משרדי הגנת הסביבה, הכלכלה והתעשייה והאנרגיה הכריזו היום (רביעי) על השקת המקצה הרביעי של תכנית המענקים להתייעלות באנרגיה ולהפחתת גזי חממה. במסגרתו, יוענקו כ-69 מיליון שקלים לפרויקטים שמטרתם להפחית את הוצאות האנרגיה והזיהום ממפעלים, עסקים ורשויות מקומיות.
במסגרת התוכנית יחולקו מענקים, בשיעור של עד 20% ולא יותר מ-שלושה מיליון שקל מעלות פרויקט, עבור החלפת טכנולוגיות ישנות במערכות חדשות וחסכוניות בתחומים שונים, כגון: תאורת פנים וחוץ, מיזוג אוויר, משאבות חום, מערכות אוויר דחוס, מכונות בתהליכי ייצור שונים ועוד. בנוסף לכך, תינתן תוספת מענק של עד שלושה מיליון שקל לפרויקטים שישלבו טכנולוגיות ישראליות חדשות בתחומי ההתייעלות באנרגיה והפחתת גזי חממה.
2 צפייה בגלריה
אנרגיה ירוקה
אנרגיה ירוקה
אנרגיה ירוקה
(צילום: shutterstock)
מדובר בשיתוף פעולה של המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה ומשרד הכלכלה. המסלול תוקצב במסגרת החלטת הממשלה 542 (''הפחתת פליטות גזי חממה וייעול צריכת האנרגיה במשק'') והחלטת ממשלה מספר 1403 ("תכנית לאומית ליישום היעדים להפחתת פליטות גזי חממה ולהתייעלות אנרגטית").
סך המענקים הכולל לתוכנית הארבע שנתית עומד על כ-300 מיליון שקל, הצפויים להביא בשנים הקרובות למינוף השקעות בסך מוערך של כ-1.5 מיליארד שקל בהתייעלות אנרגטית והפחתת פליטות גזי חממה וזיהום אוויר.
מקצה זה של מענקים הוא האחרון, לאחר שבשנים 2017-19 יצאו לפועל שלושה סבבים נוספים, במסגרתם כבר ניתנו מענקים בסך של כ-222 מיליון שקל ל-276 פרויקטים, שצפויים להוביל לחיסכון שנתי של כ-283 מיליון שקל בשנה שהם כ-524 מיליון קוט"ש או כ-1.23% מסך צריכת החשמל השנתית של ישראל. כמו כן, אושרו 18 פרויקטים עבור התקנת טכנולוגיות ישראליות חדשניות שקבלו מענק מוגדל והבטיחו המשך הייצור ופעילות של חברות צעירות.
2 צפייה בגלריה
מפעל בטקסס. ארכיון
מפעל בטקסס. ארכיון
מפעל מזהם
(צילום: shutterstock)
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "אנו מוציאים לפועל את המקצה הרביעי בתוכנית המענקים, המיועדת לתמרץ השקעות לייעול צריכת האנרגיה והפחתת הזיהום של מפעלים, עסקים ורשויות. תוכנית זו תביא לחיסכון כספי בהיקף של מיליוני שקלים בשנה בהוצאות על דלקים וחשמל, תוך תעדוף התמיכה בעסקים קטנים ובינוניים ורשויות בדירוג חברתי-כלכלי נמוך. תוכנית זו מדגימה את הקשר ההדוק שבין סביבה, כלכלה וחברה, ואנו נמשיך לקדם מדיניות זו כפי שהתווינו בתוכנית ה'גרין דיל' לצמיחה ירוקה של המשק".
שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ: "תמיד אמרתי שבכל תקופה קשה, יש מקום להזדמנויות. פרויקט המימון הממשלתי להפחתת פליטות גזים ומעבר לאנרגיה נקייה של חברות הוא הזדמנות. הזדמנות להפוך חברות מזהמות לנקיות , יעילות ורווחיות יותר ולשפר את זיהום האויר בישראל ובכך לחסוך גם בחיי אדם אני רוצה להודות למשרדי האוצר, הגנת הסביבה והאנרגיה ששילבו ידיים יחד איתנו למען מטרה חשובה זו הן לחברות והן לציבור כולו".
שר האנרגיה יובל שטייניץ: "בהתאם למדיניות שהתוויתי, של הפחתת זיהום האוויר ממשק האנרגיה בישראל, אנחנו שמחים להודיע היום על חבילת עידוד נוספת להתייעלות אנרגטית וחיסכון בחשמל בסקטור העסקי וברשויות המקומיות. מאז שנכנסתי לתפקידי ב-2015, זיהום האוויר מ-20 תחנות הכוח בישראל כבר הופחת בכ-60%! ההתייעלות האנרגטית, בצד החלפת הפחם והסולר בגז טבעי ובאנרגיית השמש, תסייע בהמשך המגמה של הפחתת זיהום האוויר בישראל גם בשנים הקרובות".