מגפת הקורונה והצורך בריחוק חברתי הביאו איתה אתגרים רבים ולא פשוטים. אחד מהם, הוא הצורך לנהל מערך בחינות מרחוק במוסדות האקדמיים, אך יחד עם זאת לשמור על טוהר הבחינות ולוודא שהכול מתנהל כשורה. בזק און ליין הקימה מוקד חדש- מוקד "צופה" בתחום האקדמיה, שנותן פתרון לקיום מבחנים מרחוק. המוקד פעל בכמה אוניברסיטאות ומכללות בישראל במסגרת בחינות סוף הסמסטר. המוקד השגיח על בחינות בכל התחומי הלימוד ופעל כולו מהבית -הצוות גויס אונליין, הוכשר אונליין ועובדי המוקד פעלו בהתאם לנהלי המוסדות האקדמיים ושמרו על טוהר הבחינות.
3 צפייה בגלריה
למידה מרחוק בהשכלה הגבוהה
למידה מרחוק בהשכלה הגבוהה
למידה מרחוק בהשכלה הגבוהה
(צילום: shutterstock)
עדן חממי ומריאל ברנס, שתי משגיחות שעובדות במוקד הצופה של בזק און ליין, סיפרו על האתגר וכיצד הן התמודדו בצפייה בעשרות מסכים במקביל של נבחנים. חממי: "כמשגיחה התחלתי את עבודתי בבדיקת הנהלים של הבחינה הספציפית. אורך הבחינה, האם מותרת יציאה לשירותים (כשמדובר בבחינה האורכת יותר משעתיים) ודגשים חשובים שהמרצים העבירו ומעוניינים שנשים לב אליהם. בשלב השני אני מאשרת לסטודנטים להיכנס לזום ומבצעת זיהוי, הסטודנט הראה לי תעודת זהות ואז צילם את החדר ב-360 מעלות. בזמן הבחינה הסטודנט צריך למקם את המצלמה מהצד שלו, ככה שיראו את הפנים, המסך וגם את משטח העבודה. סטודנטים שיש להם הקלות מאושרות מטעם המוסד האקדמי - גם מעדכנים בשלב זה".
בשלב הזה, כשהכול תקין, מקבל הסטודנט את קוד הבחינה. ברנס: "העבודה בתור משגיחה בתקופה הזו היא הרבה מעבר להשגחה. צריך לצאת מנקודת הנחה שאנחנו מבינים את המצב שקורה בעולם, ואת הכוננות שנכנסו אליה בעקבות הקורונה. לצד הצורך להתמודד עם המבחן עצמו, חלק מהסטודנטים נמצאים במקום של חשש בשל כל השימוש באמצעים דיגיטליים. לצד תפקידנו להשגיח על טוהר הבחינות, אנחנו משתדלות לתת להם הרגשה שהם במקום הכי בטוח שיש ויש להם מענה ועזרה לכל בעיה שתעורר במידה ותתעורר".
חממי סיפרה על האתגרים ועל הדגשים בעבודה של משגיח מרחוק. "מהלך ההשגחה צריך לשים לב אם סטודנטים מדברים, מסתכלים למצלמה המון פעמים או לאזורים שאין להם שום צורך להסתכל אליו", היא אומרת. "העבודה שלנו כמשגיחים היא לתעד כל דבר שהם עושים שהוא לא לשבת ולהיבחן. בגלל שההשגחה היא מרחוק, אנחנו לא יכולים לדעת אם מישהו נכנס במהלך הבחינה לחדר של הנבחן או שהנבחן משתמש בעוד טלפון נייד, לכן אם עולה חשד כלשהו אנחנו קודם מבקשות לוודא שלא מדובר בחשד שווא".

3 צפייה בגלריה
עדן חממי
עדן חממי
עדן חממי
(צילום: עצמי)
ויש עוד אתגרים לא פשוטים למשגיחים. חממי: "לעתים עולים קשיים במהלך העבודה, הסטודנטים לא קוראים את הנהלים שצריך לפני הבחינה וההתנהלות איתם צריכה להיעשות דרך הצ'אט על מנת שלא להפריע לסטודנטים האחרים שנבחנים. זה לפעמים יכול ליצור עיכובים בתשובה לסטודנטים אחרים שצריכים עזרה במענה על בעיות שצצו במהלך הבחינה. בעיה נוספת היא, שלפעמים יש תקלות תקשורת או הפסקות חשמל והסטודנטים שגם ככה בלחץ נכנסים ליותר לחץ. לכן, במקרים כאלה הסטודנט ינפיק אישור על הבעיה וייגש עם האישור למחלקה שלו לבדוק זכאות למועד נוסף".
ברנס סיפרה כי נתקלה בקשיים רבים מצד הנבחנים: "במסגרת התפקיד נתקלתי בהמון קשיים, למשל קושי נפשי של סטודנטים. הצלחתי להגיע איתם למצב של רוגע ולתת להם את כל האמצעים כדי שידעו שיש להם מי שתעזור להם, תתמוך בהם ותלווה אותם . זאת, על מנת למקסם את האופציות שפתוחות עבורם".
3 צפייה בגלריה
מריאל ברנס
מריאל ברנס
מריאל ברנס
(צילום: עצמי)
ומה קורה אם סטודנט צריך ללכת לשירותים, מקום שכמובן המשגיח לא יכול לראות אותה? חממי: "לסטודנטים יש אפשרות לכתוב הודעה אליי בצ'אט של הזום - אם הם רוצים להתפנות או לבקש מרצה או לצורך פתרון בעיות שונות. כמובן שהכול בהתאם לנהלים של אותה בחינה. יש מרצים שעונים על שאלות בצ'אט של הזום או בחדר נפרד שבו הסטודנט יכול לדבר עם המרצה, ויש שעונים בצ'אט של המודל הכל לפי החלטתו של המרצה". ברנס הוסיפה: "קיימים נהלים מותאמים לבחינות מקוונות, למשל שהיציאה מוגבלת עד 10 דקות לכל המבחן, שני סטודנטים לא יכולים לצאת לשירותים במקביל, הטלפון נשאר במקומו. כשסטודנט הולך לשירותים , על המשגיח לציין זאת בדוח. בסופו של דבר יש מערך של נהלים וכללים בכדי לשמור על טוהר הבחינות והגישה שלנו היא שזה אינטרס של הסטודנטים שטוהר הבחינות יישמר".
והיו גם רגעים בלתי שגרתיים בהשגחה. חממי: "באחד המקרים היה סטודנט שכל רגע הסתכל למצלמה ואז ראיתי שהוא אומר למי שאיתו - שאני מסתכלת. ביקשתי ממנו לצלם את החדר. הוא הלך עד קצה החדר כדי לצלם ממש את כולו וליד המיטה על הרצפה שכב חבר שלו והוא הראה לי אותו במצלמה. תיעדתי את המקרה בדוח, עדכנתי את המרצה ועדכנתי את הסטודנט שהוא יצטרך לעמוד לוועדת משמעת. למרות שהסטודנטים מרגישים שהם נמצאים במקום הבטוח שלהם בבית ,הם שוכחים שיש מצלמה שמתעדת הכול".