שינוי מדינות במשרד להגנת הסביבה? נציגי המשרד וקצא"א הגיעו להסכמות, לפיהן לא תהיה הגבלה על כמות המכליות שמגיעות למפרץ אילת מדי שנה. להסכם ניתן תוקף של פסק דין בבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים.
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול מסוף קצא"א באילת
הפגנה מול מסוף קצא"א באילת
הפגנה מול מסוף קצא"א באילת
(צילום: החברה להגנת הטבע)
קצא"א הגישה עתירה בשנה שעברה נגד המשרד להגנת הסביבה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים. לב העתירה נגע לתוכנית החירום המפעלית של קצא"א.
במשרד להגנת הסביבה לא היו מרוצים מהתוכנית, בין היתר על רקע מדיניות "תוספת אפס סיכון" של המנכ"לית היוצאת גלית כהן והשרה הקודמת תמר זנדברג. בעתירה נטען כי מנכ"לית המשרד לשעבר התערבה בשיקול הדעת של היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, והנחתה אותם שלא לדון בתוכנית החירום המפעלית. בקצא"א זקוקים לאישור תוכנית החירום כדי שיוכלו להמשיך לפעול.
לפני יומיים הגישו עורכי דינם של קצא"א והפרקליטות, עו"ד מאיר הלר ממשרד א' לנדוי ועו"ד יעקב פונקלשטיין מפרקליטות מחוז ירושלים, הודעה כי הם הגיעו להסכמות עם המשרד להגנת הסביבה.
המשרד וקצא"א, נכתב בהודעה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים, מצויים במחלוקת מזה זמן. "בין היתר, בעניין הגבלת הכמות השנתית של נפט גולמי שבו תעסוק קצא"א במתקניה, לרבות במסוף אילת, שנקבעה על ידי הממונה לפי חוק החומרים המסוכנים". בעניין היתרי הרעלים שניתנו לקצא"א, זו הגישה עתירה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, אך העתירה נמשכה. בעתיד קצא"א תוכל להגיש עתירה נוספת.
3 צפייה בגלריה
קצא"א
קצא"א
מסוף קצא"א באילת
(קצא"א)
בין קצא"א לבין המשרד להגנת הסביבה קיימת מחלוקת בדבר הכמות השנתית המותרת של נפט, שמותר להם לשנע. זאת, על רקע הסכם שינוע הנפט מהאמירויות דרך מפרץ אילת. אך בהסכם נכתב כי קצא"א מסכימה שלא לחרוג מהכמות השנתית שנקבעה לה (2 מיליון טונות נפט), ובמשרד להגנת הסביבה לא יטענו שקיימת מגבלה של כמות המכליות השנתית במפרץ אילת.
ההסכם מגיע על רקע עזיבתה של המנכ"לית גלית כהן והבחירה במנכ"ל חדש - גיא סמט, ששימש כממונה על הנפט והגז וראש מנהל אוצרות הטבע במשרד האנרגיה. כזכור, במסגרת תוכנית החירום המפעלית של קצא"א הם נדרשו גם להציג סקר סיכונים סביבתי. הסקר של קצא"א קבע כי הסיכון לדליפת נפט גולמי במפרץ אילת הוא כמעט אפסי, בהתייחס להרחבה אפשרית של פעילותה עד להיקף של כ-70 מכליות בשנה. בחברה להגנת הטבע תקפו את סקר הסיכונים וטענו כי די בדליפה של 1% מתכולת מכלית שיגרום לנזק בלתי הפיך.
3 צפייה בגלריה
גיא סמט
גיא סמט
גיא סמט, המנכ"ל החדש של המשרד להגנת הסביבה
(צילום: אלי מנדלבאום)
לפי ההסכם, עד להכרעה במחלוקת בעניין הגבלת הכמות השנתית, מוסכם כי המדינה, לרבות המשרד להגנת הסביבה או הממונה לפי חוק החומרים המסוכנים, לא יטענו כי תוכנית החירום המפעלית המעודכנת שאושרה על ידי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, מטילה מגבלה על קצא"א לעניין כמות המכליות השנתית הפוקדת את מסוף אילת. "זאת מעבר למגבלה, ככל שקיימת, הנובעת ממגבלת הכמות השנתית שבתוקף בהתאם להיתר הרעלים במסוף אילת", נכתב. קצא"א מסכימה שלא לחרוג מהכמות השנתית שנקבעה לה בהיתר הרעלים, כל עוד לא ניתנה החלטה אחרת על ידי המשרד להגנ"ס. מדובר בכמות של 2 מיליון טונות נפט בשנה.
מהמשרד להגנת הסביבה טרם התקבלה התייחסות להסכם.