בעקבות הכתבה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" לפני כחודשיים התקבלו עשרות דיווחים על פלישת מטוטה ויקטור, מין של סרטן פולש, בחופי ישראל. הוא נצפה מחופי עכו בצפון ועד אשקלון בדרום.
מטוטה ויקטור פלש לישראל
(צילום: ד"ר שי שפיר)

בחודש יולי קראה החברה להגנת הטבע לציבור לדווח באמצעות אפליקציית SeaWatch על תצפיות של סרטן , המכונה מטוטה ויקטור, שפלש לפני יותר מעשור לחופי ישראל. בזכות מאות הדיווחים (חלקם מאומתים, באמצעות תמונה שצורפה לדיווח, וחלקם דיווחים חלקיים), נוצרה מפת תצפיות ראשונה מסוגה של המין בישראל.
למעשה, לאחר פרסום הכתבה כבר החלו להתקבל דיווחים רבים אודות הסרטן הפולש. אזרחית מודאגת אפילו דאגה לאסוף את הסרטן הפולש בעצמה, כדי להרחיקו משטח החוף. המפה חושפת כי הסרטן חדר והתבסס בכל החופים החוליים ברצועת החוף הישראלית בים התיכון.
הסרטן הפולש מהמין מטוטה ויקטור, שמקורו באזור שבין האוקיינוס השקט לאוקיינוס ההודי, תועד לראשונה במזרח הים התיכון בשנת 2012, במפרץ חיפה. מאז, הסרטן התפשט במהירות לאורך חופי ישראל ובאזורים שכנים כמו לבנון וטורקיה, אך עד לאחרונה טרם נעשה מיפוי מסודר של התפוצה שלו בישראל.

5 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך אפליקציית Seawatch)
5 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך אפליקציית Seawatch)
במשך 37 ימים בלבד התקבלו 210 דיווחים. כמות הדיווחים הגדולה ביותר הגיעה מתל אביב, הרצליה, חדרה וחיפה. יחד עם זאת דיווחים נוספים התקבלו מחופי נתניה, עכו, אשקלון, אשדוד, ראשון לציון וקיסריה.
בר שטרנבך, רכז SeaWatchו פרויקטים ימיים בחברה להגנת הטבע, אמ כי יש להניח שהחוסר בתצפיות דרומית לאשקלון וצפונית לנהריה נובע מהמלחמה, כיוון שחופים אלו סגורים לציבור. "הדיווחים ממשיכים להגיע ובסופו של דבר, הם יועברו לניתוח מעמיק יותר של פרופ' בלה גליל, מומחית בינלאומית ממוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, המתמחה במינים פולשים והייתה מהראשונים שתיעדו את הופעתו של הסרטן בישראל. הנתונים שנאספו ינותחו בעזרתה כדי להרחיב את הידע המדעי על המין", הוא אמר.
מטוטה ויקטור מתחרה עם מינים מקומיים על מזון ועלול להביא לדחיקתם. הסרטן ניזון מצדפות, סרטנים אחרים ודגים, וייתכן שהתפשטותו מובילה ללחץ טריפה משמעותי על מינים מקומיים. "לכן כל דיווח משמעותי עבורנו", אומר שטרנבך. "הדיווח באמצעות אפליקציה ציבורית הוא גם בעל פוטנציאל לשמש כמערכת התראה מוקדמת. בעזרת הציבור ניתן יהיה לדווח על מינים אחרים שהופיעו בים התיכון ועדיין לא התבססו. דיווח כזה עשוי לסייע להיערכות מוקדמת למקרים של פלישה".
5 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך אפליקציית Seawatch)
5 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך אפליקציית Seawatch)
5 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך אפליקציית Seawatch)
שטרנבך הוסיף: "בזכות המפה, הורחב הידע על אזורי המחיה של הסרטן לאורך חופי הים התיכון, כולל אזורים שלא תועדו קודם לכן. מידע מסוג זה יכול לסייע בהבנה של דפוסי התפשטות של מינים פולשים. למרות ההיענות המרשימה עדיין חסרות לנו תצפיות מניצנים, ראשון לציון, שפיים, געש, עתלית והקריות. חשוב לנו לדעת האם הסרטן אכן לא נמצא באזורים אלו או שכמות המדווחים בהם הייתה פשוט נמוכה".
ממחקרים שבוצעו על המין בעבר עולה כי פעילות אנושית עלולה לסייע לשגשוגו של הסרטן הפולש. עלייה כה משמעותית בתפוצת הסרטן בחופים החוליים של הים התיכון עלולה להוות גורם מפריע לבתי גידול מקומיים ולפגיעה במגוון הביולוגי המקומי.
אפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע נועדה לייעל ולהעצים את אכיפת החוק ומניעת מפגעים בים התיכון ובמפרץ אילת, על ידי הגברת מודעות הציבור ומקבלי ההחלטות לאתגרי השימור בים והעברת תלונות על מפגעים בזמן אמת אל גורמי האכיפה. עד כה, כ-16,000 חובבי ים הורידו את האפליקציה והתקבלו בה כ-4,500 דיווחים, הכוללים מפגעים ימיים כמו דיג לא חוקי, חיה פגועה, זיהום, פסולת, נסיעה בחוף ושיט מסוכן. בנוסף, בזירת התצפיות ניתן לשלוח תצפיות של אצות ובעלי חיים כמו דגים, מינים פולשים, צבי ים, יונקים ימיים ועוד.