*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמיים המציגים
תואר ראשון בחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך


אחד האתגרים המרכזיים בחינוך המיוחד הוא הצורך לנסות להתגבר על המוגבלות של התלמיד ולהביא אותו להישגים ואף לבגרות. לשם כך פותחו בשנים האחרונות כלי למידה רבים, שכוללים כלים טכנולוגיים, המאפשרים להביא תלמידים עם לקויות מורכבות, אוטיזם ועוד לגשר על פערים באמצעות אפליקציות ותוכנות ייחודיות.
ד"ר אורלי הבל מהתוכנית לחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך, הסבירה למה חשוב בהכשרת מורים לחינוך מיוחד לשלב פדגוגיות חדשניות הכוללות שימוש בטכנולוגיה וכיצד מסייעת הטכנולוגיה לאותם תלמידים: "טכנולוגיה מאפשרת לתלמידים עם צרכים מיוחדים לבטא את עצמם בדרכים שכתיבה או דיבור לא מאפשרים להם. ברגע שיש תלמידים עם לקויות פיזיות והם לא יכולים לדבר - אין לך מושג איזה אינטלקט מסתתר שם מאחורי המצח. אבל ברגע שיש להם לוחות תקשורת עם אפליקציות ייעודיות, שכל פעם שחסרה מילה אפשר להוסיף מילה – אז השמיים הם הגבול. הם משוררים. הם נבחנים לבגרות".
לדברי ד"ר הבל, הטכנולוגיה מסייעת לאותם תלמידים, לא רק בלימודים: "ברגע שהטכנולוגיה נהפכה ניידת ולא כבדה כזאת, ואייפד נראה כמו מכשיר שיש לי ולך – הם לא שונאים אותו. הם גם יכולים ללכת בקניון ולהשתלב בכל הקשר חברתי או קהילתי ולהיראות כאחד האדם. אני לא רק מאפשרת להם השתתפות בחוויה הלימודים ולהתרגש חברתית יחד עם הקהילה בבית הספר, אני גם מכינה אותם לחיים, כשהם יצטרכו לעבוד. בעצם, באיזשהו מקום, אני סוגרת את הפער הזה שהמוגבלות, עצם היותה שם, יוצרת".
ניצן מרים סופר, הלומדת לתואר ראשון .B.Ed בחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך, סיפרה כיצד הטכנולוגיה מיושמת בכיתות הלימוד: "לקחתי אייפד ושילבתי אותו בשיעורים שלי ומאז בכל שנה אני לוקחת אייפד מהמכללה. זה מאפשר חוויה והנאה ולימוד שלא תמיד יש, זה נותן חופש, אפשר ליצור דברים בעצמך. זה הכי כיף ככה".
בבתי הספר לחינוך מיוחד לומדים תלמידים עם מגוון לקויות רחב, התוכנית לחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך מכשירה את הסטודנטים לעבודה חינוכית-שיקומית המציבה במרכז את התלמיד על יכולותיו וקשייו בתוך ההקשרים משפחתיים וחברתיים הייחודיים שלו. הסטודנטים להוראת החינוך המיוחד לומדים לפרוט את התחום החינוך המיוחד לגישה מכילה ומקבלת.
פורסם לראשונה: 09:48, 26.01.21