החברה האזרחית ויזמות חברתית במשבר הקורונה

אחד מהמאפיינים הבולטים של תקופת משבר הקורונה בישראל הינה ההיקפים הגבוהים של השתתפות חברתית אשר באו לידי ביטוי בשיעורים גבוהים של התנדבות, יזמות חברתית ומעורבות חברתית. המעורבות החברתית המשמעותית סייעה בידי הממשלה והרשויות המקומיות במתן סיוע לאוכלוסיות שונות שנפגעו מהמשבר. בעקבות כך הוחלט לקיים במהלך חופשת הסמסטרים האחרונה קורס מרוכז וייחודי באוניברסיטה העברית, בתוכנית המוסמך לניהול מלכ"רים בבית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית, בשם "החברה האזרחית ויזמות חברתית במשבר הקורונה: ממשבר לצמיחה", אותו הנחתה פרופ' מיכל אלמוג-בר יחד עם מירב לוי מהמועצה הישראלית להתנדבות.
2 צפייה בגלריה
הרצאות מדעיות מכל התחומים
הרצאות מדעיות מכל התחומים
(צילום: shutterstock)
הקורס נערך במתכונת של סדנה שכללה הרצאות, דיונים קבוצתיים ועבודה מונחית בקבוצות. מדובר בקורס ראשון מסוגו שנמתח לאורך ארבעה ימים בלבד, שנערך בין 8 ל-11 במרץ, בהיקף של כ-2 נקודות זכות.
במהלך הקורס הסטודנטים נחשפו למגוון יוזמות חברתיות וארגונים אשר פעלו בתקופת הקורונה ולמדו על אתגרים והתמודדות של ארגונים עם המשבר, בארץ ובעולם. בין נושאי הקורס: "מה קרה לארגונים במגזר השלישי בישראל בקורונה?", "מנגנונים לפיתוח הכנסות עצמאיות בחברה האזרחית", "יזמות חברתית במשבר הקורונה" ו-"ארגונים בחברה האזרחית ערבית במשבר הקורונה". כמו כן, הסטודנטים נחשפו לעבודה הבין-מגזרית המשותפת בתקופת הקורונה, ובעיקר לפעילות של הרשויות המקומיות. הסטודנטים התנסו במהלך הקורס בפיתוח רעיון ליוזמה חברתית חדשנית, בהקשר של המצב הנוכחי של משבר הקורונה בליווי של מנטוריות מהעולם החברתי, ונדרשו להגיש עבודה בכתב על הרעיון שיזמו.
"לשמחתי, הפורמט של הלמידה בזום מאוד עזר לקיומו של הקורס - כל מרצה שהוזמן מראש הצליח לקחת חלק בקורס. הקורס היה מוצלח מאוד, קיבלנו תגובות מצוינות מהסטודנטים. אחד הדיונים המרגשים מבחינתי היה של היזמים החברתיים שהקימו פרויקטים מגוונים במהלך משבר הקורונה - הם סיפרו על ההתעוררות שלהם בעקבות המצב החברתי והכלכלי הקשה שנוצר, על האתגרים שעברו בתהליך פיתוח היוזמות, ועל ההצלחה והסיפוק הרב מהסיוע לאוכלוסיות שונות בתקופת המשבר", סיפרה פרופ' מיכל אלמוג-בר.

תוכנית חדשנית של אוניברסיטת תל אביב מעודדת הקמת חברות סטארט-אפ משותפות ליהודים וערבים

