3 צפייה בגלריה
צמח סמר ענף
צמח סמר ענף
צמח סמר ענף
(צילום: בר שמש)
חדשות טובות: הצמח סמר ענף, שנחשב כי נכחד מישראל ולא נצפה בה מאז שנות ה-50' של המאה הקודמת, נראה לאחרונה בעמק יזרעאל.
במהלך סקר טבע ונוף שערך בחודש שעבר מכון "דמותה של ארץ" (דש"א) בעמק יזרעאל, אוכלוסייה בת עשרות פרטים של המין בסכנת הכחדה סמר ענף. לפי הספר האדום של צמחים בסכנת הכחדה בישראל, מין זה נחשב כנכחד מהארץ ולא נצפה בה כ-70שנה.
בעבר הצמח הזה היה מצוי בעיקר בעמק יזרעאל ובשרון. בר שמש, אקולוג ובוטנאי במכון דש"א, השייך למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, סיפר כי "הצמח הייחודי והנדיר הזה התגלה מחדש בבית הגידול האופייני לו באדמות כבדות ומוצפות עונתית, שניתן למצוא בעמק יזרעאל בסביבת ערוצי הנחלים. ההתרגשות הייתה גדולה במיוחד, כיוון שבעמק יזרעאל הצמח נראה לאחרונה בחודש מאי לפני 91 שנים בדיוק".
3 צפייה בגלריה
צמח סמר ענף
צמח סמר ענף
צמח סמר ענף
(צילום: בר שמש)
לפי שמש, זו מציאה החשובה למגוון הצמחים בארץ, ויכולה גם להעיד על מכלול של בית גידול שאפשר לשמר ולשקם בעמק יזרעאל. "מדובר במין שלא מופיע הרבה גם במקומות אחרים בעולם. הוא צמח נדיר, לא יציב, שלא רואים כל שנה. ״באיזורנו הוא קיים בעיקר במדינות מרכז אירופה ולאורך צפון הים התיכון״, ציין שמש.
3 צפייה בגלריה
צמח סמר ענף
צמח סמר ענף
אותר בעמק יזרעאל
(צילום: בר שמש)
הסקר שאותו עורך מכון דש"א ומומן ע"י הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, מתמקד באיתור של ערכי טבע ונוף חשובים בשטחים הפתוחים. הממצאים בסקר ישולבו בהמשך בתוכנית הכוללנית של מועצה אזורית עמק יזרעאל ויסייעו בזיהוי שטחים טבעיים וחקלאיים אותם יש לשמר במסגרת התוכנית. החשיבות הנוספת של קיום הסקר היא זיהוי של בתי גידול טבעיים בסכנת הכחדה והפוטנציאל לשקמם ולשמרם במסגרת תכנון עתידי. בעבר, עיבוד חקלאי אינטנסיבי של שטחי הקרקע גרם לאיבוד בתי גידול טבעיים, אולם כיום, עם הידע והשיטות החקלאיות החדשניות, יש בידינו כלים המאפשרים קיום שטחים טבעיים לצד שטחים חקלאיים.
למידע נוסף על הצמח, שהתפרסם בכתב העת "כלנית" לחצו כאן