מבזק החדשות הטובות
(צילום: משה מזרחי)


נפתח את המבזק הראשון שלנו השבוע עם חדשות טובות ומרגשות מסין - שם הפנדה הענקית הוצאה מרשימת בעלי החיים הנמצאים בסכנת הכחדה.
לפי ההודעה המרגשת, שפורסמה בסוף השבוע האחרון, אוכלוסיית הפנדות הענקיות החיות בטבע בסין עלתה ל-1,864 לעומת כ-1,600 בשנת 2003. מדובר בעלייה שמשקפת את תנאי החיים המשופרים והמאמצים הכבירים שמשקיעה סין בשמירה על בתי הגידול של הפנדות.
לפנדות הענקיות קצב גידול איטי, הנקבות מבייצות רק פעם בשנה וגם אם שני גורים נולדים במקביל, בדרך כלל רק אחד שורד. הוצאת החיה הזאת, שנקראת גם "האוצר הלאומי" של סין, מהרשימה השחורה היא תוצאה של עבודה קשה שלוקחת שנים רבות, ולכן מדובר באנחת רווחה מטורפת!
3 צפייה בגלריה
(צילום: שאטרסטוק)
ועכשיו, לאוניברסיטת ייל, שם טוענים חוקרים שהגיעו לפריצת דרך בכל הנוגע לשימוש בפטריות הזיה לדיכוי דיכאון.
החוקרים מצאו שהפטריות מדרבנות צמיחה של קשרים עצביים, כאלה שאבדו במוח במהלך תהליך הדיכאון. לדברי החוקרים, המרכיב הפסיכו-אקטיבי בפטריות הזיה הוא הפסילוציבין. החוקרים הראו כי מנה אחת שלו, שניתנה לעכברים, גרמה לעלייה מיידית וארוכת טווח בקשרים בין נוירונים במוח. מדובר בעלייה של 10% במספר הקשרים, והחוקרים מסבירים שהם גם היו גדולים בממוצע ב-10% - כך שהיו גם חזקים יותר.

3 צפייה בגלריה
פטריות
פטריות
פטריות
(צילום: shutterstock)


בכך, באופן מופלא – פוחתת תחושת הדיכאון, החומר הפעיל משפיע תאי העצב שמסייעים בהעברת מידע ובעצם הופך את האדם שוב ל"חיוני" ופעיל. בהחלט פריצת דרך שאולי בעתיד תעזור למיליוני אנשים שסובלים מדיכאון ברחבי העולם. עד שזה יקרה, אין צורך לנסות פטריות הזיה על עצמכם, עם דיכאון ובלי.
ולסיום, מכונה מהפכנית בשווייץ מגדלת עור חדש לאנשים עם כוויות קשות. נשמע כמו מדע בדיוני, אז זהו שלא. איך זה קורה? לוקחים תאי עור בריאים ולא פגומים, מאותו חולה שרוצים לרפא, והמכונה מתחילה בהליך של "גידול" והרחבה של העור, דרך טכנולוגיה שמכפילה את שטח הפנים ב-100, וכרגע נחשבת ליחידה בעולם שמאפשרת להציל אנשים עם כוויות משמעותיות או מחלות עור נדירות.
3 צפייה בגלריה
העור המלאכותי
העור המלאכותי
העור המלאכותי
(צילום: denovoSkin)
המכונה עדיין בהליך של בדיקות ופיתוח, ואם הכול יעבור כמתוכנן, היא תהיה פעילה בשנת 2023. בהחלט בשורה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי