השחזור החדש של לוסי

לפני כמעט 50 שנה, בנובמבר 1974 ליתר דיוק, ארכיאולוגים באתיופיה גילו שלד בן 3.2 מיליון שנה של הומינין נקבה, שהפך לנקודת ציון חשובה בחקר האבולוציה של האדם. באותו לילה דונלד ג'ונסון, הפלאואנתרופולוג שגילה את השרידים, שם קסטה של הביטלס והאזין עם חבריו לצוות ל-Lucy in the Sky with Diamonds.
קולגה שלו הציע שיקרא לשלד לוסי, ומאותו רגע זה הפך לשמה של מי שהיא ובני מינה - האוסטרלופיתקוס אפרנסיס - נחשבו במשך כמה עשורים לאבות הקדומים של מין האדם, מהקדומים ביותר שהלכו הליכה זקופה. אמנם מאז עלתה סברה חדשה לפיה מין זה היה "בן-דוד" של אבות האדם שהשתייך לענף אחר ונכחד לפני כ-2 מיליון שנים - אבל גם כך כמעט בכל מוזיאון גדול להיסטוריה של הטבע ניתן לראות גרסה של לוסי, מי שהיא אולי אמנו הקדמונית.
5 צפייה בגלריה
מימין: טואנג ילד לוסי שחזור האדם הקדמון
מימין: טואנג ילד לוסי שחזור האדם הקדמון
מימין: הילד מטאונג ולוסי, בשחזורים של גבריאל וינאס
5 צפייה בגלריה
לוסי שחזור האדם הקדמון
לוסי שחזור האדם הקדמון
שחזור חדש של לוסי, ללא שיער ופיגמנטים
אבל כמעט כל אחת מהגרסאות הללו שונה זו מזו. כעת ביצע צוות אקדמאים שחזור חדש של לוסי - וגם של הילד מטאונג, שאף הוא שייך לאוסטרלופיתקוס אפארנסיס. הילד מטאונג הוא הכינוי לגולגולת קטנה של פרט צעיר מאוד, שהיה המאובן ההומיניני האפשרי הראשון שהתגלה באפריקה.
המודלים של לוסי ושל הילד מטאונג נעשו מיציקות סיליקון, ואילו פיגמנטציית העור וצבע השיער נעשו בצורה מדוקדקת ובאופן ידני. המדענים, שביססו את השחזורים על נתונים, אמרו כי ניסיונות קודמים לבצע ויזואליזציה של האבות הקדמונים התבססו על סטריאוטיפים והטיות שונות, בין היתר עקב "תיאוריות גזעניות ומיזוגניות".

"צעדה עם בעלה וילד? לא הייתה אז משפחה גרעינית"

כותב המחקר, ד"ר רוי דיוגו מאוניברסיטת הווארד, הצביע על שגיאה אחת כדוגמה: "תיאורים רבים של לוסי הראו אותה צועדת לבדה בסוואנה עם 'בעלה' וילד אחד או שניים. לעומת זאת, הנתונים שבידינו מראים שמשפחה גרעינית קטנה לא הייתה למעשה קיימת בהיסטוריה האנושית עד לאחרונה".
5 צפייה בגלריה
 טואנג ילד שחזור האדם הקדמון
 טואנג ילד שחזור האדם הקדמון
שני שחזורים חדשים של הילד מטאונג (בלי שיער ופיגמנטים)
מחווה של גוגל ללוסי, לפני חמש שנים

בנוסף, ציין, "רבים מהשחזורים הקודמים של לוסי הושפעו ממה נחשב 'פרימיטיבי' ו'ברברי' לעומת מה 'מתורבת' ו'מודרני'. הטיות וסטריאוטיפים כאלה רלוונטיים במיוחד כי הם קשורים לנרטיבים של 'התפתחות' ושל 'הייעוד' שלנו, שקשורים בעצמם לתפיסות גזעניות ולשנאת נשים".
לוסי הייתה מבוגרת שחיה לפני 3.2 מיליון שנים באתיופיה. עצמותיה נמצאו ב-1974 ובמוזיאון הלאומי באדיס אבבה מוצג שלד שהוכן משרידיה. הילד מטאונג מת בדרום אפריקה בגיל 3, לפני 2.5 מיליון שנים. הגולגולת שלו נמצאה ב-1924, ושמורה במוזיאון ביוהנסבורג.
5 צפייה בגלריה
2016 לוסי שחזור האדם הקדמון
2016 לוסי שחזור האדם הקדמון
שחזור קודם של לוסי, מ-2016
( צילום: AP )
5 צפייה בגלריה
שלדה של לוסי הנמצא במוזיאון האנתרופולוגי באדיס אבבה
שלדה של לוסי הנמצא במוזיאון האנתרופולוגי באדיס אבבה
שלדה של לוסי הנמצא במוזיאון האנתרופולוגי באדיס אבבה
(צילום: מתוך אתר הידען)
ד"ר ריאן קמפבל, אחד מכותבי המחקר, אמר כי נדהם כשהשווה את השחזור של לוסי שראה במוזיאון בקנטקי לעומת גרסאות אחרות שראה ברחבי העולם. "ציפיתי לראות עקביות, אבל ההבדלים היו עצומים", אמר. גבריאל וינאס, אמן שהיה שותף למחקר והיה זה ש"הפיח חיים" בהומינינים, אמר כי הניסיונות הקודמים להראות כיצד נראו האבות הקדמונים הטעו הן את הציבור והן את המדענים בכך שהוענק להם מראה מהמם וטבעי לכאורה - תוך הימנעות מהתבססות על המדע.
בפרויקט, שפורסם במגזין Frontiers in Ecology and Evolution, הסבירו המומחים כיצד החליטו שלוסי והילד מטאונג נראו. צבע העור הוא ההבדל הבולט בין השניים, כשללוסי צבע עור כהה בהרבה מזה של הילד מטאונג. לפי החוקרים, צבע העור של הילד מטאונג שוחזר כך שייראה דומה לאדם המודרני, ההומו ספיינס, שחי בדרום אפריקה. ההחלטה נבעה בין היתר מהידע לגבי המלנין וחשיבות הצטברות כמות גבוהה ממנו בעור לאלו שגרים בקרבת הקו המשווה. עיינו כאן במחקר המלא.