ההקלות המשמעותיות בסגר החלו בתחילת חודש מאי ובמהלך חודשי הקיץ מגבלות הקורונה צומצמו באופן משמעותי. במקומות רבים חזרו לעבודה כרגיל, וכפועל יוצא מכך, נפחי התחבורה עלו משמעותית אך עדיין לא הגיעו לרמתם הממוצעת לתקופה זו בשנים האחרונות.
מבדיקה שערך שערכו איתן מאז"ה, חזאי איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה ,ואמיר זלצברג, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, עולה כי במרבית תחנות ניטור האוויר הריכוזים הממוצעים לתקופת הקיץ בחודשים יוני-אוגוסט 2020 היו נמוכים ביחס לממוצע בשנים 2019-2015. שיעור ההפחתה במרבית תחנות הניטור נע בין 15% ל-30%.
לדוגמה, בתחנת ירושלים-בר אילן נמדדו ב- 2020 45.3 מ"ג/מק"ג, לעומת 2019 אז נמדדו 55.3. בתחנת הניטור בבני ברק-רמז נמדדו 22.9 מ"ג/מק"ג ב-2020 לעומת 25.8 בשנת 2019. בפתח תקווה אחד העם נמדדו 29.7 לעומת 40.6 בשנת 2019. ואילו בתל אביב עירוני ד' נמדדו 18.3 השנה לעומת 26.4 בשנת 2019. בחיפה-עצמאות נמדדו 16.1 לעומת 22.7 בשנת 2019. יש לציין, כי במשך השנים חל שיפור עקבי אך מתון באיכות האוויר בערים וזאת כתוצאה מהחמרת דרישות תקינת זיהום האוויר, שהובילו לשיפורים טכנולוגיים בכלי-הרכב ובאיכות הדלק.
המזהם שנבחן הוא חנקן דו חמצני (NO2), שמאפיין זיהום אוויר כתוצאה מפעילות אנושית דוגמת תחבורה ותעשייה. זלצברג הסביר כי "תחמוצות חנקן הוא סמן טוב לזיהום שנוצר מפעילות האדם. אנחנו יכולים לראות בתחנות הניטור איך איכות האוויר בערים השונות השתפרה בחודשי הקיץ לעומת חודשי הקיץ בשנים הקודמות. אנחנו בתקופה של משבר הקורונה, חלק גדול מאיתנו עובדים מהבית או עובדים מרחוק, חלק יצאו לחל"ת וחלק איבדו את עבודתם ויש האטה בפעילות במשק. נתוני זיהום האוויר הם סמן נוסף לכמה שהפעילות במשק ירדה".
הפגיעה הכלכלית ללא ספק תותיר חותם על המשק הישראלי, אך זלצברג מבקש לראות במשבר הזדמנות למעבר לדרך חיים חכמה יותר על מנת להוריד את ממדי זיהום האוויר.
"הקשר בין זיהום אוויר לקורונה מתחדד", אמרה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. "לאחר משבר הקורונה יהיה עלינו לאמץ הרגלים חדשים כדי למנוע את זיהום האוויר, כמו עבודה מרחוק ומניעת שימוש ברכבים מזהמים. חשיפה לזיהום אוויר גורמת לתחלואה ולתמותה ובכוונתי לרכז מאמצים לטובת שיפור איכות האוויר בישראל".