מי מזהה את מחבטן הספירים? פרויקט חדש מנסה לזהות את הפריטים החיים במפרץ אילת ולאסוף מידע עליהם.
מחבטן הספירים הוא טריגון, הידוע יותר כ"חתול ים". מדובר בדג גדול המצוי במפרץ אילת ובאוקיינוס האינדו פסיספי, וחי בעיקר בחופים חוליים ובשוניות אלמוגים. המחבטנים הם יצורים יפייפיהם, המתאפיינים בסנפירי צד רחבים שנותנים לגופו צורת דיסק. בחלקו העליון דוגמת עיגולים כחולים, ובקצה זנבו מזדקר קוץ ארסי דמוי פגיון, המשמש לו להתגוננות מפני הכרישים.
טיפול במחבטן ספירים במפרץ אילת
(צילום: עמרי עומסי רשות הטבע והגנים)

המחבטנים הם טורפים וניזונים מחלזונות וחסרי חוליות קטנים. למרות שמדובר במין יחסית נפוץ ומאוד יפה ומושך את העין, אין עליו הרבה מידע ולא נערכו עליו מחקרים נרחבים. "זו בעיה כללית אצל דגי סחוס", מסבירה עדי ברש, יו"ר עמותת כרישים בישראל ודוקטורנטית בבית הספר למדעי הים בחיפה. "דגי סחוס יחסית נדירים במפרץ אילת. באופן כללי מדובר בדג גדול שנצפה פחות, ולכן יותר קשה לאסוף עליו מידע. הדבר היחיד שיודעים עליו הוא הגודל שלו. אין עליו הרבה מידע אחר. וזה מדהים כי אין כמעט משנרקל או צוללן שהיה במפרץ אילת שלא הבחין ביצורים המדהימים האלה". 
ברש החליטה לנסות לראות האם ניתן לזהות פרטים מתוך האוכלוסייה במפרץ אילת כדי ליצור מאגר נתונים על המחבטנים באזור. "אנחנו רוצים ללמוד דברים בסיסיים שאנחנו לא יודעים עליהם: כמות הפרטים במפרץ אילת, מרחב המחיה שלהם, אורך החיים שלהם וזיהוי הפרטים ועוד".

1 צפייה בגלריה
מחבטן הסנפירים באילת
מחבטן הסנפירים באילת
מחבטן הספירים באילת
(צילום: עמרי עמוסי, רשות הטבע והגנים)
בשנים האחרונות אוספים בעמותה תצפיות של דגי הסחוס בעזרת קבוצת הפייסבוק "כרישים בישראל". אלא שכדי לזהות את המחבטנים החליטו להקים אתר מיוחד ומערכת של AI שתדע לזהות את הפרטים. לצורך כך החליטו בעמותה לשתף פעולה עם מכללת שנקר. "המערכת החכמה תדע לזהות את המחבטנים לפי התמונות שאנחנו נזין. בשביל שהמערכת תדע לעשות זאת אנחנו צריכים ללמד אותה. בשביל ליצור את הדאטה אנחנו צריכים לזהות תחילה את המחבטנים בעצמנו. אנחנו צריכים לעשות את הזיהוי הראשוני בעצמנו כדי שנוכל ללמד את המערכת". 
על מנת לעשות את זה ברש ושותפיה מבקשים את עזרת הציבור. הם יצרו משחק ייעודי ובו ניתן להיכנס ולזהות את המחבטנים הזהים. כאשר נכנסים לאתר הגולשים מקבלים שתי תמונות של מחבטן ונדרשים לזהות האם מדובר באותו אחד, לפי דגם הנקודות שעל הגב שלו. 
במחלקה להנדסת תוכנה בשנקר התגייסו שלוש סטודנטית שפיתחו מערכת תוכנה שתזהה את המחבטנים במסגרת פרוייקט הגמר שלהן. הסטודנטית חן זגורי סיפרה כי "קיימות מערכות שונות לזיהוי בעלי חיים ימיים, אבל לא לחיה הזו. כמו שיש מערכות לזיהוי בני אדם, כך המערכת שלנו פועלת. זו מערכת לומדת שאנחנו מאמנות אותה על תמונות מחבטנים קיימים. כשהמערכת תקבל תמונות חדשות היא תוכל לזהות ולמיין אותן בעצמה. כל המערכת מבוססת על מידע שהציבור תורם לו, בעזרת מידע קודם".