בטקס מרגש שהתקיים אתמול (יום ד') בזום במעמד דליה ואלון כרמלי, הוריו של החייל הבודד שון כרמלי ז"ל שנפל במבצע "צוק איתן" ב-2014, העניקה קרן המלגות לחיילים בודדים ע"ש שון כרמלי באוניברסיטת תל אביב, 14 מלגות לימודים לסטודנטיות וסטודנטיות ששרתו בצה"ל כחיילים בודדים.
2 צפייה בגלריה
(סמ"ר שון כרמלי ז"ל)
הקרן הוקמה לפני חמש שנים ביוזמת פרופ' יוסי שיין, מהפקולטה למדעי החברה, ובסיועו של יוסף (ג'סטין) ג'ליל, חברו האישי של שון ז"ל. שון עלה לישראל מארה"ב והוא שירת כחייל בודד בגדוד 13 של חטיבת גולני. במהלך שירותו הצבאי הוא הביע את רצונו להשתלב בלימודים אקדמיים לאחר שחרורו מצה"ל ולסייע לחיילים בודדים אחרים להתמודד עם נטל השירות הצבאי.
בטקס חלוקת המלגות המקוון קיבלו חמש סטודנטיות ותשעה סטודנטים ששרתו בצה"ל כחיילים בודדים לקבלת מלגה בסך 9,000 שקלים כל אחד. מקבלי המלגות הם חיילים שעלו מאנגליה, אוקראינה, ונצואלה, רוסיה, מולדובה וארצות הברית. הם לומדים כסטודנטים מן המניין, בין היתר, לימודי מדעי המדינה, פסיכולוגיה, סיעוד, הנדסה, יישוב סכסוכים, סייבר, הנדסה ביו רפואית, תקשורת ועוד. הסטודנטים לומדים לתואר ראשון ולתואר שני בפקולטות לרפואה, למדעי החברה, מדעי החיים, מדעי המדינה, הנדסה ומדיניות ציבורית ועוד באוניברסיטת תל אביב.
פרופ' יוסי שיין אמר: "רק השבוע ראינו שוב את גבורת חיילת בודדת שהגיעה מבריטניה. החיילים הבודדים הם צעירים בעלי סגולה ייחודית של נתינה. רבים מהם משתחררים מהשירות הצבאי, מתקשים עדיין בביסוס חייהם בחברה הישראלית. הקרן לזכרו של שון כרמלי ז"ל, שנודע בגבורתו וברגישותו, נועדה לתת חיזוק נוסף ועוגן. האוניברסיטה היא ביתם".

איחוד אקדמי בצפון

בטקס שנערך במכללה האקדמית תל-חי, בהשתתפות ראשי המל"ג וראשי משרד החינוך, נחתם הסכם המיזוג בין המכללה האקדמית תל-חי למכללת אוהלו. מיזוג זה נערך כחלק מהתכנית לאיחוד מכללות, שיצאה לדרך בשנת 2015, במסגרת הסכם שנחתם בין משרד החינוך לבין המועצה להשכלה גבוהה, על-פיו תקצובן של המכללות האקדמיות לחינוך, יועבר ממשרד החינוך, לתקצוב הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה.
במכללה האקדמית תל-חי אמרו כי משמעות המיזוג היא שהחל מהחודש הפכה אוהלו לחלק מהמכללה האקדמית תל-חי. והחל מהשנה תל-חי תעניק את התארים האקדמיים בתכניות שמכללת אוהלו בקצרין הייתה מוסמכת להעניק.
2 צפייה בגלריה
תל חי תוכן פרסומי
תל חי תוכן פרסומי
(צילום: מכללת תל חי)
המכללה המאוחדת כוללת כ-5,000 סטודנטים, שלומדים בשלושה קמפוסים: קמפוס מערב בתל-חי - שבו שוכנת הפקולטה למדעים וטכנולוגיה, קמפוס מזרח בתל-חי שבו שוכנת הפקולטה למדעי החברה והרוח וקמפוס אוהלו בקצרין לחדשנות בחינוך והוראה. במסגרת פעילות המכללה הממוזגת תוקם, בשנתיים הקרובות, פקולטה לחינוך והוראה אשר תכלול את החוגים להוראה וחינוך במכללת אוהלו ואת החוג לחינוך של המכללה האקדמית תל- חי.
יו"ר הות"ת פרופ' יפה זילברשץ אמרה באירוע חתימת המיזוג: "מדובר בבשורה חשובה למכללות ולפריפריה הצפונית, שכן זהו מהלך שיש בו כדי להעצים ולשפר את ההכשרה של המורים בישראל, בעקבות היכולת של סטודנטים ללמוד לתארים ראשונים במכללה האקדמית תל-חי ולקבל הכשרה להוראה שמבוססת על ידע ומיומנות של קמפוס אוהלו".
"המיזוג הוא הזדמנות אמתית לבנות ביחד פקולטה לחינוך והוראה עם מודל חדשני להכשרת אנשי חינוך ומורים בישראל, שיהיה רלוונטי לעידן הנוכחי ולאתגרים הנוכחיים" אומר נשיא המכללה פרופ' יוסי מקורי, "כמו כן לתל-חי מסונף גם מכון המחקר המדעי יישומי - מיגל וכל אלה יוצרים אקדמיה מובילה וחזקה, אשר תהווה תשתית איתנה לאוניברסיטת הגליל, שתהיה עוגן משמעותי לפיתוחו וקידומו של הגליל המזרחי, המשווע לכך כבר שנים רבות".
במכללת האקדמית תל-חי ציינו כי המיזוג בין שתי המכללות התאפשר לאחר משא ומתן, שאותו הובילו יו"ר הועד המנהל של המכללה האקדמית תל-חי אריק דיין ומנכ"ל המכללה אלי כהן. תהליך המיזוג נמשך למעלה משלוש שנים והיה כרוך במהמורות רבות.

