרן: "תוכנית פסיפס נולדה מתוך הכרה בכך שהבנה מעמיקה של האדם והפסיכולוגיה האנושית דורשת, מצד אחד, היכרות עם מחקר פסיכולוגי אמפירי, ומצד שני, בירור פילוסופי מעמיק. הצורך הזה בשילוב בין כלי חשיבה שונים הרבה פעמים לא זוכה למענה בלימודים האוניברסיטאיים, למרות ששילוב בין-דיסציפלינרי כזה נמצא הרבה פעמים בחזית המחקר. המטרה שלנו היא להקנות לסטודנטים בסיס מעולה בשתי הדיסציפלינות, וגם יכולת לשלב בין הכלים הדיסציפלינריים השונים, משהו שלא ניתן בדרך כלל במקומות אחרים. לשם כך בנינו קורסים ייעודיים וסדנאות מחקר ייחודיות שאינן קיימות בתואר דו-חוגי רגיל. סוג כזה של הכשרה, אנחנו מאמינים, נותן לבוגרים שלנו כלים שיאפשרו להם לחשוב ולהתמודד בצורה טובה יותר, באופן יצירתי ופורץ גבולות, עם המציאות המורכבת שמולה הם יעמדו כחוקרים מובילים, מטפלים ובני אדם".
דבר הבוגרת, גיל שנר, סטודנטית לדוקטורט בפסיכולוגיה קלינית של הילד, בוגרת מחזור א' של תוכנית פסיפס: "בחרתי בתוכנית פסיפס כי רציתי ללמוד פסיכולוגיה אבל גם הסתקרנתי מהשילוב האפשרי עם פילוסופיה. בנוסף משכה אותי ההזדמנות ללימודים בקבוצה קטנה עם הרבה יחס אישי כבר במהלך התואר הראשון - מה שלא מצאתי כשחיפשתי תוכניות לימודים אחרות. התוכנית אפשרה לי להתעמק ולהתמקד בחיבורים שבין התחומים במגוון נושאים כמו התודעה האנושית, גוף-נפש, מוסר, תורת ההכרה ועוד. לאורך הלימודים עסקנו בשאלה כיצד הפילוסופיה משפיעה על הפסיכולוגיה ולהיפך, ואיך השילוב ביניהם יכול להיות רלוונטי ומשמעותי לשני התחומים. הלימודים משלבים סדנאות בקבוצות קטנות ומלווים בהרבה יחס אישי מצד סגל התוכנית. רכשתי מיומנויות רבות - חשיבה ביקורתית, כתיבה אקדמית, בנייה של טיעונים והצגתם - שמשרתות אותי גם בתחומי המחקר שלי בפסיכולוגיה קלינית כיום. הלימודים היו עבורי חוויה מאתגרת ומלמדת, שפיתחה אותי באופן אישי".
תוכנית Zell ליזמות מיועדת לסטודנטים מצטיינים לתואר ראשון בעלי חשיבה עסקית וכישורי מנהיגות גבוהים, אשר נמצאים בשנה האחרונה ללימודיהם ומעוניינים ללמוד על עולם היזמות העסקית ולצבור ניסיון ממשי בתחום.
התוכנית היא בת שנה אקדמית אחת ומתקיימת כולה בשפה האנגלית. במהלך השנה מתחלקים הסטודנטים לקבוצות, שבמסגרתן הם מקימים חברת סטארט-אפ, החל משלב הרעיון, דרך בחינת ההיתכנות, בניית תוכנית אסטרטגית, פיתוח המיזם והקמתו. הסטודנטים זוכים לליווי אישי צמוד של מנטורים בעלי ניסיון ואנשי מפתח בתחום היזמות בישראל. לצד הקמת המיזם משתתפים הסטודנטים במגוון רחב של קורסים, סדנאות והרצאות אורח, במטרה להקנות להם כלים נוספים כיזמים ולעודד חשיבה יצירתית ופורצת דרך בכל תחומי החיים.
תוכנית Zell חוגגת השנה את השנה ה-20 שלה. ארגון הבוגרים כולל 407 בוגרים שהקימו עד כה 138 חברות, שגייסו יחדיו 1.2 מיליארד דולר ויצרו כ-3,750 מקומות עבודה.
