שניים מהכוחות החזקים בטבע, הרי געש וכרישים, מעוררים גם פחד וגם סקרנות. הרי געש ברחבי העולם הפכו למוקדי כרישים, וחוקר ד"ר מייקל הייתאוס יצא להבין את מה מושך כרישים לנקודות החמות. מסעו יתועד בספיישל "כרישים והרי געש", שמשודר בערוץ נשיונל ג'אוגרפיק WILD. בראיון ל-ynet, סיפר הייתאוס למה החל לחקור כרישים, על הצילומים ועל החשיבות של מחקרו על כרישים והרי געש.
על מנת לבדוק זאת, הייתאוס ביקר באיים שבהם יש הרי געש ונוכחות גדולה של כרישים. בין האיים: מאורציוס וראוניון הממוקמים באוקיינוס ההודי, והאי בימיני, המהווה חלק מאיי הבהמה שליד ארצות הברית.
7 צפייה בגלריה
כריש שור
כריש שור
כריש שור
(יח"צ)
"מסתבר שבמקום שבו יש הרי געש חדשים או ותיקים – יש כרישים. אחת הסיבות לכך היא שאלה פשוט אזורי מחייה מצוינים. אם חושבים על האוקיינוס השקט הרחב או האוקיינוס ההודי, זה כמו מעין אוקיינוס מדברי. אבל כשיש הרי געש שגדלים, הם יוצרים מעין אזורי עדן עם הרבה מרכיבי מזון שיוצרים מערכת אקולוגית פעילה, נוצרים ריפים של אלמוגים באזורים הטרופיים ומקום בו יש אוכל לכרישים. כך שאפשר לראות באזורים האלה מינים של כרישים שלא היו מגיעים לאזור אם לא היו שם הרי הגעש", אמר הייתאוס .
7 צפייה בגלריה
הר הגעש בראוניון
הר הגעש בראוניון
הר הגעש בראוניון
(צילום מסך)
מייקל הייתאוס הוא אקולוג ימי המתמחה בקשרים בין טורף לנטרף ובחשיבות האקולוגית של כרישים ויצורים ימיים גדולים אחרים. הוא פרופסור במחלקת הביולוגיה של האוניברסיטה הבינלאומית של פלורידה (Florida International University), שם הוא ראש התוכנית למדעים ימיים.
7 צפייה בגלריה
התפרצות הר געש
התפרצות הר געש
התפרצות הר געש
(צילום: רויטרס)
כיצד הגיע לחקור כרישים? הייתאוס סיפר כי "כשלמדתי בקולג' חקרתי דולפינים, ובשלב מסוים ראיתי שיש להם יש הרבה סימני נשיכות מכרישים, והתחלתי ללמוד על כרישים על מנת להבין את הדולפינים. לאחר שבדקתי והבנתי כמה מעט ידע יש בתחום הזה, ראיתי כמה מדהים זה לעבוד בקרבת החיות העצומות האלה ולשאול שאלות חשובות שנוגעות להן".
7 צפייה בגלריה
ד"ר מייקל הייתאוס
ד"ר מייקל הייתאוס
ד"ר מייקל הייתאוס
(צילום מסך)
החוקר הוסיף כי "החקר של אוכלוסיית הכרישים באיים וולקנים ואיים לא וולקניים עוזר לנו לחשוב על מידת החשיבות של קיום הטורפים האלה במערכות האקולוגיות של האוקיינוסים. ברגע שמתחילים לעבוד עם כרישים אי אפשר להפסיק".
האם צריך באמת לחשוש כאשר מבחינים בכרישים? "יש למעלה מ-500 זנים שונים של כרישים: החל מכרישים ענקיים ועד לקטנים בגודל של היד שלי. רוב הזנים לא ממש מסוכנים או אגרסיביים. הם בדרך כלל מתעלמים מבני האדם כך שבני האדם יכולים לראות אותם בטבע בלי לחשוש", סיפר הייתאוס. עם זאת, החוקר ציין כי "יש כמובן את הזנים הגדולים יותר כמו הכרישים הלבנים, כרישי שור וכרישי נמר שאתה רוצה להיות בכלוב כשאתה צופה בהם. בכל מקרה, זהו עולם מרתק. עדיין מתגלים זנים חדשים, במיוחד במעמקי האוקיינוס".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
באשר להליך הצילום, הייתאוס ציין כי "כשמסריטים משהו מסוג זה בהחלט מאתגר לחשוב אך לחלוק את החוויה עם הצופים. איך לצלם ולמקם את הצוללנים כך שהחיות לא ייבהלו, לפעמים קשה לחשוב איך לחלוק ולתרגם את הדבר המדהים הזה שאנחנו רואים עם הצופים. לכן כל כך חשוב לעבוד עם צלם מקצועי כמו דנקן ברייק. הוא חלק בלתי נפרד מצוות המחקר שלנו, הוא בילה כל כך הרבה שעות במים עם זנים רבים ושונים של כרישים ומביא את הערך המוסף שלו לתהליך הצילום".
7 צפייה בגלריה
כריש בים
כריש בים
כריש בים
(צילום מסך)

7 צפייה בגלריה
כריש ליד חוף הים
כריש ליד חוף הים
כריש ליד חוף הים
(צילום מסך)
בנוגע להמשך המחקר על הקשר בין הכרישים להרי געש, החוקר סיפר כי מבחינתו, חשוב להבין כיצד סוג האי משפיע על סוג וכמות הכרישים שמגיעים אליו. "כך נוכל לדעת גם איך בני האדם השפיעו על האוכלוסיות הללו כי בסופו של דבר אנחנו רוצים לדעת איך אפשר לשקם את אותם האזורים בהם אוכלוסיית הכרישים הדלדלה בכ-90%. כשיהיו לנו אוקיינוסים בריאים זה יהיה לא רק מעורר השראה אלא זה גם יעזור לאנשים שחיים באותה סביבה", הסביר הייתאוס.
הספיישל "כרישים והרי געש" ישודר בערוץ נשיונל ג'אוגרפיק WILD:
יום שבת 25.7 בשעה 12:50
יום חמישי 30.7 בשעה 19:45
יום שישי 31.7 בשעה 1:15