3 צפייה בגלריה
חוף הכרמל
חוף הכרמל
חוף הכרמל
(צילום: נעה פישר)
הישג למשרד להגנת הסביבה: התוכנית לייבוש והרחבת חוף הכרמל נדחתה היום (א') על ידי שופטי בית המשפט העליון - נועם סולברג, מני מזוז וג'ורג' קרא. השופטים ביטלו את החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה וקיבלו את הערעור שהגישה פרקליטות המדינה בשם המשרד להגנת הסביבה, ועדת המשנה לעררים והוועדה המחוזית בתיק של מגדלי חוף הכרמל.
בית המשפט קיבל את כל טענות המשרד להגנת הסביבה והחזיר החלטת ועדת המשנה לעררים. בכך למעשה נדחתה התוכנית לייבוש החוף.
3 צפייה בגלריה
חיפה מגדלי חוף הכרמל שירי הדר
חיפה מגדלי חוף הכרמל שירי הדר
מגדלי חוף הכרמל שבבעלות החברה של יצחק תשובה
(צילום: ג'ורג' גינסבורג)

בית המשפט מצא שהחלטת בית המשפט המחוזי שגויה בהיבטים הבאים:

  • בקביעת בית המשפט המחוזי כי מוסדות התכנון מושתקים מלבחון את התוכנית בראי חוק שמירת הסביבה החופית ומדיניות תכנונית ושירותים סביבתיים רלוונטיים.
  • בקביעת בית המשפט המחוזי כי אין לדחות את התסקיר, על אף פגמים מהותיים שנפלו בו.
  • בקביעת בית המשפט כי היזמים רשאים לתכנן בקרקע המדינה, חרף העדר זיקה קניינית או חוזית לשטח הים.
חברת "חוף הכרמל נופש ותיירות" שבשליטת יצחק תשובה היא בעלת קרקע בת 100 דונם סמוך לחוף הים של חיפה, עליה חלה תוכנית בנייה מאושרת להקמת 6 בניינים בני 7-24 קומות עבור מלונות, מלונות דירות ושטחי מסחר נלווים. שניים מהמגדלים הוקמו במקטע הצפוני של הקרקע, ובבעלות החברה נותרו 75 דונם להקמת בניינים נוספים.
3 צפייה בגלריה
חוף הכרמל
חוף הכרמל
טיילת חוף הכרמל
(צילום: נעה פישר)
התוכנית לייבוש והרחבת חוף הכרמל להקמת הבניינים הנוספים ונעצרה בשנות ה-90 בשל מאבק סביבתי. בשנים האחרונות, "חוף הכרמל נופש ותיירות" חידשה את הערר נגד החלטת הוועדה המחוזית והמקומית לתכנון ולבניה חיפה ונגד העירייה. בין היתר, כללה התוכנית בנייה של שישה גורדי שחקים וייבוש רצועה של כ-100 מטר מהים.
התוכנית אושרה כבר בשנת 1978 ונעצרה בשנות ה-90 בשל מאבק סביבתי. בשנים האחרונות, חברת "חוף הכרמל נופש ותיירות", שהיא בעלת המקרקעין לאורך חוף הים של חיפה ובבעלות יצחק תשובה, חידשה את הערר נגד החלטת הוועדה המחוזית והמקומית לתכנון ולבניה חיפה ונגד העירייה. בין היתר, כללה התוכנית בנייה של שישה גורדי שחקים וייבוש רצועה של כ-100 מטר מהים.
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה: "עוד הישג עבור תושבי חיפה! נקבע מעמד משמעותי לשמירה על הסביבה החופית ולהגנה על האינטרס הציבורי. לא נאפשר פגיעה בחופים ונשמור עליהם לטובת הציבור ולעתיד הדורות הבאים".