עיריית תל אביב כרתה בתחילת השבוע עצי דקל מאי התנועה ברחוב אבן גבירול בצפון הישן של העיר, כחלק מהתקדמות עבודות הרכבת הקלה במרכז תל אביב. לטענת דיירי האזור, את כריתת העצים גילו רק בדיעבד, כשהתעוררו וראו את העצים שנכרתו. בשבועות האחרונים, חלה התקדמות בעבודות לבניית הקו הירוק בצפון רחוב אבן גבירול ובהמשך צפויה כיכר רבין להיסגר בחלקה הדרומי, שם יוקם אתר היערכות של נת"ע.

2 צפייה בגלריה
עצי דקל שנכרתו
עצי דקל שנכרתו
עצי דקל שנכרתו


דיירים באזור חוששים שככל שיתקדמו העבודות, יכרתו עוד עשרות עצים שנמצאים על תווי הרכבת הקלה. "אף אחד לא שיתף אותנו או עדכן את התושבים שיכרתו עצים", אמר אמנון שמתגורר ברחוב אבן גבירול. "היה ברור לנו שבמהלך העבודות העצים יועתקו למקום אחר, אבל בטח שלא דיברו על כריתה. העירייה יודעת להעתיק עצים כשהיא רוצה, כבר עשו את זה בעבר בכיכר המדינה. זה מזעזע".
שולמית ארגמן, שמתגוררת גם היא באזור, אמרה: "במקום שיוסיפו עוד עצים, כורתים אותם. העיר מלאה פיח ודווקא עצים אמורים לסייע לאוויר נקי יותר. העירייה אולי תבין באיחור שהיא טועה ולפחות שתמנע כריתת עצים נוספים לאורך הרחוב"
2 צפייה בגלריה
עצים שעלולים להיפגע במהלך העבודות בעתיד
עצים שעלולים להיפגע במהלך העבודות בעתיד
עצים שעלולים להיפגע במהלך העבודות בעתיד
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ', אמרה: "לצערי עיריית תל אביב שוב מפגינה את קלות היד שלה בכל הנוגע לכריתת עצים. מצד אחד זו עירייה שמתיימרת להתמודד עם משבר האקלים ולשמור על הסביבה ומצד שני בשטח פועלת במגמה הפוכה. הדקלים הבוגרים והמפוארים נכרתו ללא הליך שיתוף ציבור סדור ובלי לבחון חלופות העתקה. את תוואי הרכבת הקלה היה אפשר לתכנן כך שהוא ישולב עם העצים הקיימים או לחילופין להעתיק את העצים למקום אחר גם אם העלות הייתה גבוהה יותר. כריתת הדקלים המסיבית שלהם מעידה על המדיניות של עיריית תל אביב ושל ראש העיר ואין לי ספק שמקוממת את תושבי העיר".
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "אנו מצרים על כל עץ שנכרת בעיר ועושים הכל על מנת למנוע כריתות עצים. המידע בנוגע לעבודות הרכבת הקלה שקוף ונגיש לציבור, כולל מידע לגבי היתרי הכריתה המפורסמים באתר העירוני ושקופים לציבור הרחב. בניגוד לנטען, העירייה ונת"ע קיימו לפחות חמישה מפגשי שיתוף ציבור לגבי עבודות הרק"ל לאורך רחוב גבירול, בהם השתתפו מאות תושבים ובעלי עסקים. העתקת וכריתת העצים בתוואי הקו הירוק נבחנה ביסודיות על ידי פקיד היערות הארצי במשרד החקלאות והעירייה פועלת על פי הנחיות שנמסרו מטעמו. לצערנו רוב רובם של העצים בתוואי אינם ראויים להעתקה משום שעל פי חוות הדעת של האגרונום סיכויי הקליטה שלהם בשנית קטנים".
בעירייה ציינו עוד כי "העירייה רואה חשיבות רבה במניעת כריתתם של עצים קיימים ופועלת עד כמה שניתן למניעת פגיעה בעצים תוך איזון בקידום עבודות פיתוח ובנייה ברחבי העיר. העירייה תמשיך לפעול להרחבת מספר העצים הקיימים בעיר ולראייה בעשור האחרון מספר העצים בעיר הוכפל והגיע למעל 260,000 עצים".
וכמה עצים ישלמו את המחיר? במסגרת תוכנית המטרו והרכבת הקלה בגוש דן ייכרתו כ-17 אלף עצים. כך עולה מבדיקה שנערכה ב"אדם טבע ודין", שפורסמה ב-ynet. בארגון משוכנעים שניתן היה לבצע את העבודות עם פגיעה פחותה בעצים ועם הבטחה לנטיעתם של רבים נוספים במסגרת התוכניות. המקטע הצפוני של הקו יכלול כ-5,600 עצים מוצעים לכריתה, מתוכם כ-1,400 עצים בערכיות גבוהה.