האם מכלית שיצאה מאיראן היא שגרמה לאסון הזפת? שבועיים לאחר שגושי זפת שהגיעו לחופי ישראל גרמו לזיהום כבד - הודיעה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל כי נמצאה הספינה שגרמה לזיהום. היא ציינה מדובר בספינה לובית, שיצאה מאיראן בדרכה לסוריה, שפכה את החומר המזהם במים הכלכליים של ישראל והמשיכה לסוריה. עם זאת, בינתיים מדובר רק בראיות נסיבתיות וצה"ל לא פתח בחקירה. ynet העביר בשידור חי את מסיבת העיתונאים של המשרד להגנת הסביבה.
גמליאל אמרה בתדרוך: "מדובר במכלית נפט גולמי בשם אמרלד בבעלות ובהפעלה לובית, שנשאה מטען באופן פיראטי מכיוון איראן לסוריה. האונייה נושאת דגל פנמה. איראן מפעילה טרור לא רק על ידי ניסיון התחמשות בנשק גרעיני או על ידי ניסיון התבססות בגבולותינו. איראן מפעילה טרור גם על ידי פגיעה בסביבה. המאבק שלנו למען הטבע ובעלי החיים צריך להיות חוצה מדינות. יחד, נבוא בחשבון עם האחראי לטרור הסביבתי שביצע פשע נגד האנושות. אנחנו ממשיכים לשקם את החופים ואת בעלי החיים שנפגעו. יחד ננצח ונסיר את הזיהום מחופי ארצנו".
על זיהוי הספינה הלובית, אמרה השרה גמליאל: "המכלית אמרלד היא ישנה, בת 19 שנה, ומשום כך אינה יכולה להתקבל בנמלי אירופה או ארה"ב. היא יכולה לשאת עד 112 אלף טונות נפט גולמי. אירוע שפיכת הנפט הגולמי אירע בין ה-1 ל-2 בפברואר, במרחק עשרות קילומטרים מחופי ישראל, בתוך המים הכלכליים של ישראל. בלוויינים האירופיים נמצא תיעוד בדיעבד של כתם ב-5 בפברואר, שיכול להיות משויך למכלית הנדונה, במרחק של עשרות קילומטרים מחופינו. כתם זה עשוי להיות גלגול מוקדם של הכתם שהתגלה ב-11 בחודש כ-50 ק"מ מול חופי ישראל, ושלפי המודלים ממיקום זה נחתו גושי הזפת בחופי ישראל".
היא הוסיפה שצוות המכלית ניסה להסוות את הימצאותה באזור. "מניתוחי תמונות לוויין והרצת מודלים שביצעו חוקרי המשרד להגנת הסביבה, צוות המכון לחקר ימים ואגמים וצוות חברת Windward הישראלית עולה כי האונייה הבריחה נפט גולמי מאיראן לסוריה. המכלית יצאה מאזור איראן כשהיא 'חשוכה', ללא מערכת AIS (מערכת מיקום אוטומטי). לפני תעלת סואץ היא הדליקה את המכשירים, עברה את התעלה באזור מצרים, ולפני כניסה למים הכלכליים של ישראל כיבתה שוב את המערכת".
על פעולת הזיהום, היא הוסיפה: "בין 1 ל-2 בפברואר היא זיהמה את המים הכלכליים של ישראל תוך כדי תנועה ועם מכשירים כבויים, וכשהגיעה לאזור סוריה הדליקה מחדש את המכשירים. בין ה-3 ל-14 בפברואר פרקה באזור סוריה את כל הנפט הגולמי שהיה עליה לכלי שיט אחרים". השרה להגנת הסביבה אמרה עוד: "יש לציין כי בפרק הזמן הזה, בדיעבד, התגלו בלוויינים עוד שני כתמים באזור שבו שהתה האונייה בין קפריסין לסוריה. האונייה שבה לאיראן באותה דרך של החשכת המכשירים במים הכלכליים של ישראל, עד שהגיעה לנמל באיראן, שם היא עוגנת כיום".
גמליאל הוסיפה כי המשרד להגנת הסביבה ביחד עם רשות הספנות והנמלים, ידאג כי מדינת ישראל תתבע פיצויים מהקרן הבינלאומית (IOPC 1992) וכן יפנה למבטחים של המכלית אמרלד.
