ב-11 בפברואר 1923, אתמול לפני 100 שנים בדיוק, נטעו פרופ' אלברט איינשטיין ורעייתו אלזה עץ דקל בחצר הקמפוס ההיסטורי של הטכניון בשכונת הדר בחיפה. לרגל אותו אירוע היסטורי, התקיים ביום חמישי האחרון טקס נטיעות חגיגי בהשתתפות נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון, ויו"ר הוועד המנהל של מדעטק ליאון רקנאטי.
3 צפייה בגלריה
משמאל לימין: פרופ' סיון ונכדותיו, ליאון רקנאטי ויוסי אני, מנכ"ל מדעטק
משמאל לימין: פרופ' סיון ונכדותיו, ליאון רקנאטי ויוסי אני, מנכ"ל מדעטק
מימין לשמאל : מנכ"ל מדעטק יוסי אני, יו"ר הוועד המנהל של מדעטק ליאון רקנאטי, נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון ונכדיו שקד, כרמל ועופרי
(צילום: דוברות הטכניון)
לצד העץ החדש הוצב שלט, שבו נכתב בשלוש שפות, עברית, אנגלית וערבית: "עץ זה ניטע על ידי נשיא הטכניון, פרופ' אורי סיון, ויו"ר הוועד המנהל של מדעטק, מר ליאון רקנאטי, ביום י"ח בשבט התשפ"ג, 9 בפברואר 2023. אירוע הנטיעה החגיגי ציין 100 שנים לנטיעת עץ דקל בחצר הקמפוס ההיסטורי של הטכניון על ידי פרופ' אלברט איינשטיין ורעייתו אלזה. עצים אלה מבטאים את תפקידו ההיסטורי של הטכניון בהקמתה של מדינת ישראל ובשגשוגה, ולתפארת 100 השנים הבאות".
"תולדות הטכניון שזורות באופן הדוק בחייו של פרופ' אלברט איינשטיין, מגאוני העם היהודי והאנושות בכללה", אמר פרופ' אורי סיון, שנטע את העץ יחד עם נכדיו: שקד, כרמל ועופרי. "פרופ' איינשטיין עשה רבות למען הטכניון עוד לפני שזה פתח את שעריו, וביקורו לפני 100 שנה בדיוק נועד להביע תמיכה במוסד שעתיד לשנות את פניו של היישוב היהודי ולעצב את דמותה של המדינה העתידה לקום 25 שנים אחר כך. כעת, לאחר מאה שנים, אנו מתרגשים לטעת עץ אלון יחד עם דור העתיד ולתפארת מאה השנים הבאות".
3 צפייה בגלריה
העץ שנטע איינשטיין על רקע הבניין ההיסטורי של הטכניון בשכונת הדר
העץ שנטע איינשטיין על רקע הבניין ההיסטורי של הטכניון בשכונת הדר
העץ שנטע איינשטיין על רקע הבניין ההיסטורי של הטכניון בשכונת הדר
(צילום: דוברות הטכניון)
ליאון רקנאטי הוסיף: "אנו גאים בכך, שהחזון של איינשטיין והחלומות שלו עבור הדור הצעיר מתממשים כאן, במקום שמעביר את חווית היופי והחוכמה שבמדע למאות אלפי מבקרים מדי שנה ובעיקר לצעירים ביניהם, הזוכים להתנסות וליהנות, להבין ולחקור. בטוחני, שחלקם סופגים מההשראה ומתרגמים אותה לאחר מכן לבחירה במקצועות המדעים ולפיתוח קריירה בתחום. השילוב בין החוויה המוזיאלית והצגת תערוכות בנושאים מדעיים מרתקים, לאגף החינוך וההתנסויות במעבדות, מייצר חוויה שלימה ובלתי אמצעית המעודדת לגעת, להתנסות ובעיקר לצאת עם התובנה, שהמדע הוא יומיומי, הוא נמצא ונוגע בכל תחום, הוא הקסם, התמצית וההוויה של הקיום שלנו". טקס הנטיעות התקיים בהשתתפותם של ילדי כיתות ה'-ו' מבית הספר הריאלי בהדר, הנמצא בסמוך למבנה ההיסטורי של הטכניון.
בביקורו ב-1923 פגש פרופ' איינשטיין ילדים יהודים, שגדלו וחיו בארץ ישראל, וכך כתב ביומנו: "בפעם הראשונה בחיי אני רואה כל כך הרבה ילדים עבריים ואני מביע לכם את תודתי העמודה על העונג שגרמתם לי".
תלמידי הריאלי הקריאו בטקס מכתבים לילדים של העתיד, שיחיו בעוד מאה שנה וייהנו מצילו של העץ הזה. נעמי יובל מכיתה ה' בבית הספר הריאלי בהדר כתבה "אני גאה לעמוד כאן, לצד עץ הדקל שנטע אלברט איינשטיין, האיש שנחשב לגאון הגדול ביותר בכל הזמנים, בחצר המדעטק שבבית ספרנו". נועה קרימר מכיתה ו' כתבה: "הלוואי שיהיו אלה מאה שנים שלוות, בלי מלחמות, רק הצלחות, רק צחוק של ילדים, קולות של שמחה וללא דמעות".
3 צפייה בגלריה
העץ שנטע איינשטיין בפברואר 1923
העץ שנטע איינשטיין בפברואר 1923
העץ שנטע איינשטיין בפברואר 1923
(צילום: דוברות הטכניון)
ביקורו הראשון של פרופ' איינשטיין בטכניון התקיים בשבט תרפ"ג, 1923. בסיקור בעיתון "דאר היום" מתאריך 14.2.1923 נכתב, כי בקבלת הפנים החגיגית שהתקיימה לבני הזוג בחיפה השתתפו כ-1,500 איש: "בשעה 11 לפני-הצהרים נערך על ידי ועד העדה קבלת-פנים עממית בחצר הטכניקום [הטכניון] ומן השמים עזרו וקבעו יחס יפה אל האורח שאחרי הגשמים של יום הששי טהרו השמים ושמש חצי אביבית להטה על פני הארץ כאילו באה להבליט לפני האורח שרגלו האחת עדיין בגולה והשניה דורך על אדמת ארצנו".
בבית הספר הריאלי סיפר פרופ' איינשטיין, כי באוניה בדרך לארץ ישראל נשברה מקטרתו והוא לא הצליח לתקנה לבדו, משום ש"אצלנו היהודים הכל התרכז בהמוח ובידיים לא נשאר דבר". לכן, הוסיף איינשטיין, "בבניין הטכניקום הזה רואה אני את הרצון לפ[י]תוח הידיים." הוא הוסיף, כי רעיון הטכניקום קרוב ללבו והוא מקווה לעזור בקידומו ככל האפשר.