כשבועיים לאחר שנחת בהצלחה על אדמת מאדים, יצא רכב החלל "התמדה" לנסיעה הראשונה שלו על כוכב הלכת השכן. כך הודיעה הלילה (שבת) סוכנות החלל האמריקנית. בנסיעת הבכורה, שנערכה ביום חמישי, נע רכב החלל המתקדם למרחק של 6.5 מטרים.
3 צפייה בגלריה
נסיעת בכורה לרובר
נסיעת בכורה לרובר
נסיעת בכורה לרובר. סימני הגלגלים מימין
(צילום: NASA/JPL-Caltech)
מדובר אמנם במרחק קטן מאוד, אבל מדובר היה בנסיעה חשובה כיוון שהחוקרים של נאס"א בדקו בנסיעה הקצרה את המערכות של רכב החלל, שפעלו כמתוכנן. בעתיד הקרוב צפוי רכב החלל לצאת לנסיעות ארוכות יותר – של 200 מטרים ואפילו יותר מכך.
על-פי הודעת נאס"א, הנסיעה נמשכה כ-33 דקות. בתחילה נסע רכב החלל ארבעה מטרים קדימה, בשלב זה הוא הסתובב 150 מעלות שמאלה ואז נסע 2.5 מטרים לאחור, לחניה הזמנית החדשה שלו. סוכנות החלל האמריקנית פרסמה תמונות, שבהן נראות סימני הגלגלים של רכב החלל.
3 צפייה בגלריה
סימני גלגלים במאדים
סימני גלגלים במאדים
סימני גלגלים במאדים
(צילום: NASA/JPL-Caltech)
"כשמדובר ברכב חלל בכוכבי לכת אחרים יש חשיבות לנסיעה הראשונה", אמרה אנאיס זריפיאן, מהנדסת במעבדה להנעה סילונית של סוכנות החלל האמריקנית בקליפורניה. "זו הייתה ההזדמנות הראשונה שלנו להוציא את 'התמדה' לסיבוב. מערכת ההנעה של הרובר בעל ששת הגלגלים הגיבה מעולה. אנחנו בטוחים שהמערכת מסוגלת לקחת אותנו לאן שהמדע יוביל אותנו בשנתיים הקרובות".
בתקופה הקרובה מתכוונים אנשי נאס"א לערוך עוד בדיקות למערכות של רכב החלל המתקדם, על מנת לבדוק שהכול פועל כשורה. בסוכנות החלל האמריקנית נערכים גם להפעלת המסוק הזעיר, שצפוי להיות כלי הטיס הראשון שיופעל בכוכב לכת אחר. עדיין לא ידוע מתי הוא ייצא לטיסת הבכורה שלו.
3 צפייה בגלריה
רכב החלל במאדים
רכב החלל במאדים
רכב החלל במאדים
(צילום: NASA/JPL-Caltech)
מי שמשיך לפעול בהצלחה הן המצלמות של רכב החלל, שפרט לסרטון הנחיתה במאדים, נשלחו כ-7,000 תמונות ממאדים לכדור הארץ. התמונות, המצולמות ממצלמות משוכללות ביותר, מעוברות באמצעות רשת מתקדמת לכדור הארץ.
לנאס"א יש שתי מטרות עיקריות במשימת מאדים 2020: לבדוק האם היו בעבר חיים על מאדים? והאם אנחנו, בני האדם, נוכל להצטרף יום אחד לכלי הרכב האלה, ולחקור בעצמנו את כוכב הלכת השכן?
תיעוד הנחיתה של רכב החלל התמדה במאדים לפני כשבועיים
(צילום: נאס"א)

התמדה (פרסבירנס) הפך ב-18 בפברואר לרכב השטח החמישי שנחת על מאדים. הוא מצטרף לקיוריוסיטי, שפעיל מאז 2012, וממשיך את דרכם של סוג'ורנר (Sojourner), ספיריט (Spirit) ואופורטיוניטי (Opportunity), שזכו למנוחת עולמים על מאדים לאחר משימות מוצלחות.
על פי התכנון הרשמי הרובר אמור לפעול שנת מאדים אחת, או 687 ימי ארץ (כמעט שנתיים שלנו). עם זאת, יש לקחת בחשבון שזה היה גם משך המשימה המתוכנן של קיוריוסיטי, שפעיל כבר פי ארבעה ויותר מהתוכנית המקורית. גם התאומים ספיריט ואופורטיוניטי תוכננו לפעול שלושה חודשים, והמשיכו לתפקד שנים ארוכות, כך שמשימה של פחות מכמה שנים תהיה כישלון מבחינת נאס"א וצוותי ההנדסה של הרובר. נוסף על כלי הרכב הנוסעים על פני השטח של מאדים, עדיין פעילה על פניו גם הנחתת InSight, החוקרת את ההרכב הפנימי של כוכב הלכת.
הדמיה של הרובר התמדה במאדים
(צילום: נאס"א)