לפני כארבעה חודשים, המשרד להגנת הסביבה פרסם טיוטת תיקון תקנות להגנת חיית הבר, לפיהן יאסר על סחר בפרווה בישראל, למעט אם מדובר במטרות דת (כמו שטריימל שאותו חובשים במגזר החרדי בשבתות ובחגים) או מחקר מדעי. אך עם זאת, התקנות טרם אושרו.
2 צפייה בגלריה
מעילי פרווה
מעילי פרווה
מעילי פרווה
(צילום: shutterstock)
בעמותת "אנימלס" הביעו חשש כי התקנות לא יאושרו, ומסרו כי "שמחנו וברכנו על החלטת השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל לאסור על סחר בפרוות לתעשיית האופנה. המהלך החשוב הגיע אחרי שנים בהן פעלנו לקידום האיסור, במהלכן גורמים מתעשיית הפרוות עשו הכל כדי שיוכלו להמשיך בעסקים שלהם. בין היתר, בכירים בחברת הלובי שייצגה את תעשיית הפרוות נחקרו בחשד לתיווך לשוחד. אנו קוראים לשרה להמשיך לפעול בנחישות, להשלים את המהלך ולממש את רצון הציבור הישראלי, שלא רוצה לראות בחנויות פריטי 'אופנה' אכזריים, שחצניים ומיותרים".
לאורך השנים נעשו כמה ניסיונות לקדם חקיקה לאיסור מכירת פרוות בישראל, שייצורן כרוך בגרימת סבל רב לבעלי חיים רבים, אולם הניסיונות לא צלחו. בשנת 2019 פרצה סערה בעקבות חקירת יאח"ה בכירים בחברת השתדלנות "גלעד לובינג" בחשד לתיווך לשוחד. הרקע לחקירה הייתה תחקיר מ-2015 של הערוץ הראשון, לפיו גלעד, שייצגה את פדרציית הפרוות, הטיסה חברי כנסת לדנמרק. זאת על רקע הניסיונות לקדם את חקיקת "חוק הפרוות", שנועדה להגביל את המסחר בפרוות. החוק נפל.
2 צפייה בגלריה
מיצג נגד פרוות בתל אביב
מיצג נגד פרוות בתל אביב
מיצג נגד פרוות בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
"עם פרסום טיוטת התקנות לאיסור סחר בפרוות, הקואליציה הבין לאומית נגד פרוות סיפרה לכל העולם שישראל סוף סוף תאסור מכירת פרוות, כמו שהשרה גילה גמליאל הבטיחה. היום, ארבעה חודשים אחרי, אנחנו עדיין מחכים למעשים מאחורי המילים", נמסר מטעם "הקואליציה הבינלאומית נגד פרוות".
כמו כן, עמותת "תנו לחיות לחיות" כתבה בפוסט בפייסבוק: "כבוד השרה, בבקשה, השלימי את המהלך! הציבור הישראלי לא רוצה לראות בחנויות פריטי 'אופנה' שחצניים וראוותניים מפרוות בעלי חיים – תני לישראלים סיבה טובה לחייך, ולחיות הבר סיבה טובה לנשום לרווחה".
ממשרד המשפטים ומהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "לאחר פרסום התקנות להערות הציבור ובחינת ההערות שהתקבלו, התקנות מצויות כעת בשיח בין המשרד להגנת הסביבה לבין משרד המשפטים, כמקובל, לצורך השלמת התהליך".