תודעה והשפעה בדיגיטל

בבית הספר לתקשורת סמי עופר בבינתחומי הרצליה נפתח מסלול של תואר ראשון בתקשורת עם התמחות בהשפעה ותודעה בדיגיטל.
ההתמחות בתודעה והשפעה בדיגיטל בראשות ד"ר מורן ירחי, חושפת את הסטודנטים למציאות המורכבת הזו, תוך בחינת היבטים מגוונים של עולמות התודעה וההשפעה הרשמיים ולא הרשמיים, הממוסדים והפרטיים, המסורתיים והחדשניים.
בבינתחומי הסבירו כי באמצעות הקניית ידע אקדמי, ועל בסיס ביצוע של סדנאות והתנסויות מעשיות, יקבלו הסטודנטים הבנה עמוקה וכלים פרקטיים בתחום ההולך ומתפתח לנגד עינינו. לצד הידע התאורטי בתחום, הכולל את הבנת האתגרים וההזדמנויות של המרחב המקוון, חקר קהלים, עולמות המיתוג ועוד, ירכשו הסטודנטים ידע נרחב והתנסות מעשית בתהליך המלא של יצירת התוכן והשפעתו: משלב התחקיר והבנת קהלי היעד, דרך יצירת תוכן אפקטיבי עבור פלטפורמות שונות, ועד הבנת ומדידת ההשפעה.
בנוסף, יעסקו הסטודנטים בתחום ניהול הקהילות והאקטיביזם ברשת - תחום מתפתח במציאות המקוונת. בשנה ג' יתנסו הסטודנטים במעבדת ההשפעה, ויישמו את הכלים שרכשו בקורסים ובסדנאות, בליווי של מנטורים בכירים מהתחום. בפרויקט הגמר, הסטודנטים יבחרו לעסוק באחת משלוש האפשרויות של התנסות מעשית במעבדה - ניהול קהילות ואקטיביזם, יצירת תוכן, עיתונאות חוקרת. כל שלושת הפרויקטים יסייעו לסטודנטים ביצירת נטוורקינג בתחום ובניית תיק עבודות.

הרצאות פתוחות בנושא חדשנות חינוכית

התוכנית לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך במכללת סמינר הקיבוצים משיקה סדרת הרצאות השראה בנושא חדשנות חינוכית דיגיטלית – בעקבות משבר הקורונה המתמשך והצורך במיומנויות דיגיטליות מותאמות למאה ה-21.
ד"ר בטי שרייבר, ראש התוכנית לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך במכללת סמינר הקיבוצים, אמרה: "בעוד שרוב השיח החינוכי היום נסוב סביב מיומנויות דיגיטליות וכלים שימושיים כאלו או אחרים, המטרה שלנו היא להרחיב את השיח וההקשר של הטכנולוגיה בחינוך. זאת, בהתייחס למשבר החינוכי שהעולם מצוי בו, אך בו בעת להרחיב את היריעה להסתכלות על עתיד החינוך, הן מההיבט הפדגוגי והן מההיבט של טכנולוגיות חדשניות".
סדרת ההרצאות תועבר על ידי מרצים מהאקדמיה, המומחים בתחום טכנולוגיה בחינוך ואשר מלווים אנשי הוראה והדרכה בהטמעת היישומים הטכנולוגיים בשטח. מגוון התכנים עליהם יושם דגש הוא ההתפתחות של הטכנולוגיה עם הסתכלות לעבר והעתיד, תחומים מדוברים של הוראה ולמידה בעולמות וירטואליים, פיתוח חשיבה ולמידה באמצעות מציאות מדומה ומצלמות 360, שימוש בטכנולוגיות של בינה מלאכותית ועד מקומם של משחקי המחשב-הרצאה המיועדת לילדים. בסדרה שולבו גם תכנים הסוקרים את הסוגיות שעולות בעידן הצמיחה הטכנולוגית המואצת, כגון הצורך לפיתוח אמפתיה, חיבור בין תרבויות, איך להעריך מידע ופייק נויז, הקשר בין זיכרון העתיד שלנו לצורך בפיתוח כישורי תכנון ויזמות, חינוך לחלל כאמצעי לפיתוח פתרון בעיות ועד סקירה של היסטורית של התפתחות הטכנולוגיה ישראלית מהסוסיתא ועד היום.
סדרת תמשך עד סוף מאי. ההרצאות יועברו על ידי סגל המרצים של התכנית טכנולוגיה בחינוך בשילוב מרצים אורחים. הסדרה פתוחה לציבור הרחב ומחייבת הרשמה מראש.