בקיץ 2023 השתוללו שריפות ענק ביוון, הטמפרטורות בכמה מקומות באירופה שברו שיאים, וגלי החום פגעו ברשתות החשמל בסין. ממחקר חדש שפורסם הערב (יום ג') בכתב העת Nature עולה כי זה לא היה הקיץ החם ביותר מאז החלו המדידות, אלא הקיץ החם ביותר ב-2,000 השנים האחרונות.
הפינוי והמאבק בלהבות: תיעוד מהשריפות ברודוס בקיץ 2023
(צילום: רויטרס)

במחקר החדש מצאו מדענים מאירופה, שהתקופה מיוני ועוד אוגוסט 2023 הייתה החמה ביותר ברשומות החל משנת 1940 - סימן מובהק לשינויי האקלים, המגיעים לקיצוניות חדשה. שינויי האקלים נגרמים בשל פליטת גזי חממה לאטמוספרה על ידי בני אדם, בשל שריפת דלק מאובנים.
אבל החום בקיץ שעבר בחצי הכדור הצפוני מאפיל גם על שיאים על פני פרק זמן ארוך בהרבה. "כשאתה מסתכל על ההיסטוריה הארוכה, אפשר לראות עד כמה ההתחממות הגלובלית האחרונה היא דרמטית", אמר פרופ' יאן אספר, מדען אקלים מאוניברסיטת יוהנס גוטנברג בגרמניה, אחד ממחברי המחקר.
מהמחקר עולה כי בקיץ 2023, טמפרטורות הקרקע צפונית לקו הרוחב 30 בחצי הצפוני של כדור הארץ - הגיעו ל-2.07 מעלות צלזיוס מעל הממוצע בעידן הטרום-תעשייתי. ישראל, אגב, נמצאת מעט דרומית לקו זה.
2 צפייה בגלריה
שריפות הענק ביוון
שריפות הענק ביוון
שריפות הענק ביוון בקיץ 2023
(צילום: AP)
במסגרת המחקר השתמשו המדענים בתיעוד תחנות מטאורולוגיות, שפעלו מאמצע המאה ה-19, בשילוב עם טבעות עצים בני אלפי שנים - בתשעה אתרים בחצי הכדור הצפוני, כדי לשחזר מה היו הטמפרטורות השנתיות בעבר הרחוק.
לדברי החוקרים, קיץ 2023 היה חם ב-2.2 מעלות מאשר הטמפרטורה הממוצעת המשוערת באזורים אלו בשנים 1 עד 1890. הנתונים התקבלו, כאמור, מבדיקת טבעות עצים.
אגב, מדענים של שירות האקלים קופרניקוס של האיחוד האירופי אמרו לאחרונה כי "סביר מאוד" ששנת 2023 הייתה החמה ביותר מ-100 אלף השנים האחרונות. עם זאת, אספר וצוות של מדענים אירופיים הפריכו טענות כאלה. הם טוענים שהשיטות המדעיות לאיסוף מידע אקלימי מהעבר, ממקורות כמו אגמים ומשקעים ימיים וביצות כבול, אינן מאפשרות לערוך השוואות משנה לשנה לקיצוניות טמפרטורות על פני פרק זמן כה ארוך. "אין לנו נתונים כאלה", אמר אספר. "זו הייתה אמירה מוגזמת".
2 צפייה בגלריה
 גל חום עמק המוות קליפורניה ארה"ב
 גל חום עמק המוות קליפורניה ארה"ב
גל חום עמק המוות קליפורניה ארה"ב
(צילום: DAVID MCNEW / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
ההתחממות הגלובלית, עקב עלייה בפליטת גזי חממה - שנגרמים משריפת דלק מאובנים - הועצמה בקיץ שעבר על ידי תופעת "אל ניניו", שמובילה בדרך כלל לטמפרטורות עולמיות חמות יותר, אמר אספר. "בסופו של דבר אנחנו מגיעים לגלי חום ארוכים וחמורים יותר ותקופות ממושכות של בצורת", הוא סיכם.