מאז כניסתו של ראש העיר חיפה, יונה יהב, לתפקיד - השתנתה לחלוטין מדיניות העירייה בנוגע לחזירי הבר, הנמצאים בעיקר בשכונות שעל הכרמל. בין היתר ציידים מטעם העירייה יורים בחזירים ברחובות העיר, ולאחר מכן צוות אחר אוסף את הפגרים או בכמה מקרים את החזירים הגוססים.
( צילום: ירון ברנר)

השבוע פורסם ב-ynet טור של אשכר ארבליך-בריפמן - סופרת ילדים ונוער חובבת טבע המתגוררת בחיפה - על כך שהיא פוחדת דווקא מהציידים של עיריית חיפה. הטור גרר תגובות רבות, שרובן חיזקו את הכותבת.
בריאיון ל-ynet התייחסה ארבליך-בריפמן להרג חזירי הבר בעיר. "הבעיה היא הדרך שבה עיריית חיפה בחרה 'לדלל' את חזירי הבר שחיים פה בשכנות אלינו כבר הרבה מאוד שנים", היא אמרה. "מה שנעשה בעצם זה טבח, אין לי מילה אחרת".
היא תיארה את פעולות הציידים בעיר. "עוברים בחיפה כמעט מידי לילה ציידים של העירייה ופשוט יורים מרכב חולף בחזירי בר ללא הבחנה", סיפרה ארבליך-בריפמן. "לאו דווקא פרטים סוררים כפי שהוסכם בהסכם עם רשות הטבע והגנים, אלא פשוט יורים בחזירים, לא משנה במה, בגורים, באימהות מניקות - ככה בשכונות מגורים".
2 צפייה בגלריה
גופת חזיר בר ירוי בחיפה
גופת חזיר בר ירוי בחיפה
גופת חזיר בר ירוי בחיפה
(צולם בידי תושבי שכונות הכרמל בחיפה)
2 צפייה בגלריה
גופת חזיר בר ירוי לצד גדר בניין בחיפה
גופת חזיר בר ירוי לצד גדר בניין בחיפה
גופת חזיר בר ירוי לצד גדר בניין בחיפה
(צולם בידי תושבי שכונות הכרמל בחיפה)
ארבליך-בריפמן אמרה כי לעתים התושבים נתקלים במראות קשים ברחובות. "המון תושבים כבר נתקלו פשוט בחזירים מפרפרים, נלחמים על חייהם, שזה פשוט מחזה מזוויע", היא אמרה. "באחד מגני הילדים בשכונת נווה שאנן מצאו פגר של חזיר בפתח הגן. כל המדרכה הייתה מלאה בדם, ואף אחד לא טרח לפנות את הגופות. באופן מיידי לא מגיע וטרינר, לא פקח ,שום דבר - פשוט יורים, כמו באיזו מדינת עולם שלישי".
אלה בן דויד, המתגוררת גם היא בחיפה, טענה כי בהסכם עם רשות הטבע והגנים הוחלט לנסות להחזיר את חזירי הבר לטבע. לדבריה, בעירייה לא פועלים מספיק על מנת למנוע מחזירי הבר להגיע לרחובות העיר בחיפוש אחר מזון. "אין פינוי כמו שצריך לפחים, אין גידור שהובטח, אין הסברה לאנשים שלא להאכיל את חזירי הבר, הדבר היחידי שעושים זה ירי. זה ירי חסר הבחנה, כיוון שבהסכם כתוב על פריטים סוררים. פריט סורר אמור להיות כזה שהוכח כאגרסיבי, כתוקף, ככזה שאיבד פחד מבני אדם. בפועל הציידים עוברים וכל חזיר שהם רואים הם פשוט יורים בו, וכבר ככה נורו 300 חזירים".
ארבליך-בריפמן אמרה כי היא פנתה כבר כמה פעמים לעירייה. "אני שולחת הודעות כמעט בכל יום לסגני ראש העיר, שכולם דיברו על זה שהם בעד בעלי חיים ושהם ישימו לב שההסכמים מיושמים כמו שצריך", היא אמרה. "הסגנים אומרים שיונה יהב הוא היחיד שעוסק בזה, שבפועל הוא כנראה ממדר אותם. הוא לא נותן להם מידע, כמו שהוא לא נותן לאזרחים. בפועל אף אחד לא מקבל תשובות".
ynet הפנה רשימה של שאלות קונקרטיות שעלו מהמאמר לעיריית חיפה, שבתגובה שיגרה את ההודעה הכללית הבאה:
"העירייה פועלת כפי שהבטיחה לעשות להרחקת חזירי הבר משכונות המגורים. הפעילות שנועדה לצמצם את הקונפליקט בין חיות הבר לתושבים מתבצעת בהתאם להבנות ולסיכומים שנעשו עם 'רשות הטבע והגנים' במגוון נרחב של דרכים ובכלל זה דאגה לניקיון המרחב הציבורי תוך צמצום מוקדי האכלה ואשפה (המהווים גורם משיכה עיקרי של החיות לעיר), חסימת נתיבי חדירה לשכונות המגורים.
"בתוך כך מתבצעת גם המתה של חזירי בר "סוררים" שלא ניתן להרחיקם מגבולות העיר לאחר שאיבדו את תחושת הפחד מבני האדם ומהווים סכנה מוחשית כלפיהם. הפעילות מתבצעת כדין, ע"י גורמי מקצוע מיומנים ומאושרים, תוך הקפדה על כל כללי הבטיחות, באישור רט"ג ובתיאום עם המשטרה, בשעות הלילה הרחק ככל הניתן מהציבור, כאשר הפגרים מפונים באופן מיידי מהמקום. יצוין כי פעילות העירייה בנושא נבחנה לאחרונה גם ע"י בית המשפט שלא מצא מקום להתערב בה".