משרד החקלאות חשף השבוע את נתוני יבוא בעלי החיים לשנת 2020. בעוד בשנים 2018 ו-2019 הגיעו 685,813 ו-691,327 בעלי חיים, בהתאמה לישראל, בשנת 2020 הגיעו כ-601,741 בעלי חיים, ירידה של 13%.
במספר הטלאים שהגיעו לישראל כמעט שלא הייתה ירידה השנה, לעומת ירידה משמעותית בכמות הטלאים שהגיעו לרשות הפלסטינית, המייבאת דרך ישראל. בשנת 2019 הועברו לרשות הפלסטינית 109,570 עגלים וטלאים, לעומת 45,440 שהועברו ב-2020. זאת, לצד ירידה של 10% בכמות העגלים שמועברים לישראל.
הירידה לא הורגשה כלל בחיפה. שם, לפי ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים", ממשיך הנמל לקלוט כ-90 אוניות מדי שנה, כ- 85% אחוזים מסך בעלי החיים הגיעו לישראל ולרשות הפלסטינית דרך נמל זה. בסך הכל, פעילי הארגון תיעדו 113 אוניות עם משלוחי בעלי חיים שהגיעו לישראל, מחיפה ועד אילת.
לדברי הארגון, רק מהאוניות שהגיעו לחיפה, הושלכו 35 מיליון טון של צרכים לים התיכון. כמו כן, בשנת 2020, אזרחי ישראל להיחשף לגופות של קורבנות המשלוחים החיים שנפלטו לחופי הים התיכון לפחות שבע פעמים.
בנוסף לכך, פעילי "ישראל נגד משלוחים חיים" חשפו, כמדי שנה, התעללות על ידי שימוש בשוקרים חשמליים לזירוז בעלי החיים לרדת מהאונייה. יתרה מזאת, עגלים וטלאים תועדו פצועים, שבורי קרניים, ומדממים קשות.
מפתיחת המושב הנוכחי של הכנסת ה-23 הוגשו שבע הצעות חוק שנועדו להביא לעצירת המשלוחים החיים. ההצעות הועלו מרוב המפלגות היושבות בכנסת - הליכוד, כחול לבן, מרצ, העבודה ישראל ביתנו, וש"ס. עיקר ההצעות - הפחתה מדורגת של המשלוחים, בשיעור של 25% מדי שנה, עד עצירתם המוחלטת. אף אחת מההצעות הללו לא הועלו לדיון במליאה ולקריאה טרומית על ידי המציעים שלהן.
עם זאת, הוקמה ועדה בין-משרדית בשיתוף נציגי משרד החקלאות, הגנת הסביבה, האוצר, הכלכלה ומשרד ראש הממשלה, בה דנים כיצד ניתן לעצור את המשלוחים החיים באופן שייפגע כמה שפחות במשרדים הממשלתיים.
ירון לפידות, ממייסדי ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים": "אנחנו יוצאים לשנה חדשה. אנחנו נמשיך להילחם למענם גם השנה בכל הכח. כולנו תקווה כי הממשלה החדשה, תיקח ברצינות את נושא המשלוחים החיים ותעביר סוף סוף את החוק לעצירת המשלוחים החיים, ותאיר את חייהם של מאות אלפי בעלי חיי מדי שנה ואת בריאות תושבי המדינה".
שר החקלאות אלון שוסטר: "משרד החקלאות ופיתוח הכפר בראשותי פועל בכל הכלים העומדים לרשותו לצמצום סבלם של בעלי החיים. יזמנו את הקמתה של ועדה בין-משרדית בהובלתנו, ושותפים לה גם נציגי האוצר, משרד הכלכלה, הגנת הסביבה ומשרד ראש הממשלה. מטרתנו היא לגבש המלצות בנושא ובין היתר לבחון כיצד ניתן לצמצם את משלוחי הבקר תוך מינימום פגיעה בצרכני המזון בישראל. הוועדה פועלת מזה מספר חודשים וצפויה להגיש לי בשבועות הקרובים את המלצותיה. אני מתכוון לבחון את ההמלצות ואת החלופות שיוצעו לי לעומקן ולקדם על בסיסן מתווה חדש לנושא ייבוא הבקר והצאן לישראל".