לאחר רעידת האדמה בטורקיה ובסוריה בשבוע שעבר, שגבתה את חייהם של למעלה מ-24,500 בני אדם, פורסמו סרטונים ברשתות החברתיות, שבהן נראו בעלי חיים מתנהגים באופן מוזר. אז האם יש להם כוחות "לנבא" רעידת אדמה ולהזהיר מפניה - חוקרים אומרים שכרגע אין הוכחה מדעית.
האם ציפורים יודעות על אסונות טבע לפני בני האדם?
(צילום: ירון ברנר)

פרופ' רן נתן מהמעבדה לאקולוגיה של תנועה באוניברסיטה העברית בירושלים, התייחס לנושא בריאיון באולפן ynet: "זה ידוע בפולקלור של הרבה עמים יוונים, שדיברו על זה במאה הרביעית לפני הספירה. יש הרבה תצפיות של בעלי חיים שהתנהגו באופן מוזר לפני רעידות אדמה. מה שהמדע מנסה לעשות זה לשאול את השאלה האם יש אפשרות להשתמש בבעלי חיים כהתרעה לפני רעידות אדמה. אני חייב להגיד שהמחקר בנושא הזה הוא מאוד אנקדוטלי, תיאורי ולא כמותי, זה לא מחקר חזק, ויש המון המון מחלוקות בעניין הזה".
פרופ' נתן הוסיף: "סביר שהאבולוציה תעבוד לכיוון הזה, ככל שאתה יודע מוקדם יותר על מקור סיכון ומצליח להימלט ממנו, אז יהיו לך יותר צאצאים ואתה תשרוד יותר טוב. המנגנון האבולוציוני צריך לעבוד בכיוון הזה, השאלה היא לא על ההיגיון הביולוגי של הדבר הזה, אלא א'- מה המנגנון שמאפשר דבר כזה ואנחנו לא מכירים מנגנון כזה והשאלה הפרקטית - האם יש עדות אמפירית לעניין הזה והתשובה היא שהן לא חזקות בכלל. "זה לא המדע החזק שאנחנו רוצים לעשות, ויש פה הרבה שאלות של התרעת שווא, שאפשר להצביע עליהן, האם יש יש יכולות כזו לחזות אירוע כזה?".
לדבריו, "אני יכול להגיד שב-2018 היו 700 דיווחים של רעידות אדמה והקשר שלהן לבעלי חיים, והריביו הראה שאף אחד מהמקרים האלה לא עומד בקריטריונים של בחינה מדעית חזקה, אין את הנתונים כמו שצריך, זה לא פוסל את עצם הקיום היכולת הזו של בעלי החיים, אבל העדות המדעית עדיין לא שם".