חברת בלו אורייג'ין של המיליארדר ג'ף בזוס שיגרה אמש (יום ג') מטקסס חללית "ניו שפרד" למשימה קצרה בחלל. על החללית היו כמה ניסויים מדעיים. מדובר במשימה הראשונה של החברה, מאז התקלה בספטמבר 2022, אז המשגר של החללית התפוצץ כדקה לאחר השיגור.
השיגור המוצלח, אמש
(צילום: BLUE ORIGIN / רויטרס)

החללית הבלתי מאוישת שוגרה אמש מאתר השיגורים של החברה בטקסס בשעה 18:42 (שעון ישראל). היא הגיעה לגובה של כ-106 ק"מ מעל פני הקרקע. בשלב זה נערכו באופן אוטומטי 33 ניסויים שהיו על גבי החללית. לאחר כמה דקות נחת המשגר - המיועד לשימוש חוזר - על פי המתוכנן, וכך גם החללית.
המשימה עצמה נמשכה קצת יותר מעשר דקות, והיא סימנה את השיגור הראשון וכנראה גם היחיד של בלו אורייג'ין בשנת 2023. בהצהרה לאחר המשימה, אמר סגן הנשיא הבכיר של החברה לתוכנית "ניו שפרד", פיל ג'ויס, כי החברה מצפה להגביר את קצב השיגורים של החלליות בשנה הקרובה. עם זאת, הבכיר לא סיפק פרטים על מועד המשימה הבאה והאם החברה תשוב לשגר בני אדם לחלל.
2 צפייה בגלריה
שיגור החללית לחלל
שיגור החללית לחלל
שיגור החללית לחלל
(צילום: REUTERS/Joe Skipper)
כאמור, המשימה הקודמת הסתיימה בפיצוץ. דקה לאחר ההמראה במשימה בספטמבר 2022, בגובה של כ-8 קילומטרים, התלקחו מנועי המשגר, דבר שגרם למערכת מנועי ההימלטות של החללית לפעול. הם בערו במשך כמה שניות על מנת להתרחק מהמשגר הבוער. לאחר מכן נראה בסרטון כי החללית מאבדת גובה ובשלב זה נפתחו מצנחי הענק. בסופו של דבר נחתה החללית ללא פגע בטקסס.
המשגר של בלו אורייג'ין מתנשא לגובה של 18 מטרים, ומסוגל לשאת חללית ובה שישה נוסעים לגובה של כ-100 ק"מ, אל הגבול העליון של האטמוספירה – משם ניתן לראות את עקמומיות כדור הארץ בבירור דרך חלונות גדולים שמאפשרים לנוסעים ליהנות ממבט רחב על הנוף. החללית אף מסוגלת לשהות עד 10 דקות בכבידה נמוכה, ולאפשר בכך לנוסעים ליהנות מחוויית חוסר משקל.
2 צפייה בגלריה
החללית חוזרת לכדור הארץ
החללית חוזרת לכדור הארץ
החללית חוזרת לכדור הארץ
(צילום: Jose ROMERO / BLUE ORIGIN / AFP)
בשנים 2021 ו-2022 טסו לחלל בחללית של בלו אורייג'ין - ג'ף בזוס ואחיו, גם וויליאם שאטנר (קפטן קירק), וולי פאנק, אחת מנשות "מרקורי 13", שהוכשרו להיות אסטרונאוטיות בשנות ה-60' של המאה הקודמת, אך מעולם לא טסו לחלל וגם אוליבר דאמן, צעיר בן 18, שקיבל את המושב של האדם ששילם 28 מיליון דולר עבור הזכות להשתתף בטיסת הבכורה, אך ויתר על הכבוד בשל "לוח זמנים צפוף".