הישגים לחוקרות בכירות מאוניברסיטת תל אביב

פרופ' נילי כהן מהפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן באוניברסיטת תל אביב, כלת פרס ישראל לחקר המשפט לשנת 2016, נבחרה לשמש כחברה מן המניין בארגון "החברה הפילוסופית האמריקנית" (The American Philosophical Society), אחת מהחברות הפילוסופיות הוותיקות ביותר שהשתמרו עד היום, והחברה הפילוסופית הוותיקה ביותר בארה"ב. בחברה הפילוסופית האמריקנית חברים כיום 975 חברים, ביניהם 157 חוקרים בין-לאומיים.
3 צפייה בגלריה
פרופ' נילי כהן
פרופ' נילי כהן
פרופ' נילי כהן
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
פרופ' נילי כהן היא חוקרת רבת פעלים מוערכת ברמה הבין-לאומית שהחלה את דרכה המחקרית בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב. מחקרה מתמקד בתחום דיני חוזים ודיני נזיקין, ובשנים האחרונות היא מפתחת את תחום המשפט והספרות. פרופ' כהן היא חברה בארגון המשפט האמריקני (American Law Institute) ,וכן ב-Academia Europaea. נוסף על פעילותה המחקרית מילאה פרופ' כהן תפקידים בכירים, ביניהם רקטורית אוניברסיטת תל אביב בין השנים 2001-1997 וכן נשיאת האקדמיה הלאומית למדעים בין השנים 2021-2015.
"החברה הפילוסופית האמריקנית" נוסדה בשנת 1743 על ידי בנג'מין פרנקלין, מדינאי אמריקני החתום על הכרזת העצמאות של ארה"ב, ומטרתה לתמוך ולקיים מחקר מעמיק במגוון התחומים המדעיים. מאז הקמתה במאה ה-18 נבחרו לארגון 5,787 חברים, ביניהם נמנו מדענים בולטים ופורצי דרך דוגמת צ'רלס דרווין ולואי פסטר, משוררים ואנשי רוח כמו רוברט פרוסט, ומדינאים, ביניהם ג'ורג' וושינגטון ואלכסנדר המילטון.
פרופ' נילי כהן אמרה: "ארגון' החברה הפילוסופית האמריקנית' נחשב ליוקרתי ביותר, שחבריה הם חוקרים, אנשי ציבור והוגים מהשורה הראשונה. אני נרגשת מאוד על כך שזכיתי להיכלל בה".

פרופ' מאוניברסיטת ת"א זכתה בפרס STAR למצוינות מדעית ומנהיגות

ועוד הישג לחוקרת בכירה מאוניברסיטת תל אביב. התאחדות האגודות הישראליות לביולוגיה ניסויית הודיעה על זכייתה של פרופ' קרן אברהם, דקאנית הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב בפרס STAR היוקרתי למצוינות מדעית ומנהיגות. פרס ה-STAR מוענק לחוקרים יוצאי דופן בתחום הביו-רפואה כאות הערכה לפועלם לקידום הקהילה האקדמית בישראל.
3 צפייה בגלריה
פרופ' קרן אברהם
פרופ' קרן אברהם
פרופ' קרן אברהם
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
"התרומה של פרופ' קרן אברהם לתחום הגנטיקה האנושית הייתה יוצאת דופן והשפיעה רבות על קידום התחום מרעיונות בסיסיים אל רפואה חדשנית", כתבו חברי ועדת הפרס. "הרעיונות היצירתיים שלה, המחויבות הבלתי מעוררת והמנהיגות היוו השראה לרבים והציבו רף שאליו יש לשאוף".
פרופ' אברהם אמרה: "הפרס שהוענק לי הוא כבוד גדול עבורי ואני נרגשת מאוד - אין דבר משמעותי יותר עבורי מאשר הכרה של עמיתים וחברים לעבודה. לאורך השנים נפלו בחלקי הזדמנויות נהדרות לקידום המחקר שלי, להובלה ומנהיגות וכן להדרכה ומנטורינג בישראל ואני אסירת תודה עליהן".
פרופ' קרן אברהם היא חוקרת רבת פעלים המתמחה בגנומיקה עם דגש על חירשות, במחלקה לגנטיקה מולקולרית של האדם וביוכימיה ובבית הספר סגול למדעי המוח. בנוסף להיותה האישה הראשונה שמכהנת כדקאנית הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, היא מחזיקה בקתדרה ע"ש ד"ר שרה וד"ר פליקס דומונט למחקר על הפרעות שמיעה. מחקריה עוסקים בהבנת הבסיס הגנטי וריפוי גנטי של אובדן שמיעה תורשתי או חירשות.
פרופ' אברהם זכתה במספר פרסים על הישגיה המדעיים, ביניהם: פרס סיר ברנרד כץ מקרן הומבולט בגרמניה, פרס ע"ש מיכאל ברונו מיד הנדיב/קרן רוטשילד, ופרס טבע - תעשיות פרמצבטיות למחקר פורץ דרך בתחום מחלות נדירות.

