3 צפייה בגלריה
ועדת הכלכלה
ועדת הכלכלה
ועדת הכלכלה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) את תקנות מכסות הביצים לשנת 2021, שהגיש משרד החקלאות. לפי התקנות שאושרו, המכסה לשנה הבאה תעמוד על 2.44 מיליארד ביצים. מדובר בתוספת של כ-4.7% לעומת המכסה השנה שעמדה על 2.33 מיליארד ביצים.
הדיון בתקנות החל לפני כשבועיים, ויו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי שב והתייחס לצורך במעבר ללולים ללא כלובים. הוא דרש להתחיל לעבוד על הרפורמה מיד, ושב וקרא למשרד האוצר לממן אותה: "זה לא כסף גדול. אי אפשר לצייר את המגדלים כמי שלא רוצים את רווחת העוף, אבל גם המגדלים לא יכולים להמתין יותר כי בסוף לא תהייה ברירה והמכסות לא יעודכנו", אמר היו"ר.
3 צפייה בגלריה
ועדת הכלכלה
ועדת הכלכלה
יו"ר הוועדה יעקב מרגי
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
כדי לתמרץ את המגדלים לעבור ללולים ללא כלובים, הוחלט כי מגדלים בלולים ישנים יזכו לתוספת של 4% למכסה, בעוד מגדלים שיעברו לגידול בלולים משודרגים יזכו לתוספת של אחוז אחד נוסף. עם זאת, גם התוספת הבסיסית של 4% תינתן רק למגדלים שיעמדו בכמה דרישות, בהן בדיקה של השירותים הווטרינריים באשר לקיבולת הלול.
בדיון היום ביקש יו"ר הוועדה יעקב מרגי תיקון נוסף, שנועד לסייע למעבר לגידול בלולים ללא כלובים. הוא דרש כי 50% מתוך 170 המכסות החדשות שאושרו יינתנו למגדלים ללא כלובים, לעומת עד 30% שהציע משרד החקלאות בתחילה.
ח"כ תמר זנדברג אמרה כי צריך לוודא שגם אם יינתנו פחות מ-170 מכסות, אז עד חצי מהן יינתנו למגדלים בלולים ללא כלובים, היו"ר מרגי קיבל זאת והוועדה אישרה את הצעתם המשולבת.
3 צפייה בגלריה
תרנגולות בלול סוללה
תרנגולות בלול סוללה
תרנגולות בלול סוללה
(צילום: אנימלס)
ח"כ שרן השכל אמרה כי המטרה היא לקדם את ישראל לאמת מידה שמטיבה עם בעלי החיים ולעבור ללולים ללא כלובים. לדבריה, אם הדבר לא יהיה במסגרת התקנות זה לא יקרה. ח"כ השכל דרשה כי כל המכסות החדשות יחולקו רק למגדלים בלולים ללא כלובים. היו"ר מרגי אמר בתגובה, כי הוא תומך בדרישה אך לא מוכן להפקיר את המגדלים אם המדינה לא מסייעת להם בשדרוג הלולים. עם זאת, לדבריו תהיה מינימום פגיעה בבעלי החיים ומקסימום מעבר לטובת גידול בלולים ללא כלובים.
יועצת ראש הממשלה לזכויות בעלי חיים, טל גלבוע, אמרה כי הרפורמה לא יצאה לפועל לא רק בגלל האוצר, וביקשה שכל לול חדש שייבנה בישראל יהיה ללא כלובים. מרגי אמר כי התקנות לא עוסקות בכך ושינוי כזה צריך להביא בחקיקה ראשית. הוא הוסיף כי אם הממשלה תביא לאישור הוועדה רפורמה - היא תדון בה.
סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, ד"ר אסף לוי, הגיב לדברים ואמר כי גידול בלולים ללא כלובים יקר יותר, בעוד שהמגדל לא מקבל תשלום גבוה יותר על כל ביצה. לוי אמר כי המשרד לא יתנגד לדרישת היו"ר מרגי, להעלות את שיעור המכסות החדשות שיוקצו לגידול בלולים ללא כלובים – מ-30% ל-50%.
התקנות אושרו פה אחד, בתמיכת היו"ר מרגי, ח"כ קרן ברק, ח"כ רם בן ברק, ח"כ אתי חוה עטייה וח"כ ניר ברקת.
בתגובה להגדלת מכסות הביצים, מעמותת אנימלס נמסר כי "הקונצנזוס הפוליטי והציבורי שבא לידי ביטוי גם בדיוני ועדת הכלכלה הוא שחייבים להפסיק לכלוא תרנגולות בכלובים צפופים ומטונפים שנאסרו לשימוש במדינות מתקדמות, ושיש לעבור ללולים ללא כלובים בהם התרנגולת יכולה לממש קצת מההתנהגויות הטבעיות שלה, כמו להתהלך על קרקע ולהתעופף. החלטת הוועדה כי מחצית מהמכסות החדשות שיוקצו תהיה ללולים ללא כלובים היא צעד חשוב בכיוון הנכון. אך לצערנו, התקנות עדיין נותנות תמריצים בתוספת מכסות ללולי כלובים, וגוזרות את דינן של עוד תרנגולות לחיי גיהנום. ב-2021, בניית לולי כלובים היא לא רק התעללות בתרנגולות אלא גם סיכון כלכלי ומשפטי: יותר ויותר מדינות אוסרות על לולי כלובים, ותאגידים כמו יוניליוור, נסטלה ורבים אחרים מוציאים ביצי כלוב משרשראות האספקה. סקר גיאוקרטוגרפיה מצא ש-89% מהישראלים סבורים שצריך לאסור על לולי כלובים. אנו קוראים לנבחרי הציבור ליישר קו עם האזרחים, לא רק במילים אלא גם במעשים נחושים, ולשים סוף לעידן הכלובים".