כאשר אנו חושבים על לימודי רפואה, לרובנו עולה בראש תמונה של חדר ניתוח שבו סטודנטים רבים מתגודדים סביב הרופא המנתח, ומביטים בכל צעד פן יפספסו שלב משמעותי בלמידה. ואכן, זוהי מציאות הלמידה ברוב האוניברסיטאות בישראל ובעולם.
מציאות מדומה בקורס לאנטומיה
(הדמיה: אוניברסיטת תל אביב)

אבל כעת, לראשונה בישראל, קורס האנטומיה החדש באוניברסיטת תל אביב מאפשר לסטודנטים ללמוד על גוף האדם בשילוב הוראה חדשנית ומציאות מדומה (VR).
פרופ' קרן אברהם, דיקנית הפקולטה לרפואה, אמרה: "זהו צעד נוסף של עולם המדע והרפואה אל העתיד, ואני גאה באוניברסיטת תל אביב שבחרה להיות ראשונה במציאות המשתנה ולהוות גורם משפיע. אני בטוחה שהקורס יוכיח את עצמו ויעילותו, ויהווה אבן דרך משמעותית לכיוון עולם למידה חדש ומרהיב".
פרופ' קרן אברהם, דיקנית הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביבפרופ' קרן אברהם, דיקנית הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביבצילום: לידיה לויבסקי
הקורס "נוירואנטומיה", שבו לומדים על מבנה המוח ומערכת העצבים, מובל ע"י ד"ר עידו תבור מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ובית הספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב. באוניברסיטה אמרו כי מדובר בחלק מאסטרטגיה רחבה, תחת "משת"אנה 2030" בביה"ס לרפואה לשינוי תוכנית הלימודים. כמו כן, יצויין כי הפיתוחים הטכנולוגיים החדשים בקורס ממומנים, בין היתר, על ידי מענק של הוועדה לתכנון ולתקצוב מטעם המל"ג, המעודד השקעה בפיתוח ההוראה במציאות מדומה.
ד"ר תבור סיפר: "במשך שנים למדו נוירואנטומיה עם חוברת עבה ומיושנת, שהיו כתובים עליה בכתב יד תיקונים והערות חשובות. בתמיכת הדקנאט לחדשנות בלמידה והוראה של אוניברסיטת תל אביב פיתחנו תכנים דיגיטליים חדשניים: בתהליך הנקרא פוטוגרמטריה צילמנו מוחות אמיתיים בשלבים שונים של נתיחה. בעזרה צילומים רבים מזוויות שונות יצרנו מודלים תלת-ממדיים. ובנינו אתר אינטראקטיבי ייעודי המלווה את הסטודנטים בלמידה בקורס. הצעד הבא היה להטמיע מודלים בסביבה וירטואלית לחלוטין, ובמקום ללמוד עם גופות בלבד, הסטודנטים חובשים משקפי VR ובוחנים את האנטומיה של המוח באופן וירטואלי. חשוב לציין שהדבר לא מייתר את הצורך בדיסקציות אמיתיות, אך ההכנה לתהליך עם עזרים וירטואליים מייעלת את זמני השהות בחדר גופות אמיתיים".
ד"ר תבור הוסיף: "עד היום, בתקופות שלפני מבחנים באנטומיה, הסטודנטים צריכים להגיע לקמפוס וללמוד בחדר הדיסקציות שעות רבות לקראת הבחינה. הם לומדים בימים מרוכזים, ארוכים ומתישים. הטכנולוגיה החדשה יכולה לעזור להם ללמוד את החומר מכל מקום - מרכזי ה-VR באוניברסיטה, בתים פרטיים ומקומות שונים שבהם ממוקמים חדרי מציאות מדומה. השאיפה שלנו היא שבעתיד כל קורסי האנטומיה ישלבו שיטות מתקדמות בהוראת המקצוע".

מעבדת חדשנות הוקמה במכללה האקדמית תל אביב יפו

ועוד בתחום החדשנות באקדמיה. המכללה האקדמית תל אביב יפו פתחה השבוע מעבדת חדשנות תחת בית הספר למערכות מידע. המעבדה החדשה הוקמה בתוך מבנה המכללה כאשר הדגש העיקרי בה הוא חדשנות דיגיטלית. מדובר במעבדת חדשנות, שנפתחה בבית ספר ללימודי מערכות מידע בישראל, תחום מבוקש וצומח מאוד בעשור האחרון בארץ.
באירוע גזירת הסרט הוצגו פרויקטים של סטודנטים במכללה, בהם אפליקציה שפותחה לרובוט של עמותת "קשת" לסיוע בתקשורת עם קשישים.
1 צפייה בגלריה
הסטודנים, הרובוט וסגל המכללה
הסטודנים, הרובוט וסגל המכללה
הסטודנים, הרובוט וסגל המכללה
(צילום: כפיר סיוון)
את המעבדה מובילות ענת גולדשטיין, ראשת ההתמחות בחדשנות דיגיטלית במערכות מידע, ופרופ' רותי גפני, דיקנית בית הספר למערכות מידע במכללה. היא כוללת בין היתר מדפסות תלת ממד, רובוט TEMI, משקפי VR, ועוד שלל אמצעים דיגיטליים. במעבדה יעברו קורסים ופרויקטים, והיא תהיה פתוחה לסטודנטים למערכות מידע בעבודתם השוטפת. בהמשך צפויה המעבדה להתרחב מבחינת היקף הציוד והפעילות ולהתחיל לשתף פעולה עם שאר בתי הספר של המכללה.
גולדשטיין אמרה: "אנחנו נרגשים מאוד מפתיחת המעבדה הייחודית, שבה הדגש הוא על פיתוח מוצרים המחוברים לאפליקציות ועל מיחשוב לביש. היא תאפשר גם לפתח אב טיפוס של מוצר וגם לנתח נתונים של המוצר שפותח. המעבדה היא תוספת מבורכת למכללה, ואנחנו מצפים לראות אילו פיתוחים ושימושים חדשניים ובעלי אימפקט הסטודנטים שלנו יעשו בה".