חלק ניכר מזיהום האוויר ברחבי הארץ נובע מתחבורה. לצד התוכנית למעבר לאוטובוסים חשמליים, עולים מדי שנה יותר ויותר כלי רכב ירוקים יותר - ועתה מגיע גם תור המשאיות. אדווארד לי, סגן נשיא בכיר בקונצרן יונדאי וראש חטיבת המשאיות, אמר בסמינר מקוון, שהתקיים על ידי קבוצת כלמוביל, יונדאי ומשרדי הממשלה העוסקים בקידום השימוש בתחליפי דלקים ירוקים, כי ישראל תהיה המדינה הראשונה מחוץ לאירופה, שתארח על כבישיה משאיות חדשות מונעות מימן.
"אנו רואים בישראל שוק חשוב עם מודעות סביבתית וטכנולוגית ועם מגוון תנאי דרך ואקלים, במסגרתם ייבחנו המשאיות החדשות", אמר לי. עוד ציין סגן הנשיא של יונדאי כי ישראל משמשת עבורנו מודל למדינה עם רעיונות חדשניים ויצירתיים, שיכולים להשפיע על הטכנולוגיות של יונדאי והטמעתן בשווקים השונים. "שילוב משאית המימן בכבישי ישראל היא דוגמה מצוינת לסינרגיה האפשרית ביננו".
1 צפייה בגלריה
משאית המונעת באמצעות מימן של יונדאי
משאית המונעת באמצעות מימן של יונדאי
משאית המונעת באמצעות מימן של יונדאי
(צילום: יונדאי)
לי הוסיף כי תנאי הכביש המשתנים כמו גם מנעד הטמפרטורות בישראל מהווים בטא סייט מצוין לבחינת משאיות המימן ואנו כמובן ניישם את המהלך בשיתוף פעולה מלא עם משרדי הממשלה ועם מערכות הרגולציה בישראל. "לאחר שהטמענו את צי משאיות המימן הראשון בשווייץ המונה כיום 50 משאיות, אנו פועלים כעת בגרמניה ובתיאום עם כלמוביל ומשרדי הממשלה נתחיל במהלך הרבעון השלישי של 2021 את הפיילוט בישראל, שהינו עוד מרכיב חשוב בפעילות הגלובלית שלנו לקדם את השימוש בתאי דלק במשאיות, באוניות, רכבות וגנרטורים", ציין סגן הנשיא של יונדאי.
ד"ר ענת בונשטיין, ראש התכנית הלאומית לתחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, אמרה כי, כמדינה המאמצת טכנולוגיות חדשות, אנו בעיצומה של מהפיכה בנושא תחליפי דלקים שמטרתה העיקרית להוביל לעתיד נקי יותר. עוד ציינה ד"ר בונשטיין כי "משרדי הממשלה הרלוונטיים עסוקים ממש בימים אלה בכ-50 פיילוטים, כחלק ממערך המחקר והפיתוח של אוניברסיטאות, חברות ישראליות ובינלאומית, המבקשות להיות חלק מהאקוסיסטם הטכנולוגי של ישראל".
ד"ר גדעון פרידמן, המדען הראשי של משרד האנרגיה, ציין בכנס כי המשרד ימשיך להשקיע במחקר ופיתוח בתחום המימן ותאי הדלק, וכן בשילוב של טכנולוגיות חדשניות בתחומים אלה במשק הישראלי.
יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל, ציין בפתח הכנס כי, כלמוביל רואה חשיבות רבה ליוזמה המשותפת של קונצרן יונדאי ומשרדי הממשלה לקדם את הטמעת תחליפי הדלקים בישראל. אנו עדים להשקעות המאסיביות של היצרן בנושא זה, אשר כבר השנה שילב 50 משאיות באירופה ועד שנת 2025, מתכנן לייצר 1,600 משאיות מונעות מימן. "כקבוצה, המכירה היטב את צרכי שוק הרכב בישראל, שמנו לנו למטרה, לעודד שימוש במנועים ידידותיים לסביבה ולתת מענה לציי משאיות, המחפשים חדשנות, הקטנת זיהום אויר ושמירה על הסביבה".
במסגרת זו ציין עוד שיראזי כי "כלמוביל שמחה לשתף פעולה, ללמוד, לחלוק מידע וניסיון עם גורמי הממשלה הרלוונטיים ושהסמינר הנוכחי, מהווה שלב חשוב בקידום הנושא ובגיוס כל הגורמים, להוביל את השינוי המתבקש שייווצר בישראל".