למי זה מתאים: נאמר זאת כך - תוכנית Zell אינה מתאימה לרוב התלמידים. זהו שילוב של עומס עבודה קפדני, ציפיות גבוהות, לוח זמנים בשליטה עצמית, יכולת לעבוד בצוות והרבה מכשולים. אם אתם סטודנטים מצטיינים בעלי שאיפה ויכולת להקים עסק, מעניין אתכם ליצור משהו מאפס ואתם מוכנים לקבל באהבה לילות מאוחרים, סופי שבוע קצרים ויתור על תחביבים וזמן איכות עם המשפחה, אז יש על מה לדבר.
הטבות: מלגות (לא מדובר במלגת שכר מלאה אלא בסיוע), נסיעת לימודים לחו"ל (במימון התוכנית).
תנאי קבלה: Zell מיועדת לבוגרי תואר ראשון בבינתחומי בשנת הלימודים האחרונה שלהם או בשנה מיד לאחר השנה האחרונה שלהם. על המועמדים לעבור בהצלחה תהליך הערכה אינטנסיבי וקפדני שאורכו כחצי שנה, הכולל שורת ריאיונות עם סגל ובוגרי התוכנית, התנסויות מעשיות ועבודה בקבוצות. כמו כן ייבחנו הישגים אקדמיים, זיקה לעולם היזמות ויכולות מנהיגות והובלה.
מספר המתקבלים כל מחזור: עד 24
תוכנית המצוינות רג”ב (ראש גדול בהוראה) מציעה מסלול מואץ לתואר ראשון בחינוך (B.Ed) ותעודת הוראה, תוך שלוש שנים במקום בארבע. התוכנית מתקיימת ב-22 מכללות להוראה בארץ, ומיועדת לסטודנטים בעלי נתונים גבוהים וחזון חינוכי השואפים להשפיע על עתיד החינוך, המדינה והחברה.
רג"ב פועלת בשיתוף עם משרד החינוך ומכשירה סטודנטים להיות מורים מובילים, מחנכים מצוינים ומנהיגים חינוכיים. התוכנית כוללת קורסים בלעדיים, שיתופי פעולה עם סטודנטים מכל המכללות לחינוך בארץ והתנסויות ייחודיות בהוראה במהלך הלימודים.
שימו לב, שנת ההתמחות בהוראה (הסטאז’) תיחשב כשנה ראשונה למילוי חובת העבודה, והמשכורת תהא כשל מורה בפועל ולא כשל מתמחה.
למי זה מתאים: למי שרואה בהוראה ובחינוך קריירה והגשמה.
הטבות: פטור מלא משכר לימוד ומלגה נוספת בגובה של עד 5,000 שקל לצורכי מחיה לכל שנת לימודים.
תנאי קבלה: זהים בכל המכללות. ניתן להתקבל על בסיס הצטיינות אקדמית - בעלי ציון פסיכומטרי 660 ומעלה או בעלי ציון משולב (פסיכומטרי + בגרות) 650 ומעלה וציון מבחני מסיל"ה 5.5 ומעלה. כמו כן, ניתן להתקבל לתוכנית עם ציונים פחות גבוהים, אם יש לכם ברזומה הצטיינות ערכית-חברתית מיוחדת כלשהי.
מספר המתקבלים בכל מחזור: משתנה ממכללה למכללה
דבר ראש התוכנית, ד"ר ורדית מיקלר-פיק: "מטרת העל של התוכנית היא להשפיע על החינוך בישראל על ידי הכשרה, טיפוח וקידום של מורים מצוינים. התוכנית פועלת במכללות לחינוך על כל הקשת - ערביות, דתיות וחילוניות - כשלכל מכללה יש אוטונומיה לפתח מה זה רג"ב עבורה, אוטונומיה שנשענת על בסיס זהה מבחינת התכנים ומספר השעות. התוכנית כוללת גם קורסים וכנסים המשותפים לכל הסטודנטים בכל המכללות, מה שמייצר קהילת מורים עתידיים מעולה ומגוונת, מסגרת חברתית והתפתחותית.
"אנחנו מאמינים שתהליך הפיכתו של אדם למורה הוא ארוך-שנים, ולכן רג"ב לא מסתיימת בתום ההכשרה. עם סיום הלימודים, אנחנו מסייעים לסטודנטים שלנו למצוא את בית הספר המתאים להם לעבודה ומעניקים להם ליווי בתחילת דרכם במערכת".