יצירה משותפת של סטודנטים בשיתוף הקהילה באונ' העברית

קורס "מרחב לפעולה – מחקר מעשי בפרפורמנס אורבני", שיפתח להרשמה בסמסטר ב' בחוג ללימודי התיאטרון באוניברסיטה העברית בשיתוף היחידה למעורבות חברתית ועיריית ירושלים, פותח את שעריו גם לקהל הרחב בירושלים ליצירה משותפת של סטודנטים בשיתוף הקהילה. הקורס יחשוף את המשתתפים לעבודת התיאטרון והפרפורמנס, תוך הכשרה מעשית ביצירה והפקה של יוזמות חברתיות בשכונת הגבעה הצרפתית הסמוכה לקמפוס הר הצופים.
לאורך הסמסטר, סטודנטים וגם מי שאינם סטודנטים, בשיתוף תושבי שכונת הגבעה הצרפתית, יפיקו עבודות תיאטרון ופרפורמנס ברחבי השכונה תוך חיזוק הקשרים ושיתוף פעולה בין התושבים הקהל הרחב והמוסדות המקומיים. לראשונה באוניברסיטה העברית, יוכלו המשתתפים לתרגל משחק, תנועה, בימוי, פרפורמנס, הפקה וליווי אומנותי. הקורס האקדמי אינו דורש ניסיון קודם ופתוח להרשמה גם לקהל הרחב המעוניין להשתלב בעשייה אומנותית וקהילתית בירושלים.
מנחת הקורס, במאית התיאטרון והכוראוגרפית עמנואלה עמיחי, אמרה: "זהו פרויקט מעשי המשלב עשייה משמעותית, חברתית וקהילתית. הנרשמים יזכו להתנסות בעבודה תיאטרונית ופרפורמטיבית במסגרת קבוצתית ואישית, יחד עם תושבי השכונה ובמגוון תפקידים".

חברות ההייטק במיזם משותף בבר-אילן

אוניברסיטת בר-אילן הודיעה כי חברות ההייטק המובילות במשק יכשירו סטודנטים למקצועות טכנולוגיים מבוקשים.
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בר-אילן
אוניברסיטת בר-אילן
אוניברסיטת בר-אילן
(צילום: דוברות אוניברסיטת בר-אילן)
הפרויקט הוקם על ידי הנהלת האוניברסיטה יחד עם פורום חברות הצמיחה. הפורום מורכב מקבוצת חברות טכנולוגיה ישראליות מובילות, שחרטו על דגלן לפתח בישראל את התשתית שתאפשר לחברות הייטק לצמוח ולגדול מישראל ובישראל. שותפות בו 24 חברות טכנולוגיה מובילות.
במסגרת שיתוף הפעולה עם אמזון (AWS) נבנתה תוכנית מקיפה לקידום קורסי העשרה לסטודנטים מצטיינים. התוכנית כוללת קורסים המקנים מושגי יסוד ומתאימים לסטודנטים מתחומים שאינם טכנולוגיים, לצד קורסים בעלי אופי טכני הדורשים יכולות מקדימות בלמידת מכונה ועיבוד שפה טבעית. במסגרת שיתוף הפעולה עם חברת מיקרוסופט, משלבת האוניברסיטה החל מהשנה, תוכנית הכשרה מעשית כחלק ממסלול הלימודים לתואר ראשון ושני במחלקה לניהול.