לא כולם יודעים כי יש להניח לצבי הים לנפשם, במיוחד בעונה ההטלה הרגישה. לפני כמה ימים התפרסם בטיקטוק סרטון שבו כמה צעירים, שהבחינו בצבת ים חומה בחוף באילת, החזירו אותה לים. "אולי זה נעשה מכוונה טובה לעזור לה, אבל זו הייתה טעות קשה", אומרים ברשות הטבע והגנים. "צבות הים עולות בעונה הזו לחוף כדי להטיל את הביצים שלהן. אם יתקלו בהפרעה, ייתכן שבסוף לא יטילו כלל". 
החזרת צבת ים לים באילת שלא לצורך
(צילום:טיק טוק )

למרות הטראומה שעברה צבת הים, היא שבה ליבשה והטילה ביצים. אנשי רשות הטבע והגנים והמצפה התת ימי אפילו הצליחו לתעד צבת ים חומה עולה להטיל ביצים ולאחר מכן את הקן שלה.
אביב לוי, המנהל המדעי של פארק המצפה התת ימי, הגיע למקום מיד, כיוון שתיעוד צבים חומים במפרץ אילת הוא נדיר מאוד. "הצבים נמצאים בסכנת הכחדה וחשוב מאוד, בעיקר בתקופה הזו, לשים לב למתרחש ליד הים ובוודאי שלא להפריע לצבים שעולים לחוף". 
2 צפייה בגלריה
מחזירים את צבת הים למים
מחזירים את צבת הים למים
צילום: מתוך הרשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
פקח היחידה הימית במרחב אילת של רשות הטבע והגנים, עומרי עומסי, תיעד את הקן של צבת הים החומה בחוף. ״אחרי מספר ימים של דיווחים על צבת ים חומה שעלתה בניסיון להטיל ללא הצלחה, שמחתי למצוא את הקן. בסך הכול 85 ביצים הוטלו. ואני שמח לתעד את הקן הראשון של צבת ים חומה באילת”.
על הצעירים שהפריעו לצבה, הוא אמר: "אנחנו צריכים לנצל את האירוע הזה כדי להסביר לציבור את החשיבות של השמירה על הטבע הימי והחיות. צבות הים שעולות להטיל לא צריכות את עזרתנו בלהחזיר אותן לים. הן צריכות שנעזור להן בזה שנהיה בשקט, ונתרחק מהמקום".
2 צפייה בגלריה
צבת הים בחוף באילת
צבת הים בחוף באילת
צבת הים בחוף באילת
(צילום: יובל לוי)
אם הבחנתם בצב ים עולה לחוף ניתן לדווח למוקד רשות הטבע והגנים 3639* שיבואו להשגיח על הקן, ואם צריך יעתיקו אותו למקום בטוח.