ההוצאה למחקרים בתקציב נפרד באוניברסיטאות בישראל, הסתכמה בשנת 2021 ב-2.35 מיליארד שקלים. בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפרסמה היום (ד') דוח בנושא זה, אמרו כי הסכום משקף ירידה נומינלית של 4.2%, לאחר ירידה של 4.8% ב-2020.
מנתוני הלמ"ס עולה כי ב-2021 סך התקציב למחקר ממקורות חיצוניים, שאינם התקציב השוטף של האוניברסיטאות, ירד ב-103 מיליון שקלים, לאחר ירידה של 122 מיליון שקלים ב-2020, ועלייה של 106 מיליון שקלים ב-2019. הירידה נרשמה בכל סעיפי ההוצאה, למעט בהוצאה לרכישת חומרים - שבה נרשמה עלייה של 3.6%.
עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי בהוצאה עבור תשלומי שכר, שהם 39.2% מסך ההוצאות, נרשמה ירידה של 2%. בלמ"ס הוסיפו כי הירידה בהוצאות נרשמה בכל תחומי המחקר.
גם בשנת 2021 הקורונה השפיעה על המחקר. מדיווחים של האוניברסיטאות עולה שבהשפעת מגפת הקורונה, חלק מהמחקרים בתקציב נפרד שתוכננו לשנת 2021 לא בוצעו. במספר המחקרים חלה ירידה של 135 לעומת 2020. מהנתונים עולה כי 25,531 מחקרים בתקציב נפרד בוצעו באוניברסיטאות בישראל. 6,042 מחקרים בוצעו במדעים הביולוגיים, 4,883 –בהנדסה ואדריכלות, 3,168 – במדעי החברה, בניהול ובמשפטים, 3,125 – במדעים הפיזיקליים, 2,908 – במדעי הרוח, 2,529 – ברפואה ובמקצועות עזר רפואיים, 2,167 – במתמטיקה ובמדעי המחשב ו-709 – בחקלאות.
לפי הלמ"ס, חלקה של כל אוניברסיטה מסך התקציבים למחקרים מתקציב נפרד באוניברסיטאות ב-2021, היה דומה לחלקה ב-2020. 23.1% מהתקציבים מומשו בפועל על ידי חוקרים מאוניברסיטת תל אביב, 22.1% – מהאוניברסיטה העברית בירושלים, 15.2% – ממכון ויצמן למדע, 14.8% – מהטכניון, מכון טכנולוגי לישראל, 11.4% – מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 6.8% – מאוניברסיטת בר-אילן, 3.4% – מאוניברסיטת אריאל ו-3.1% – מאוניברסיטת חיפה.
בנוסף מצאו בלמ"ס כי ב-2021 התקיימה פעילות של מחקר ופיתוח מתקציב נפרד ב-18 מכללות אקדמיות ומכללות אקדמיות לחינוך בתקציב כולל של כ-13 מיליון שקלים, וב-12 מכללות נוספות לא התקיימה פעילות של מחקר ופיתוח. הנתון אינו כולל 21 מכללות נוספות שלא דיווחו ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה על פעילותן. במכללות האקדמיות נערכו מחקרים בתחומי המחקר: הנדסה, תכנון אורבני, הנדסה ביוטכנולוגית, מדעי הים, מדעי הבריאות, חקר הזִִקנה, מדעי ההתנהגות, ממשל וחברה, משפטים, מנהל עסקים ומערכות מידע. במכללות האקדמיות לחינוך נערכו מחקרים בתחומי המחקר: ספרות, חקר השואה, חינוך מוזיקלי, חינוך סביבתי וספרות ילדים.