דבר הבוגרת, הדס לקט, מורה להיסטוריה בתיכון ובחטיבת ביניים וסטודנטית לתואר שני בלימודי תרבות: "התחלתי ללמד מיד בסוף הלימודים בבית הספר שבו עשיתי את הסטאז'. תוכנית רג"ב נותנת תחושה מעצימה של 'נבחרת'. כשאתה חלק מהנבחרת הזו אתה תופס את מקצוע ההוראה כפרופסיה לכל דבר ועניין, מקצוע רציני שדורש למידה והעמקה. התפיסה הזו קצת חסרה בספירה הציבורית, ולפעמים אף חסרה אצל המורים עצמם. מי שמגיע ללמוד ברג"ב לא שם כי זו ברירת מחדל אלא כי הוא טוב במה שהוא עושה, ומה שהוא עושה זו הוראה. אלו לימודים קצת יותר אינטנסיביים מלימודי הוראה רגילים כי יש סמינרים וקורסי העשרה ייעודיים לתוכנית שמגדילים את העומס. מה שכן, זו באמת העשרה - חיבור בין תחומי לימוד שונים, מגוון רחב של נושאים והרחבת אופקים. כל אלו קריטיים להוראה".
תוכנית רביבים באוניברסיטה העברית ותוכנית אופקים חדשים (לשעבר אופקים) באוניברסיטת ת"א הן תוכניות מצטיינים להכשרת מורים להוראת מקצועות היהדות בחינוך הממלכתי.
מטרת שתי התוכניות זהה: להכשיר עתודה של מחנכים, אנשי רוח בעלי כישורים גבוהים במיוחד שיובילו ויקדמו בעשורים הקרובים את הוראת היהדות כתרבות בבתי הספר התיכונים הממלכתיים ובחברה בישראל. בבסיס התוכניות עומדת האמונה כי הכשרת מורים צעירים מצטיינים היא הדרך הטובה ביותר להבטיח את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית המקיימת סינתזה תרבותית אמיתית בין מקורות היהדות ההיסטוריים וערכי התרבות המודרנית, הדמוקרטיה והמדע.
בעוד רביבים מתמקדת בהוראת התנ"ך, אופקים חדשים מתמקדת בפילוסופיה יהודית. שתי התוכניות פועלות בשיתוף משרד החינוך וממומנות על ידי קרן תרומות.
רביבים היא תוכנית בת ארבע שנות לימוד עמוסות ודחוסות, שבסופם יוצאים עם תואר ראשון דו-חוגי בלימודי יהדות ומקרא, תואר שני (החוג נבחר על ידי התלמיד מתוך שלל אופציות כמו מקרא, היסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו, מחשבת ישראל, ספרות עברית ועוד) ותעודת הוראה.
אופקים היא תוכנית לתואר ראשון בפילוסופיה יהודית ותחום דעת נוסף במדעי הרוח ותעודת הוראה שנמשכת שלוש שנים. על תלמידי התוכנית להתחייב ללמד לאחר תום הלימודים את תחום הדעת 'מחשבת ישראל' או 'תרבות ישראל' במערכת החינוך הממלכתית, בהיקף מחצית המשרה לפחות, למשך שלוש שנים לפחות.
למי זה מתאים: לצעירים ישראלים מוכשרים, בעלי עניין בחינוך ובמדעי היהדות, בעלי גישה פתוחה ופלורליסטית, המחויבים לעסוק בהוראה ובחינוך במערכת החינוך הממלכתית הפורמלית בישראל, בדגש על נושאים הקשורים לזהות יהודית-ישראלית.
הטבות באופקים חדשים: מימון מחצית שכר הלימוד לתואר מטעם התוכנית, והיתר באמצעות הלוואות מותנות של משרד החינוך (על הבוגרים ללמד מספר שנים במערכת החינוך בתום התואר. אם יעמדו בדרישות, ההלוואה תהפוך למענק). שכר הלימוד לתעודת הוראה מבוסס גם הוא על מלגות משרד החינוך. בנוסף, מלגת קיום של 2,000 שקל בחודש לכל אורך הלימודים.
