לא הורשו לעלות לאוטובוס, למרות שלא הייתה דרך אחרת לנסוע בתחבורה ציבורית: סתיו סמוכה ובת זוגו בילו את סוף השבוע האחרון באזור עין חרוד בצפון עם שני כלביהם, שגודלם בינוני. עם צאת השבת, השניים ניסו לעלות לאוטובוס של חברת "אגד", שיחזיר אותם לביתם בתל אביב. זאת, בהיעדר אפשרות לחזור ברכבת, שכן היא אינה פועלת במוצאי שבת בשל עבודות תשתית לחשמול המסילות.
3 צפייה בגלריה
קו 19 של אגד בירושלים
קו 19 של אגד בירושלים
אוטובוס של אגד
(צילום: גיל יוחנן )
"חיכינו בתחנה עם הכלבים, כשלכל כלב יש מחסום פה ורצועה. הסתכלתי בתקנות וראיתי שמותר להעלות כלב בתנאים האלו, ובתנאי שהכלב על הברכיים. עצר לנו נהג, ואמר שהוא לא מוכן לעלות את הכלבים. הוא הסכים להעלות רק כלב אחד, אך לא רציתי לקחת את הסיכון. שני הנהגים שהגיעו לאחר מכן לא הסכימו להעלות את הכלבים בכלל", אמר סמוכה. לבסוף, השניים נאלצו לבלות לילה נוסף בצפון, וחזרו הבוקר ברכבת לתל אביב.
סמוכה הוסיף כי "אמרתי לנהגים שהכלבים יכולים להיות על הברכיים שלנו. הנהג אמר לי 'יש חוק ויש פקחים, ואם פקח יראה אותי מעלה כלב כזה אני ישר חוטף דו"ח של 1,000 שקל'. הבהרתי לו שזו האפשרות היחידה שלי להגיע הביתה היום ושאין לי דרך אחרת לחזור. שום דבר לא עזר".
3 צפייה בגלריה
הכלבים של סתיו סמוכה ובת זוגתו
הכלבים של סתיו סמוכה ובת זוגתו
הכלבים של סתיו סמוכה ובת זוגו
(צילום: באדיבות סתיו סמוכה)
לפי אתר אגד, "נוסע רשאי להעלות לאוטובוס בעלי חיים קטנים שניתן להחזיקם על הברכיים או על הידיים. כלב יישא במחסום פה ויהיה קשור ברצועה, ואילו בעל חיים קטן יותר יוחזק בתוך תיבה או סל, באופן המונע אפשרות של פגיעה או הטרדת נוסעים. אין לעלות לאוטובוס בעל חיים שלא ניתן להושיבו על ברכי הנוסע, למעט כלבי נחייה או כלבי שירות כמפורט מטה". לפיכך, אם הכלב יכול לשבת על ברכי הנוסע, הנהג לא יכול למנוע את כניסתו לאוטובוס.
3 צפייה בגלריה
סתיו סמוכה יחד עם הכלבים
סתיו סמוכה יחד עם הכלבים
סתיו סמוכה יחד עם הכלבים
(צילום: באדיבות סתיו סמוכה)
מחברת אגד נמסר בתגובה: "נהגי אגד, פועלים ומבצעים את תפקידם על פי הנחיות משרד התחבורה. כך הדבר, גם בעניין העלאת כלבים לאוטובוסים ולנהג אין כל שיקול דעת בנושא. גם במקרה המדובר ביצע הנהג את תפקידו בהתאם לחוק ולתקנות התעבורה, המאפשרים העלאת כלבים רק אם מדובר בגזע ננסי (דוגמת פינצ'ר, מלטז וכו) אשר מצוי בתיק או סל. יש לציין שרבים מקרב נהגי אגד הינם חובבי כלבים, אך הם נאלצים לפעול בעניין לפי הוראות משרד התחבורה, לעיתים גם בחוסר נוחות".