אחד הרגעים הכי מרגשים בהורות שלי היה הפעם הראשונה שהבן שלי "ראה אותי". הייתי עייפה והוא הכיר בכך, וחשוב היה לו לעזור במטלות הבית עד שהשלמנו אותן ושנינו יכולנו לנוח. הרגשתי שמשהו הצליח לי – הבן הצעיר שלי צומח לאדם ערכי. את המהפך הזה אני מחפשת במעבדת המחקר.
אנשים נבדלים במטרות החשובות שמנחות אותם בחיים: לאחדים חשוב לעזור לאחרים, לאחרים לשמור על המסורת, או לחלופין ליצור משהו חדש, להצליח, להיות בעל השפעה ועוד. כשהתחלתי לחקור ערכים, שאלתי את עצמי מתי אנו לומדים ערכים ומפנימים אותם. באותה תקופה, חוקרים האמינו שבגיל ההתבגרות אנו מתלבטים על אודות הערכים שקיבלנו מהסביבה, ובוחרים מה מתאים לנו באופן אישי. אני סברתי שהתחלת רכישת הערכים מוקדמת יותר. אכן, מחקר עדכני מראה לנו שהחוקרים המוקדמים המעיטו בהערכת יכולותיהם של ילדים. אני מוצאת שאם רק שואלים אותם באופן משחקי וסיפורי, הנוגע לחייהם, תשובותיהם של ילדים משקפות רכישה והפנמה של ערכים החל מגיל 6-5.
2 צפייה בגלריה
אנחנו שואלים את הילדים "איך אתה חושב שהילד הזה מרגיש?" כדי ללמוד על הבנתם את העולם החברתי
אנחנו שואלים את הילדים "איך אתה חושב שהילד הזה מרגיש?" כדי ללמוד על הבנתם את העולם החברתי
אנחנו שואלים את הילדים "איך אתה חושב שהילד הזה מרגיש?" כדי ללמוד על הבנתם את העולם החברתי
(הדמיה: המעבדה להתפתחות חברתית, אוניברסיטת תל אביב)

חוקרים פרטיים - לכל הטורים הקודמים
בירור הערכים של ילדים צעירים כל-כך הוא אכן אתגר לא מבוטל. תלמידות המעבדה להתפתחות חברתית באוניברסיטת תל אביב ואני משתדלות לשאול אותם באופן שידבר אליהם: אנחנו מבקשות מילדים לבחור תמונה המתארת דבר שחשוב להם, מבקשות מהם לספר סיפור מחייהם, או לחלוק מדבקות עם ילד שהם לא מכירים. כך, בדרך של התנסות וחוויה, הם עונים תשובות המלמדות על עולמם הפנימי. הילדים מספרים לנו למשל כמה חשוב להם להיות חברים טובים ולעזור לאחרים, ואיך הם מוכנים לוותר לפעמים על טובתם בשביל אחר. בדרך זו אנחנו מבררות מהם הערכים החשובים לילדים.

2 צפייה בגלריה
ד"ר אלה דניאל
ד"ר אלה דניאל
ד"ר אלה דניאל
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
הילדים הצעירים שאותם אנו פוגשות מבינים את הערכים במונחים פשוטים, ולא במילים גדולות. הערכים מבטאים מבחינתם התנהגויות יומיומיות, שבין אדם לחברו. ובכל זאת, ערכים אלה הם בעלי משמעות, ומאפשרים להם להעניק מעצמם לאחר.
המחקרים שלנו ושל אחרים חושפים תהליך מעניין של התפתחות. בתחילת בית הספר היסודי מתחזקים היסודות הערכיים של נתינה ועזרה בקרב רוב הילדים. לקראת סוף היסודי, אנחנו מוצאים שילדים שמים יותר דגש על העצמאות והסקרנות שלהם. הם כבר מתכוננים לגיל ההתבגרות כנראה... בגיל ההתבגרות עצמו, הנערים והנערות שמים דגש על הנאה מהחיים ועל עצמאות. חשוב מכך, נערים ונערות מחפשים ומבררים מהם הערכים המייחדים אותם באופן אישי: האם חשוב להם להשפיע על האנשים שסביבם? לשמור על הסביבה? על המסורת?
כחלק מהמחקר שלי, אני בוחנת מי מלמד את הילדים ערכים. האם זו המשפחה? בית הספר? איך כל אחד מאלו תורם לתהליך רכישת הערכים? אני מקווה שככל שהמחקר יתקדם, ואדע יותר על ערכים של ילדים, אוכל לתרום גם לחינוך ערכי משמעותי, ממנו נרוויח כולנו.
נשמח לשתף במחקרים שלנו ובמה שאנו עושות בדף הפייסבוק של המעבדה: https://www.facebook.com/socialLabTAU
או באתר המעבדה להתפתחות חברתית: www.elladn.wix.com/daniellab-he
ד"ר אלה דניאל - המעבדה להתפתחות חברתית, אוניברסיטת תל אביב
חוקרים פרטיים הוא מדור שבועי ב-ynet, שבו מסבירים חוקרים מדוע החליטו לעסוק בתחום המחקר שלהם. המדור נערך בסיוע פרופ' ליאת קוזמא, פרופ' אבי שרודר וד"ר איריס אידלסון-שיין מהאקדמיה הצעירה הישראלית.