תוכנית האצת המיזמים jumpTAU Accelerator של מרכז היזמות באוניברסיטת תל אביב בשיתוף לאומיטק, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, מעודדת פיתוח של מיזמי סטארט אפ משותפים לסטודנטים יהודים וערבים. הסטודנטים המשתתפים בתוכנית, מגיעים מתחומי לימוד שונים, כאשר לצד סטודנטים מהנדסה ומדעי החיים ישנם גם סטודנטים מתחומי החברה והרוח. במסגרת התוכנית, הסטודנטים חוברים יחד במטרה לקדם פתרונות פורצי דרך לבעיות חברתיות ועסקיות ולצורך כך, הם מסתייעים במיטב החוקרים באוניברסיטה ובמנטורים מהתעשייה.
השבוע הסתיים המחזור השני של התוכנית, שכלל עשרה צוותים מעורבים של סטודנטים יהודים וערבים. המיזמים נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים והוצגו לאנשי תעשייה ומנהלי קרנות לקראת השקעה והקמת חברת סטארט-אפ.
רימה עלי, סטודנטית לתואר שני בטכנולוגיה ומערכות מידע וחברה בצוות TipTop, אמרה: "אנחנו מפתחים אפליקציה שמיועדת לאנשים נדיבים שמעניקים טיפ לנותני שירות מעל הממוצע. אנחנו מבצעים חקר שוק, בארץ ובחו"ל, שבוחן את הטיפ הממוצע בתחומי השירות השונים – מסעדות, בתי מלון, שליחויות וכו' – ומובילים לכך שאנשים נדיבים משתמשי האפליקציה הזו יוכרו ע"י נותני השירות כנותני טיפים מעל הממוצע, הכרה שתוביל הן לקבלת שירות איכותי יותר והן לתמרוץ נותני השירות להעניק שירות מצוין. אני גאה מאוד במיזם שלנו, ומעבר לחשיבה העסקית של פיתוח הסטארט-אפ, יש לזה ערך מוסף מאוד גדול בכל הקשור לדו-קיום וחיבור בין העמים".

2 צפייה בגלריה
רימה עלי
רימה עלי
רימה עלי
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)

המיזמים שהוצגו בתוכנית:
EthanO3 - הופכים זבל לאתנול המשמש כחומר גלם בתעשיות רבות.
SafeLife – מערכת חכמה למניעה והתרעה על נפילות מבוגרים מהמיטה.
AIDream – אפליקציה לדור ה-Z המאפשרת ניהול כספי נכון באמצעות הגשמת החלומות והרצונות של דור ה Z.
Avatrim – יוצרים avatar הזהה בתכונותיו למשתמש הגולש ומאתר עבורו אנשים ודברים בהם הוא מעוניין.
Kaldo – הכן אוכל באמצעות מדריך אישי. פלטפורמה לאיתור המדריך האישי שלך בתחום האוכל.
Telmo - חוסכים למנהלי קהילות זמן רב בניהול הקהילה שלהם בלחיצת כפתור מבוסס AI.
FutuarU - מאפשרים לסטודנטים מתלבטים לקבל חשיפה לתפקידים חדשים בשוק התעסוקה באמצעות אפליקצציץ מובייל.
job360 – מערכת Virtual Reality להקניית כישורי עולם העבודה לחרדים וערבים באמצעות התנסות במצבי עולם העבודה בתוך עולם וירטאלי. המערכת מספקת הדרכה מותאמת אישית למחפשי עבודה.
TipTop - מאפשרת מתן טיפ אנונימי לנותן שירות בלחיצת כפתור
AGCU- פיתחה בד אנטי ויראלי למקומות הומי אדם על מנת לאפשר להרגיש חופשי במהלך כל מגפה, ללא חשש בהדבקה.
יאיר סאקוב, ראש מרכז היזמות של אוניברסיטת תל-אביב ושנקר, אמר: "עבודה בצוותים מעורבים של סטודנטים יהודים וערבים תרמה רבות לגיבוש הפתרונות ולתהליך התאמתם לצרכי השוק. כאשר יזמים מרקעים ומתרבויות שונות עובדים יחד באווירה כה אינטנסיבית ותובענית, הדעות הקדומות נופלות וכל אחד רואה ומתחבר לאדם שמולו. מעבר למערכות היחסים המיוחדות הנוצרות, המבט הרב תרבותי מאפשר לדייק את המוצרים ולפתוח שווקים חדשים. אין לי ספק שהמיזמים יצליחו מעל למשוער". יפעת אורון, מנכ"לית לאומיטק, אמרה כי "לישראל יתרון אסטרטגי בעולם היזמות והחדשנות, ובכדי שתמשיך לשמר אותו, עליה לנצל את מלוא הפוטנציאל והכישרון הגלומים בכל חלקי האוכלוסייה. אנו מאמינים כי הדרך לשמר את היתרון הטכנולוגי של ישראל כאומת הסטארט-אפ טמונה, בין היתר, במיזמים כמו האקסלטור הרב תרבותי, המביא יזמים מתרבויות וזהויות שונות לשתף פעולה ולהוליד, יחד, רעיונות ומיזמים פורצי דרך".

