חלקי מתכת, השייכים ככל הנראה לטיל הסיני שנכנס לאטמוספירה ללא שליטה בשבת האחרונה, נמצאו באזור סראוואק במלזיה ובמערב קלימנטן באינדונזיה. כך דיווחו הערב (יום ב') כלי תקשורת באי בורנאו. איש לא נפגע ולא נגרם נזק, אך ברשויות הזהירו שלא להתקרב לשברי הטיל.
1 צפייה בגלריה
השברים שנטען כי הם שייכים לטיל הסיני
השברים שנטען כי הם שייכים לטיל הסיני
השברים שנטען כי הם שייכים לטיל הסיני
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)

השברים שנמצאו באינדונזיה

הטיל, לונג מארץ' 5b, שוגר ביום ראשון בשבוע שעבר מוונצ'אנג שבמחוז היינאן. אורכו של הטיל הוא כ-30 מטרים, משקלו 23 טונות והוא נשא את מודול המעבדה הראשון של תחנת החלל הסינית, שבה שוהים כיום שלושה טייקונאוטים. לאחר כמה ימים התברר כי הסינים איבדו שליטה על הטיל והוא צפוי להתרסק במקום לא ידוע בכדור הארץ. ואכן, במוצאי שבת תושבים במלזיה דיווחו על כדור אש בשמיים.
על פי דיווח בבורנאו פוסט, אתמול מצא אדם במלזיה שברי מתכת במתחם הסמוך לביתו. במשטרה המקומית לא ידעו במה מדובר ולכן הוזעקו למקום מומחים – שאמרו כי ככל הנראה מדובר בשברים של הטיל הסיני. לשתי משפחות המתגוררות באזור שבו נמצאו השברים נמסר כי עליהם להתפנות מבתיהם מחשש לקרינה רדיואקטיבית.
כניסת הטיל לאטמוספירה במוצאי שבת

מעט דרומה משם, באזור השייך לאינדונזיה, הבחינו תושבים בשברי מתכת סביב מטע לייצור שמן דקלים. אחד מתושבי האזור אמר כי בשבת הוא שמע קולות נפץ ואתמול הוא מצא את שברי הטיל על אדמתו.
על פי הדיווח בכלי התקשורת המקומיים, אורכו של השבר הגדול ביותר שנמצא הוא כחמישה מטרים ורוחבו כשני מטרים. גם האזור שבו נמצאו שברי הטיל הסיני באינדונזיה נסגרו מחשש לקרינה.
שיגור טיל סיני ובה חלק לתחנת החלל הסינית
(צילום: רויטרס)


אין זו הפעם הראשונה שבה טיל סיני מאבד שליטה ולא ידוע היכן הוא יתרסק. במאי 2021 התרסק טיל סיני, שיצא משליטה לאחר ששיגר חלק אחר לתחנת החלל הסינית, באזור לא מיושב באוקיינוס, דרומית להודו וסרי לנקה. בסין אמרו אז כי רוב חלקי הטיל הענק נשרפו עם כניסתו לאטמוספירה. הטיל נראה מעל ישראל כמה דקות לפני שהתרסק.
סין שיגרה טיל דומה גם במאי 2020 כניסוי לקראת שיגור אסטרונאוטים לירח, וגם אז המשימה הסתיימה כשהטיל חוזר לכדור הארץ ללא שליטה. אז הוא התרסק ליד החוף של מאוריטניה שבמערב אפריקה וזה היה העצם הגדול ביותר - שאין עליו שליטה - הנופל מהחלל לכדור הארץ מאז 1991.