בנובמבר האחרון נמצאה גופתה של רננה חורש, מורה ליוגה בת 58 מתל אביב, בתוך רכבה סמוך למעלה עקרבים. כמה ימים לפני שהגופה אותרה במקום, הבחין מטייל ברכב וסבר כי מדובר באחד מכלי הרכב הנטושים הרבים הנמצאים בשטחים פתוחים בנגב. מכאן נולד המיזם "רננה במדבר", שנועד לפנות את כלי הרכב הנטושים ובכך אולי להציל חיים.
המיזם להצלת חיים ולניקוי המדבר מגרוטאות רכב
(צילום: משה מזרחי)

בריאיון לאולפן ynet סיפרה יסמין רונאל, אחותה של רננה חורש ז"ל, כיצד נולד המיזם: "במהלך החיפושים, ראה מטייל את הרכב שלה בשטח וחשב שזה רכב שנמצא שם שנים כבר, ולכן המשיך הלאה עם הטיול שלו ולא חשב לעשות עם זה כלום. אחרי שנפל לו האסימון סוף סוף עברו כבר חמישה ימים והיינו צריכים כבר ממש לעבור תהליך של זיהוי גופה. אחרי חמישה ימים במדבר, אני לא רוצה לספר מה קורה. וזה פשוט גרם לי לחשוב שזה לא הגיוני הדבר הזה, זה לא המקום של הרכבים האלה - להיות במדבר. במדבר אנחנו צריכים לראות דברים אחרים לחלוטין, בטח כשאנחנו מטיילים. וככה התחלתי עם המיזם עם עוד שני שותפים, גשש ונהג האמבולנס נאסר אלפריג׳את, ופקח רשות הטבע והגנים, ידידיה שמואל.
רונאל אמרה כי אם כלי הרכב הנטושים יפונו - מקרים כמו של אחותה לא יחזרו על עצמם ומטיילים יזעיקו מיד את כוחות ההצלה: "אחרי המקרה של אחותי היה עוד אירוע, שבו התהפך רכב ליד דימונה, והנהג פשוט איבד את ההכרה ונרדם. מצאו אותו בבוקר בתוך האוטו. ואם היה לנו את המודעות הזאת, אני מנסה עכשיו גם להעלות בנוסף את המודעות שאנשים ברגע שהם רואים, שהם יתקשרו לכוחות ההצלה והביטחון ואפשר ממש ממש להציל חיים. גם אם מאוחר מדי להציל את החיים, אפשר לעזור למשפחה בחיפושים".
2 צפייה בגלריה
רננה חורש נעדרת מתל אביב
רננה חורש נעדרת מתל אביב
רננה חורש ז"ל
(צילום: דוברות המשטרה)
2 צפייה בגלריה
כלי רכב נטושים בדרום
כלי רכב נטושים בדרום
כלי רכב נטושים בדרום
(צילום: מתוך המיזם)

לדבריה, מדובר בעשרות כלי רכב נטושים בשטחים פתוחים ברחבי הנגב. רונאל: "הם מגיעים מכמה סיבות. גם מתאונות דרכים, גם ממבריחים שבורחים עם הרכב, גם מהונאות ביטוח, יש כל מיני סיבות להימצאות הרכבים האלה. אף אחת מהן לא מקובלת עליי. אבל אין הרבה. זאת אומרת, אין עכשיו מאות. יש כמה עשרות. אנחנו הודות למיזם שלנו הוצאנו כבר 22 כלי רכב מהשטח, שזה הרבה לכל הדעות. יש עוד. כרגע אנחנו מגייסים כספים בהד-סטארט על מנת להמשיך בפעילות הזאת, כי כל המיזם הזה זה מימון פרטי".