הושק המרכז לחדשנות ויזמות במכללה האקדמית הדסה

המכללה האקדמית הדסה השיקה בשבוע שעבר את ה"בלנדר" (The Blender), מרכז ליזמות וחדשנות במכללה באירוע זום בהשתתפותו של ראש העיר, משה ליאון, סגנית ראש העיר פלור חסן-נחום, נשיא המכללה, פרופ' ברטולד פרידלנדר ויזמת ומייסדת TIPA, דפנה ניסנבאום.
ד"ר טלי הדסה בלנק, מרצה בכירה המתמחה ביזמות וחדשנות, הובילה להקמת ה"בלנדר" במכללה האקדמית הדסה, על ידי תמיכתה של הרשות לפיתוח ירושלים. המנהלת של המרכז היא תפארת סולומון-סדן, לשעבר שותפה עסקית למנכ"ל ומנהלת תוכן ב-Wisio, סמנכ"לית פיתוח עסקי בחברת עיצוב אינטגרטיבי בתחום הBioMed, מנהלת התוכנית לחדשנות ויזמות בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית וממייסדות קהילת FemJLM.
מטרת המרכז היא לספק תשתית לטובת פיתוח מיזמים וסטארט-אפים בקרב הסטודנטיות והסטודנטים, הנוכחים והבוגרים של המכללה, כמו גם של הסגל האקדמי, חשיפה לעולמות והזדמנויות הטמונות בעולמות היזמות והחדשנות, ולחבר ביניהם לבין גורמים מובילים בתעשייה המקומית הירושלמית ובכלל.
המרכז יקיים מגוון רחב של פעילויות לקידום היזמות כדוגמת: הרצאות חודשיות מגורמים בכירים ומובילים במשק, סדנאות עומק וחשיפה לתחומי פעילות ממוקדים בהייטק, תכנית Pre-Accelerator & Accelerator ועוד הרבה מאוד. כלל הפעילויות יפעלו תוך התאמה לאוכלוסייה הסטודנטיאלית המגוונת שיש במכללה אקדמית הדסה, כולל תכניות ייעודיות עבור הקמפוס החרדי, ולחברה הערבית.
משה ליאון, ראש העיר ירושלים, אמר: "העצמת החדשנות בעיר ירושלים היא אחד מהמרכיבים החשובים להצלחתם של הסטודנטים בעיר. יצירת מענה וכר פורה לסטודנטים מקנים ביטחון עצמי ומגדילים את סיכויי ההצלחה שלהם. אני מברך את מרכז החדשנות והיזמות של המכללה האקדמית הדסה ובטוח שהוא יתרום תרומה משמעותית לעיר כולה".
פרופ' ברטולד פרידלנדר, נשיא המכללה האקדמית הדסה, הוסיף: "המרכז הוא בעיניי חלום שמתגשם שמחזק את קשרי הגומלין בין המכללה האקדמית הדסה לעיר ירושלים. המרכז יהווה נדבך נוסף בהתפתחות ובצמיחה של המכללה שמכשירה את הסטודנטים בתחומי לימוד יישומיים, מכינה אותם לקריירה ארוכת טווח ושואפת באמצעות המרכז לעודד את הרוח היזמית של הסטודנטים והסגל, לחנך ליזמות בדגש על יזמות שתשפיע לטובה על העיר ירושלים ובאופן כללי על החברה בה אנו חיים".