כ-700 תלמידות תיכון מצטיינות מרחבי הארץ השתתפו בשבוע שעבר באירוע TechWomen השמיני בקמפוס הטכניון בחיפה. האירוע הציג בפניהן את הלימודים בטכניון ואת ההזדמנויות הגלומות בתואר אקדמי במדעים ובהנדסה. בטכניון הדגישו כי אירועי TechWomen כבר הובילו תלמידות תיכון רבות להשקעה בלימודי מדע וטכנולוגיה ולבחירה בלימודי תואר ראשון. אירועים אלה מתקיימים באדיבות הקרן להעצמת בנות ע"ש רוזלין אוגוסט.
2 צפייה בגלריה
האירוע בטכניון
האירוע בטכניון
האירוע בטכניון
(צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון)
במליאת הפתיחה שמעו התלמידות הרצאות של חוקרות הטכניון ולאחר מכן הן סיירו בפקולטות השונות. סגנית נשיא הטכניון לגיוון והכללה, פרופ' עדי זלצברג מהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט, אמרה למשתתפות כי "אתן דור העתיד של ישראל, וחשוב לי לומר לכן שאין לנשים שום מגבלות חוץ מדעות קדומות של הסביבה. הטכניון פועל להגדלת מספר הסטודנטיות לתואר ראשון ולתארים מתקדמים ולהגדלת חלקן של נשים בסגל האקדמי. שיפור הייצוג המגדרי בטכניון יוביל לשיפור הייצוג של נשים בהייטק ובענפי תעשייה אחרים ויש לכך השפעה על כלל החברה בישראל. הלימודים בטכניון יפתחו עבורכן אפשרויות לקריירה מדהימה, מספקת וגם מתגמלת, בין אם תבחרו במחקר אקדמי ובין אם תצאו מהטכניון לעולם שבחוץ".
את האירוע הנחתה האסטרופיזיקאית ד"ר אפרת סבח, שהשלימה שלושה תארים בפקולטה לפיזיקה בטכניון. "ההורים שלי רצו שאהיה רופאה," היא סיפרה לתלמידות, "אבל אני הבנתי כבר בגיל 12 שהסקרנות שלי מתכנסת למילה אחת: פיזיקה. היו בדרך אנשים 'טובים' שאמרו לי שבפיזיקה אין בנות, שיהיה לי קשה, והכי גרוע - 'את לא נראית פיזיקאית'. אלה דברים שעשויים לרפות את ידינו, אבל לשמחתי דבקתי בפיזיקה והתמקדתי באסטרופיזיקה, תחום שבו עשיתי גם את הדוקטורט. אני מבקשת גם מכן – אם יש לכן חלום, לכו עליו ואל תקשיבו למי שאומר שאתן לא מתאימות, או לא מוכשרות, או שלא תצליחו."
ד"ר אריאל פישר מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית סיפרה על אהבתה לפיזיקה ולמתמטיקה, שהובילה אותה לפיתוח טכנולוגיות משקמות המסייעות בשיקום אחרי פגיעה מוטורית. ד"ר פישר גדלה בארצות הברית, עלתה לארץ, יצאה ללימודים ב-MIT, בסטנפורד וב- EPFLולאחר מכן חזרה לישראל והצטרפה לסגל הטכניון בשנת 2020. מחקריה משלבים ביומכניקה של התנועה, טכנולוגיה לבישה, מחקר ביולוגי ובינה מלאכותית - זאת כדי להאיץ ולייעל את הטיפול בבעיות שריר-שלד.
2 צפייה בגלריה
האירוע בטכניון
האירוע בטכניון
אחת ההרצאות בטכניון
(צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון)
הדוקטורנטית ויויאן דרסה מאידנצ'יק מהפקולטה להנדסה כימית ע"ש וולפסון, שגדלה בריו דה ז'נרו, סיפרה על דרכה משם לטכניון ועל המחקר שהיא עורכת בהנחייתו של פרופ' חוסאם חאיק. ויויאן עוסקת בפיתוח חיישנים לסרטן השד שיאפשרו אבחון מוקדם וטיפול יעיל יותר בגידולים סרטניים. המערכת שהיא מפתחת תעביר בזמן אמת נתונים לסמארטפון וממנו לצוות הרפואי. היא השלימה לימודים תיכוניים בריו ואחרי שנה בלימודי הנדסה באוניברסיטה הגיעה לישראל במסגרת בני עקיבא. מאז היא התחתנה וכיום היא אם לתאומים בני ארבעה חודשים.
רוזלין אוגוסט, שיזמה את הפרויקט ותומכת בו באמצעות הקרן, בירכה את המשתתפות מביתה בוירג'יניה, ארה"ב. היא סיפרה כיצד התוודעה לטכניון ומדוע החליטה להקים קרן ייעודית לעידוד תלמידות לבחור בלימודי מדע וטכנולוגיה. "אתן יכולות לעשות כל מה שתבחרו, וזה היופי בלהיות אישה בחברה של ימינו," אמרה לתלמידות, "אם אתן מתאימות לטכניון והטכניון מתאים לכן – לכו על זה! זה הטוב ביותר. תוכלו להיות כל מה שאתן רוצות להיות!"
התלמידה שירז דוד מבית ספר מקיף ג 'באשדוד, שהגיעה במיוחד לאירוע, סיכמה את היום בטכניון ואמרה כי "ההרצאות היו מאוד מעשירות ומעניינות ופתחו לי אופקים רבים וחדשים בנוגע לעתיד שלי. הן נתנו לי השקפה שונה על לימודים אקדמיים".