הטבות ברביבים: מלגת שכר לימוד מלאה לתארים בוגר (ראשון), מוסמך (שני) ותעודת הוראה, מלגת מחיה במשך ארבע שנים וליווי אישי במהלך כל תקופת הלימודים.
תנאי הקבלה לרביבים: ציון פסיכומטרי 650 + זכאות לבגרות או ממוצע בגרות 10, וכן עמידה מוצלחת בריאיון קבלה.
תנאי הקבלה לאופקים חדשים: +640 ציון התאמה (שקלול פסיכומטרי ובגרות), ראיון היכרות אישי, מיון פדגוגי בתנאי סימולציה וועדת קבלה.
מספר המתקבלים כל מחזור: רביבים - 16, אופקים חדשים - 10
דבר ראש תוכנית אופקים חדשים, פרופ' רון מרגולין: "הסטודנטים בתוכנית אופקים מחויבים עמוקות ללימוד מקורות התרבות היהודית והנחלתם לתלמידי בתי הספר התיכוניים הממלכתיים. מנקודת מבטי, התגייסות זו - ללמוד על מנת ללמד - היא חלוציות מרשימה המתאימה לחיים בישראל כיום. להתמודד עם משמעותה ותכניה של הזהות היהודית עבור בני החברה החילונית והמסורתית בישראל, שלא מתוך גישה סמכותית דתית אלא מתוך פתיחות וביקורתיות שאינם פוגמות בחיבה הראשונית והטבעית לירושת הדורות ובלי להתבטל בפניהם, הוא אתגר מעורר השראה.
"אני מלא התפעמות מכל מחזור חדש של צעירים וצעירות שלא נותנים לשיח הפשטני על טיבה של התרבות היהודית להשתלט על מחשבותיהם ועולמם, ובמקום זאת בוחרים בדרך קשה וארוכה של לימוד מעמיק. תלמידי אופקים הם שותפיי במסע תרבותי ורוחני מפרך לחידושה של תרבות יהודית ישראלית המתאימה לעולם המורכב שבו אנו חיים, תוך כיבוד השונה וחיפוש הדרך המאפשרת אינטגרציה עמוקה בין ערכים הומניסטיים ויהודיים. אני גאה לעמוד בראש התוכנית, ומצפה שתהפוך לדגם עבור תוכניות אחרות המיועדות להרים את קרן ההוראה והחינוך בישראל".
דבר ראש תוכנית רביבים, ד"ר רוני גולדין: "המפתח לחינוך הוא המורה. תוכנית רביבים שואפת להכין להוראה בבתי ספר ממלכתיים מורים משכילים שהם בעלי ידע עמוק במדעי היהדות ובדרכי הפדגוגיה המשובחות ביותר. בוגרי התוכנית משפיעים על מערכת החינוך ומעלים את רמת ההוראה בכל בית ספר שאליו הם מגיעים. אנחנו גאים בבוגרי התוכנית המחוללים יום-יום מהפכה בחינוך, ואנחנו תולים תקוות רבות בתלמידים הרשומים בתוכנית עכשיו ובאלה שילמדו בה בעתיד. זכות גדולה היא לי ולשאר צוות רביבים להיות מעורבים בתוכנית חשובה זו ולעבוד עם תלמידים כה מוכשרים, ערכיים, חדורי מוטיבציה ואידיאליסטים".
דבר בוגרת רביבים, שלומית קובלינר, רכזת יהדות ומורה להיסטוריה ואזרחות בתיכון קשת דמוקרטי בזכרון יעקב: "זו תוכנית ההכשרה הטובה ביותר שיצא לי להיתקל בה בהכשרות מורים, כי היא משלבת בין מצוינות אקדמית לבין הוראה, דבר שהוא מאוד נדיר. הגעתי לאקדמיה עם ציונים גבוהים אז יכולתי ללמוד דברים אחרים כמו פסיכולוגיה, אבל בגלל היוקרה של התוכנית בחרתי בה. הסטודנטים נשארים חברים אחרי התוכנית, יוצרים קהילת מורים שנמצאת כל הזמן בקשר, משתפים זה את זה בהתלבטויות אישיות ומקצועיות ובדוקטורטים. חשוב לציין שהתוכנית מעודדת להמשיך באקדמיה ובהוראה".