בהמשך להחלטות הממשלה להגדלת התמיכה במחקרים בתחומי האנרגיה והאקלים, יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה פרסמה היום (ג') נתונים על 63 הפרויקטים שזכו לתמיכת המשרד בהיקף של כ-35 מיליון שקלים למטרות מחקר ופיתוח בתחומי האנרגיה ומדעי האדמה והים. מדובר בפרויקטים של חוקרים וחוקרות מתשעה מוסדות אקדמאיים ברחבי הארץ. ההסכמים בין המוסדות למשרד האנרגיה נחתמים בימים אלו ויוצאים לביצוע, כאשר אורכם של הפרויקטים נע בין שנה לשלוש שנים.
2 צפייה בגלריה
איך לאחסן את האנרגיה?
איך לאחסן את האנרגיה?
אנרגיה ירוקה
(צילום: shutterstock)
השנה, הודות לתיאום בין המדען הראשי של משרד האנרגיה והמדענית הראשית במשרד להגנת הסביבה, תינתן תמיכה ל-13 פרויקטים המשלבים את תחומי האנרגיה והסביבה, ביניהם ארבעה מחקרים בתחום ים תיכון וסביבה, ארבעה מחקרים בתחום האגרו-וולטאי, שלושה מחקרים בתחום ההתפלה והפחתת פליטות ושני מחקרים בתחום מחזור וטיפול בפסולת.
במשרד האנרגיה ציינו כי כמות מחקרים גדולה זו, ששמה דגש על היבטים רגולטורים ויישומים, יאפשרו קידום שיתוף פעולה של שני המשרדים בתחום של הפחתת הפליטות ומעבר לכלכלה דלת פחמן. בסך הכל, התמיכה במענקי המחקר האקדמאיים בתחומי הסביבה מסתכמת ב-8.6 מיליון שקלים.
מחקרים רבים נוספים עוסקים בתחום רעידות אדמה, ים תיכון, אגירת אנרגיה, מימן, תאי דלק ועוד.
2 צפייה בגלריה
שרת האנרגיה קארין אלהרר
שרת האנרגיה קארין אלהרר
שרת האנרגיה קארין אלהרר
(צילום: דולב ארן)
בין המחקרים שזכו למענקים: מחקר על השפעות זיהום נפט גולמי וגז-קונדנסט על המערכות האקולוגיות בים התיכון הישראלי ובצפון מפרץ עקבה - הנערך על ידי חוקרת מהמכון לחקר ימים ואגמים, מחקר על ייצור מימן ירוק זול תוך כדי שימוש בקטליזטורים מבוססי אירוג'לים של מתכות מעבר - של חוקרת בטכניון, מחקר בנוגע להמרת פסולות לאנרגיה באמצעות מערכת משולבת של פלסמה קרה ופירוליזה של חוקר מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, תאים סולריים גמישים בהדפסה לשימוש בבנייה ירוקה של חוקר מהאוניברסיטה העברית, ופיתוח הטמעה ומחקר של יחידה להוראת נושא משבר האקלים ואנרגיה נקיה - קידום מעורבות מבוססת נתונים של תלמידים במענה על אתגרי הפיתוח של האו"ם של חוקר ממכון ויצמן למדע.
דוקטור גדעון פרידמן, המדען הראשי בפועל במשרד האנרגיה, אמר: "משרד האנרגיה רואה חשיבות גדולה בחיזוק מחקרים יישומים באקדמיה, על מנת שאלו יזינו את תעשיית האנרגיה ויבשילו לחברות רווחיות. אנחנו תומכים במגוון רחב מאוד של תחומי ידע בעולמות האנרגיה, המים, רעידות אדמה, אנרגיה גרענית, מחצבים ותשתיות, וזאת על מנת להבטיח כי מרכזי הידע יהיו בישראל ולקדם את המחקר לטובת המאבק בשינויי האקלים".