הפערים בין פריפריה למרכז הולכים וגדלים בשנים האחרונות בישראל. רבים מאיתנו עסוקים בשאלה כיצד מצמצמים פערים אלה? בתור אחת שגדלה בקיבוץ בדרום הארץ, בלב הפריפריה הישראלית, ראיתי את אותם פערים והבנתי כמה הערכים של צדק חברתי ושוויון הזדמנויות נחוצים.
מהקיבוץ עברנו לבוסטון. פגשתי שם ישראלים מופלאים, שלמדו לפוסט דוקטורט באוניברסיטאות היוקרתיות ביותר בעולם. להפתעתי, התברר לי שיש בניהם חוקרים שהם דור ראשון להשכלה גבוהה, כלומר - הראשונים ממשפחתם המורחבת שלמדו לתואר גבוה ושגדלו בפריפריה הגאוגרפית והסוציואקונומית הישראלית. ניסיתי להבין מה גורם לאנשים אלה להצליח ולחולל שינוי מהותי בחייהם ובחיי הסובבים אותם. כיצד ניתן להגיע מעיירת פיתוח קטנה בישראל להצטיינות באוניברסיטת הרווארד או MIT?

2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת הרווארד
אוניברסיטת הרווארד
אוניברסיטת הרווארד
(צילום: shutterstock)


במחקר הדוקטורט שערכתי, שהתבסס על ראיונות עומק עם הפוסט דוקטורנטים מהפריפריה הישראלית, למדתי שעל מנת לחולל שינוי מהפכני בחייהם ובחיי אנשים מהפריפריה הסוציואקונומית, צריך לחנך לכמה מיומנויות ותפיסות עולם, שמהוות את הבסיס להצלחה בפריפריה.
מצאתי, כי הפוסט הדוקטורנטים הללו חולקים תפיסת עולם אופטימית לגבי העולם ואמונה ביכולת שלהם לבצע שינוי. פגשתי אנשים שהסבירו שצריך להשתחרר ממחשבות שליליות ומתחושת קורבנות, שצריך לחנך מגיל צעיר להתנתק מתחושות האשמה ולהאמין שביכולת לחולל את השינויים בחיי על ידי פרואקטיביות, כלומר מנהיגות עצמית, שמניחה כי ביכולתו של האדם להשפיע על מהלך חייו. למדתי מהם שהצבת מטרות וחתירה למימושן בהתמדה, גם כאשר יש קשיים וכישלונות, היא מפתח מרכזי להצלחה. למדתי גם, שיכולת ביטוי גבוהה, כתיבה ואוריינות הינן קריטיות במתן הזדמנות שווה בדרך להצלחה.


2 צפייה בגלריה
ד"ר הדס ברודי שרודר
ד"ר הדס ברודי שרודר
ד"ר הדס ברודי שרודר
(צילום: אלבום פרטי)

על מנת שילדים יאמינו ויאמצו עקרונות של חשיבה חיובית, התמדה, תחושת מסוגלות גבוהה ופרואקטיביות, יש צורך באנשי חינוך , שמאמינים ביכולת כל ילד/ה להצליח.
בשל כך, החלטתי למקד את המחקר והעשייה שלי בהכשרת מורים ופרחי הוראה. אני מכשירה אנשי ונשות חינוך שרואים ערך ומשמעות בעבודתם, ושיודעים לפתח תחושת מסוגלות אצל תלמידיהם. בפריפריה, שבה מתמודדים הילדים עם אתגרים כלכליים וחברתיים, בית הספר הינו מקום משמעותי מעין כמותו, ומורים מהווים מקור השפעה מהותי על עיצוב עתידם של התלמידים. דווקא עכשיו בזמנים של מציאות משתנה ואי ודאות יש לדאוג לאוכלוסיות הפריפריה כאמצעות חינוך לערכים ומיומנויות התומכות בהצלחתם.
ד"ר הדס ברודי שרודר, ראש תחום מצטיינים במכללת אורנים לחינוך, מנהלת את מהלך פורצי דרך בעיר תל אביב יפו במכון ברנקו וייס.
חוקרים פרטיים הוא מדור שבועי ב-ynet, שבו מסבירים חוקרים מדוע החליטו לעסוק בתחום המחקר שלהם. המדור נערך בסיוע פרופ' ליאת קוזמא, פרופ' אבי שרודר וד"ר איריס אידלסון-שיין מהאקדמיה הצעירה הישראלית.