סיר הלילה החדש של האסטרונאוטים והאסטרונאוטיות: השירותים החדשים של נאס"א, בעלות 23 מיליון דולר, הגיעו הבוקר (יום ב') לתחנת החלל הבינלאומית - כחלק מהכנה לטיסות העתידיות לירח. ynet העביר בשידור חי מהגעת חללית האספקה סיגנוס לתחנת החלל.
השירותים, שהותאמו לנשים, הוטסו כחלק ממטען של החללית ששוגרה באמצעות המשגר אנטרס ביום שישי מהאי וואלופס שבווירג'יניה. השיגור היה אמור להתבצע יממה לפני כן, אבל הוא בוטל שתי דקות לפני המועד המתוכנן.
יחד עם השירותים: שיגור החללית ביום שישי

3 צפייה בגלריה
סיר לילה שירותים שוגרו לתחנת החלל הבינלאומית
סיר לילה שירותים שוגרו לתחנת החלל הבינלאומית
מתקן הנוחיות החדש. המושב - במספר 2
(צילום: AP)
גודל השירותים, שמשקלם 48 ק"ג ושאורכם 71 ס"מ, הוא כחצי מגודל שני שירותים גדולים שנמצאים בתחנת החלל כעת ופותחו ברוסיה. בגודל שכזה הם יוכלו גם להיכנס לקפסולות אוריון הקטנות של נאס"א, שבהם ישהו האסטרונאוטים במסעות העתידיים לירח.
האסטרונאוטים שבתחנת החלל יבחנו את מתקן הנוחיות בחודשים הקרובים, ולאחר מכן הוא ייכנס לשימוש סדיר. השירותים הישנים התאימו יותר לגברים. כדי לבצע התאמה לנשים, נאס"א הטתה את המושב בשירותים החדשים והפכה אותו לגבוה יותר.
מליסה מקינלי ממרכז החלל ג'ונסון, מנהלת הפרויקט, אמרה כי העיצוב החדש יסייע לאסטרונאוטים ולאסטרונאוטיות למקם עצמם טוב יותר עבור "מספר 2". לדבריה, "לנקות זה לא דבר פשוט. אנחנו לא רוצים החטאות". וכן, צריך לזכור שבחלל הכול צף. לגבי "מספר 1", עוצבו מחדש המשפכים. "נשים יוכלו להשתמש במשפכים המוארכים כשהן יטילו את מימיהן בעודן יושבות על מתקן השירותים כדי לחרבן", אמרה מקינלי. עד כה, היא ציינה, האסטרונאוטיות לא יכלו לבצע את שתי הפעולות יחדיו.
3 צפייה בגלריה
סיר לילה שירותים שוגרו לתחנת החלל הבינלאומית
סיר לילה שירותים שוגרו לתחנת החלל הבינלאומית
השירותים החדשים של נאס"א. ייבחנו לפני הטיסות לירח
(צילום: AP)
שאיבת אוויר, ולא מים או כוח הכבידה, היא שתסלק את הפסולת. שתן שנאסף בשירותים החדשים יופנה למערכת המחזור הוותיקה של נאס"א ליצירת מים לשתייה או לבישול. טיטניום וסגסוגות חזקות אחרות נבחרו לשירותים החדשים כדי שיעמדו בפני החומצתיות של השתן.
האסטרונאוט מייק הופקינס, מפקד צוות חללית ספייס איקס שלפי התכנון תשוגר לתחנת החלל ממרכז החלל קנדי ב-31 באוקטובר, אומר כי הליכה לשירותים בחלל נשמעת דבר פשוט, אבל "לפעמים הדברים הפשוטים הופכים למסובכים מאוד ללא כוח כבידה".
השיגור הזה בסוף החודש יביא את מספר תושבי תחנת החלל לשישה, וייתכן שהמספר אף יעלה אם תיירים אכן יגיעו לראשונה לתחנת החלל, בתחילת השנה הבאה. אסטרונאוטים שוהים לרוב שישה חודשים בתחנת החלל. הפעם הקודמת שנאס"א הזמינה שירותים חדשים הייתה בתחילת שנות התשעים, וזאת עבור מסעות מעבורות החלל, שנמשכו שבועיים.
3 צפייה בגלריה
סיר לילה שירותים שוגרו לתחנת החלל הבינלאומית
סיר לילה שירותים שוגרו לתחנת החלל הבינלאומית
השיגור, ביום שישי
(צילום: AP)
אבל לא רק שירותים מגיעים לתחנת החלל. במטען ששוגר בקפסולה של סיגנוס היו גם מכלי אוויר שמיועדים לתיקון דליפה קלה בתחנת החלל, זרעי צנון לגידולי חממה ומצלמת מציאות מדומה של 360 מעלות עבור הליכות החלל.
אבל המטען יוצא הדופן ביותר הוא כנראה סרום נגד קמטים של אסתי לאודר. חברת הקוסמטיקה שילמה 128 אלף דולר לצילום מחוץ לכדור הארץ, חלק מהתוכנית של נאס"א לפתוח את החלל לשיווק, תיירות ותעשייה.
לאסטרונאוטים, עם זאת, לא כדאי לבנות על כך שהסרום יביא איתו ניחוחות שימנעו את הריחות שיגיעו מהשירותים החדשים. הסרום נטול ריח, ועשרת הבקבוקים שהוטסו לחלל יישארו סגורים עד חזרתם לכדור הארץ, בשנה הבאה.