הכיתוב על המכלית: "שומרים על הסביבה"
מהפרטים המופיעים ברשת על המכלית אמרלד עולה כי אורכה של המכלית הענקית הוא 250 מטרים, רוחבה 44 מטרים והמשקל המרבי שהיא יכולה לשאת הוא 112,679 טונות. במצגת של המשרד להגנת הסביבה נכתב כי המכלית העמיסה נפט גולמי במפרץ הפרסי, ככל הנראה באיראן או בעיראק, בין 14 ל-18 בינואר.
ב-20 בינואר היא חצתה את מצר הורמוז, המקשר בין מפרץ עומאן שבאוקיינוס ההודי לבין המפרץ הפרסי. ב-31 בינואר עברה בתעלת סואץ, ואז נכנסה למים הכלכליים של מצרים. לפי המשרד להגנת הסביבה, היא כיבתה אז את המשדר ל-23 שעות והמשיכה לסוריה. ב-15 בפברואר היא הגיעה שוב לפורט סעיד ועברה בתעלת סואץ, ב-27 בפברואר חצתה את מצר הורמוז ואתמול הגיעה לנמל אום קאסר שבעיראק, ליד העיר בצרה.
בעבר נקראה המכלית EBN BATUTA (איבן באטוטה) ושייטה תחת דגל מלטה, לפני שעברה לשייט תחת דגל פנמה. בכל השנים האחרונות המפעילה שלה היא חברת GNMTC, שבשליטת ממשלת לוב. באותיות ענק כתוב עליה: "שומרים על הסביבה".
פרשננו לענייני ביטחון, רון בן ישי, מוסיף: "השאלה היחידה היא אם האונייה שפכה בכוונה נפט גולמי לים מול חופי ישראל. זה שהספינה כיבתה את מערכת הזיהוי שלה זה בגלל שהיא הבריחה נפט מאיראן לסוריה ולא רצתה שגורמי הספנות הבינלאומית יידעו את מיקומה. הפרקטיקה הזו מוכרת מפני שעל סוריה מוטלות סנקציות ואיראן מבריחה אליה נפט כל הזמן, כדי לסייע למשטר לשרוד כלכלית.
"בסוריה שדות נפט אחדים והנפט שלהם הוא באיכות טובה, אבל המשטר שולט רק בחלק משדות הנפט שנמצאים במזרח המדינה, ולכן הוא זקוק לסיוע איראני. לפני כשנה הבריטים עצרו בגיברלטר אוניה איראנית שהפרה את הסנקציות על סוריה. האיראנים בתגובה השתלטו על אונייה בריטית במפרץ. המשבר נפתר כאשר הבריטים שחררו את האונייה האיראנית שהמשיכה עם הנפט לסוריה".
"בינתיים", הוסיף, "צה״ל לא חוקר את האירוע ונראה שהראיות שזו הספינה ששפכה את הנפט הן נסיבתיות ועדיין לא קיבלו אישור מגורמי ספנות בינלאומיים מוסמכים".
פונו 120 טונות של זפת
במשרד להגנת הסביבה עדכנו אתמול כי עד כה פונו כ-120 טונות של פסולת זפת מהחופים בפלמחים, ג'סר א-זרקא, הרצליה ועתלית, ובימים אלה, מבצע המשרד להגנת הסביבה סקר לגבי ההיקפים והמצב בשאר החופים השונים. זרוע הביצוע של המשרד להגנת הסביבה, החברה לשירותי איכות סביבה, מבצעת אריזה של הפסולת והכנתה לפינוי גם בחופים נוספים.
בעתלית, שם נאספה מרבית פסולת הזפת של המועצה האזורית חוף כרמל, הצטברה כמות המוערכת בכ-100 טונות. הערכת הכמויות שהתקבלה מרשויות נוספות: חוף תל ברוך בתל אביב - 12 טונות; חופי ראשון לציון: כ-10 טונות; החוף הפתוח הצפוני בנהריה: כ-40 טונות; חוף הסירונית בנתניה: כ-10 טונות; חמישה חופים בחיפה – כ-152 טונות.
בשל הצורך הדחוף לשקם את החופים שנפגעו באירוע, למזער את הנזקים הסביבתיים והאקולוגיים ואת הפגיעה במגוון הביולוגי, המשרד להגנת הסביבה העביר החלטת ממשלה שלפיה המשרד להגנת הסביבה יקצה באמצעות הקרן למניעת זיהום הים 45 מיליון שקל: 30 מיליון שקל לרשויות ולרשות הטבע והגנים; 10 מיליון שקל עבור פינוי פסולת הזפת מהחוף והטיפול בה ו-5 מיליון שקל עבור מחקר, ניטור וסקרים.
פורסם לראשונה: 19:34, 03.03.21