3 צפייה בגלריה
הזיהום הכבד בנחל חנון
הזיהום הכבד בנחל חנון
הזיהום הכבד בנחל חנון
(צילום: איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון)
שפכים מרצועת עזה, שמוזרמים בימים האחרונים מרצועת עזה לנחל חנון העובר בעוטף עזה, גורמים לזיהום כבד באזור. גורמים בענף המים מזהירים מפני אסון אקולוגי ואומרים כי מדובר בפעולה מכוונת: "בימים האחרונים איימו מהרצועה שאם לא יהיה דלק לגנרטורים של המט"ש ברצועה אז הם יסגרו ויזרימו הכל לישראל. ככל הנראה הם מימשו את האיום". תושבים ביישובים הסמוכים לצפון הרצועה דיווחו על ריחות חריפים של ביוב. בצד הישראלי חוששים שאם לא תתחדש פעילות המתקן ברצועה, המצב ידרדר ועוד אלפי קוב של שפכים יציפו את האזור.
בעקבות המשבר שנוצר ברצועת עזה והפסקת מעבר הדלקים, בשל ירי הרקטות ושיגור בלוני התבערה לעבר ישראל - ייצור החשמל בעזה פחת באופן משמעותי והמתקן לטיהור שפכים, המטפל בשפכים של בית להיא ובית חנון - חדל מלפעול. בשל כך, השפכים מצפון רצועה מופנים לנחל חנון, שהתוואי שלו עובר בשטח ישראל, ומתחבר לנחל שקמה.

3 צפייה בגלריה
הסכר יהיה מוכן בעוד כמה חודשים
הסכר יהיה מוכן בעוד כמה חודשים
הסכר יהיה מוכן בעוד כמה חודשים
(צילום: באדיבות רשות המים)

3 צפייה בגלריה
הסכר שנבנה באזור
הסכר שנבנה באזור
הסכר שנבנה באזור
(צילום: באדיבות רשות המים)


המועצה האזורית שער הנגב יחד עם רשות המים הקימו בעבר במקום סכר על מנת למנוע גלישה של מי הביוב, אבל כעת המים עלו על גדותיהם והחלו לזרום אל תוך הנחל ולשטח ישראל. ביום חמישי בבוקר נשלחו למקום משאיות שאיבה, שפעלו במקום על מנת למנוע אסון סביבתי. על פי ההערכות, מדובר באלפי קוב שפכים שזורמים בנחל ומייצרים מפגע סביבתי קשה. במקום גם מופעלת משאבה שקולטת את מי השפכים ומפנה אותם למתקן לטיהור שפכים של שדרות וישובי שער הנגב.
ברשות המים אמרו כי "ספיקות הביוב החריגות שנרשמו לאחרונה הן התוצאה של פעילות ממוקדת מצד גורמים ברצועת עזה בכדי לזהם את נחל חנון ונחל שקמה, כחלק ממפגע אקולוגי חמור ביותר". עוד בתחילת החודש, מסרו, כאשר הרשות הפלסטינית החלה לשנות את אופן הזרימה, הקימה רשות המים יחד עם הגורמים המקומיים סכר נוסף במורד הנחל והחלה בשאיבה באמצעות ביובית על מנת למנוע את ההצפה. הקמת הסכר מנעה את הצפת הביוב, שיכלה להתרחש בשל שינוי ההזרמה מצד רצועת עזה - הזרמה לילית של כל השפכים שמצטברים במהלך היום. במקביל, רשות המים החלה בקידום פתרון ארוך טווח באמצעות חיבור ישיר בקו למכון הטיהור שדרות, שיושלם בעוד כשלושה חודשים. 
"גם לאחר הפעילות המהירה של בניית הסכר, הרשות הפלסטינית המשיכה לחבל בתשתיות הביוב ומימשה את איומה כשסגרה את פעילות המתקן לטיהור שפכים", אומרים גורמים ברשות המים. בינתיים, ברשות המים פעלו לחיזוק הסכר שהוקם והגבהתו ושאיבת הביוב. גורמים בענף המים ציינו כי "הגלישות שאנו רואים הם תוצאה של האיומים מעזה. אם לא היו מטפלים מהר במפגע - זה היה מוביל לאסון אקולוגי". 
לא בפעם הראשונה. מי שפכים מעזה מזהמים נחלים בישראל. ארכיון
(צילום: רועי עידן)


מיטל אמיתי, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, אמרה כי "האיגוד פעל במשך שנים לעצירת הזרמת שפכים מרצועת עזה דרך נחל חנון וממנו לתוך נחל שקמה ומשם אל מאגר שקמה, שם המים נאגרים ומוחדרים אל האקוויפר, והפסקת הפגיעה הסביבתית החמורה". לדבריה, באיגוד ניסו להתריע על המצב בפני רשות המים כבר במאי 2016  והוציאו מכתב בקריאה בהולה לעצור הזרמה של השפכים, כ-2,000 קוב ביום אחד, דבר הגורם למפגעים סביבתיים חמורים ביותר, שלהם השלכות בריאותיות על חיי אלפי אזרחים המתגוררים ביישובי האזור בעוטף עזה. "ההזרמה של השפכים עלולה להוביל לזיהום מים, קרקע ויצירת מפגעים סביבתיים ואקולוגיים חמורים שהטיפול בהם והשיקום עלולים לקחת שנים רבות, ואף קיים חשש לזיהום אקוויפר החוף, ופגיעה ביכולת אספקת מי השתייה בדרום הארץ". 
גדעון בלומברג מנכ"ל ארגון "אקופיס", הוסיף: "עצירת כניסת הדלקים לעזה ובכך השבתת אספקת החשמל שם תפגע בסופו של דבר באינטרס הישראלי, שכן היעדר אנרגיה להפעלת מתקני טיהור שפכים ותשתיות דומות בסוף יביא את הקטסטרופה הבריאותית-סביבתית לחופי ישראל ומשם לישראל כולה. החודשים האחרונים צריכים לשמש לנו שיעור מוחשי להיקף האיום הנשקף מאי מניעת מגפות. היעדר אספקת החשמל לרצועה תקשה עוד יותר על תפעול מערכת הבריאות העזתית הנמצאת פסע מקריסה, תגרום לנזק הומינטרי ואף כי עזה איננה סובלת מהתפרצות קורונה כרגע, קשיים כאלו עלולים גם להביא לקטיעת ההתמודדות עד כה.  הצורך בביטחון הוא מובן, אך מהלך זה רק פוגע בביטחון".
פורסם לראשונה: 11:25, 22.08.20