לא לחומרים מהחי: צה"ל הודיע כי יפסיק לספק לחיילים סוודרים העשויים מצמר, ויעבור באופן מוחלט לסוודרים העשויים מחומרים סינתטיים.
צפי הגעת הסוודרים החדשים, מחומר סינתטי ולא מהחי, הוא סביב חודש מאי הקרוב, ולא רק לטבעונים אלא, לכל חיילי צה"ל. בעבר היה כל חייל חייב לחתום על פריט לבוש זה, אך עם השנים יצא שבעיקר חיילות לובשות אותו. מדובר בסוודר יוניסקס לשני המינים, בגוונים לצבא הירוק ולחיל הים והאוויר.
3 צפייה בגלריה
חיילת עם סוודר צה"לי
חיילת עם סוודר צה"לי
חיילת עם סוודר צה"לי
6,500 סוודרים סינתטיים ראשונים יגיעו במשלוח הראשון, ובכל שנה צה"ל ירכוש כמות דומה עד להחלפת כל המלאי.
בעבר התקבלו באט"ל (אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה) פניות רבות בנושא הסוודרים שעשויים מצמר, לצד התלונות על הכומתות צמר ונעלי העור, להן כבר קיימת אפשרות לקבלן מחומר שאינו מהחי. בשנים האחרונות זיהו בצה"ל עליה בביקוש לסוודר הצה"לי גם מצד חיילים גברים. לפני שנתיים נבחן מהלך להשתמש בסוודר סינתטי, אך הוא לא צלח ולאחרונה נבחן מחדש. בימים אלה נפתחות המעטפות לחברה שתייבא את הסוודרים הסינתטיים, שיירכשו ככל הנראה מספק בחו"ל.
באשר לנעליים הטבעוניות, שנחשבו פחות נוחות ומתבלות מהר, הסבירו באט"ל כי בקרוב יסתיים המלאי של הדגם הישן, ויותר חיילים יוכלו ליהנות מהנעליים החדשות לטבעונים שנחשבות עמידות יותר.
3 צפייה בגלריה
כבשים רועות
כבשים רועות
כבשים רועות
(צילום: shutterstock)
באט"ל הדגישו כי בניגוד לעבר, כל חייל יכול לקבל לבוש שאינו עשוי מהחי ללא פרוצדורות מסורבלות ובירוקרטיות שהיו בעבר, אלא רק להצהיר בעל פה על כך ולבקש את הפריטים, אם כהיותו מלש"ב לקראת גיוסו ואם במהלך שירותו.
מדובר בחדשות טובות ראשית עבור הכבשים, אך גם עבור "המטה לקידום טבעונות בצה"ל", שההחלטה של הצבא מגיעה הרבה בזכות מאבק שניהלו במשך כשנתיים.
בקבילה שהגישו בנובמבר 2018, נכתב כי "חיילות וחיילים טבעונים לא מקבלים סוודרים ללא רכיבים הכרוכים בפגיעה בבעלי החיים. זאת להבדיל מכומתה ונעלים, להן הטבעונים כן זכאים ללא רכיבים מן החי עקב הפגיעה שהם חשים בעצם התמיכה במוצרים אלה ובשימוש בהם. אנו גורסים שאם מספקים סוודרים לכלל החיילות והחיילים סוודרים, זה מתבקש, הכרחי ואף מחויב המציאות לאפשר גם לחיילים הטבעונים זכות זו מבלי להפלותם".
3 צפייה בגלריה
כבשים רועות
כבשים רועות
כבשים רועות
(צילום: shutterstock)
בתגובה לקבילה, נציב קבילות החיילים ציין בין השאר כי "בימים אלו נבחנת חלופה למעיל ולסוודר הצבאי בדמות מעיל דו שכבתי, שיהיה ניתן לפירוק ויספק מענה דומה לסוודר הצבאי, ויהיה מותאם לחיילים טבעוניים". מאז כאמור עברו שנתיים עד ההחלטה לרכוש סוודר הסינתטי.
קרן בן ארי, יוזמת הקבילה, סיפרה כי "ראיתי שבקבוצת הפייסבוק של המטה לקידום טבעונות בצה"ל שכמה חיילות רכשו מכספן האישי סוודר סינתטי. זה הפריע לי בהיותי חיילת באותה התקופה, ובסוף 2018 ריכזתי קבילה יחד עם חיילות נוספות. התשובה שקיבלנו לא הייתה מספקת, ובמטה המשיכו להפעיל לחצים".
בן ארי הוסיפה כי "אנחנו (המטה לקידום טבעונות בצה"ל) מברכים על ההחלטה החשובה והאמיצה לרכוש סריגים שאינם עשויים מצמר לכלל החיילות והחיילים בצבא. החלטה זו תוביל למתן מענה הולם ושיוויוני לחיילות ולחיילים הטבעונים וגם תמנע פגיעה שלא לצורך בבעלי חיים רבים ובסביבה".