רשות הטבע והגנים העבירה השבוע עזניית הנגב, עוף דורס נדיר שנכחד מנופי ישראל, לגן החיות התנ"כי בירושלים, על מנת להקים גרעין רבייה שצאציו יחזרו בעתיד לטבע.
העברת עזניית נגב לגן החיות התנכ"י
(צילום: שחר קארה, גן החיות התנ"כי בירושלים )

העזנייה הועברה לגן על ידי יגאל מילר, אחראי גרעין הרבייה ברשות הטבע והגנים, משמורת הטבע חי בר כרמל. לגן החיות התנ"כי נרשמו כבר הצלחות בהקמת גרעיני רבייה של עופות דורסים והחזרת הגוזלים לטבע. התקווה היא שגם במקרה הזה יצליח הגן ליצור דור המשך שייתן תקווה להחזרת העזנייה לישראל.
הוטרינרית הראשית של גן החיות התנ"כי בירושלים, ד"ר נילי אבני מגן, אמרה: "בשלב הראשון תצטרף העזנייה לצפריית העופות הדורסים בגן החיות. בעתיד מקווים בגן שיגיע עוזנייה זכר וניתן יהיה לבנות להם מתחם נפרד".
1 צפייה בגלריה
עזניית נגב בגן החיות התנ"כי בירושלים
עזניית נגב בגן החיות התנ"כי בירושלים
עזניית נגב בגן החיות התנ"כי בירושלים
( צילום: ד"ר נילי אבני מגן, גן החיות התנ"כי בירושלים)
מילר הוסיף: ״בעבר קיננו העזניות במדבר יהודה, בנגב ובערבה. אלא שבשנות ה-80 הן הוכחדו לחלוטין בעקבות ציד בלתי חוקי, התמעטות במקורות מזון והרעלות. העזניות ניזונות בעיקר מפגרים ומחיות קטנות, כמו ארנבות ומכרסמים. הכחדתה מהנוף המדברי הובילה לפגיעה במערכת האקולוגית של המדבר הישראלי".
הוא הוסיף כי עזניית הנגב היא העוף הדורס הגדול ביותר באזורנו. "מוטת כנפיה מגיעה לכשלושה מטרים. בשונה מהנשרים החברותיים, העזנייה חיה לרוב ביחידות או בזוגות", אמר מילר. "בית הגידול שלה הוא ערבה מדברית והיא מקננת גם באפריקה באזורי הסוואנה. מאז שנכחדו העזניות מישראל מתקשים הנשרים לבתק את עורם של פגרים גדולים, מסיבה זו פקחי רשות הטבע והגנים מבצעים חתכים בפגרים שהם מניחים בתחנות האכלה לנשרים. כיום נמצאות בישראל רק ארבע עזניות הנגב והיא שייכת למין בסכנת הכחדה חמורה בעולם״.