בשארם א-שייח מתקיימת היום (ב') פסגת המנהיגים, שבה נואמים בכירים ובהם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, ראש ממשלת צרפת עמנואל מקרון, עבדאללה מלך ירדן ועוד רבים אחרים. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא לפעולות מיידית כדי לעצור את פליטת גזי החממה. הוא אמר למנהיגים שהם מתמודדים עם בחירה קשה: לעבוד יחד כעת כדי לצמצם את פליטות גזי החממה או לגרום לאסון אקלימי לדורות הבאים. "אנחנו במאבק על חיינו ואנחנו מפסידים", הוא הוסיף.
2 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עם מזכ"ל האו"ם בתמונה הקבוצתית
נשיא מצרים עם מזכ"ל האו"ם בתמונה הקבוצתית
נשיא מצרים עם מזכ"ל האו"ם במרכז התמונה הקבוצתית
(צילום: AP)
נאומו של מזכ"ל האו"ם נועד לתת דחיפה לפעולה, כאשר נציגים של 194 מדינות הגיעו לשארם א-שייח לשבועיים של שיחות על מנת לנסות למנוע את ההשפעות הקשות ביותר של שינויי האקלים, כשברקע המלחמה באוקראינה, האינפלציה המשתוללת בכמה מדינות ומחסור באנרגיה - בשל צמצום אספקת הגז מרוסיה.
"לאנושות יש ברירה: לשתף פעולה או לגווע", אמר גוטרס לנציגי המדינות, שהגיעו לוועידה שבחצי האי סיני. מזכ"ל האו"ם קרא להגיע להסכם בין המדינות העשירות לבין המדינות העניות בעולם, כדי להאיץ את המעבר מדלקים מאובנים לאנרגיות מתחדשות ולהאיץ את העברת הכספים למדינות העניות, על מנת להבטיח שגם הן יוכלו להפחית את פליטות גזי החממה ולהתמודד עם ההשפעות הבלתי נמנעות של ההתחממות שכבר התרחשה.
2 צפייה בגלריה
התמונה הקבוצתית של המנהיגים. הרצוג בשורה השנייה מצד שמאל של התמונה
התמונה הקבוצתית של המנהיגים. הרצוג בשורה השנייה מצד שמאל של התמונה
התמונה הקבוצתית של המנהיגים. הרצוג בשורה השנייה מצד שמאל של התמונה
(צילום: רויטרס)
"לשתי הכלכלות הגדולות - ארצות הברית וסין - יש אחריות מיוחדת להצטרף למאמצים להפוך הסכם כזה למציאות", אמר מזכ"ל האו"ם. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמור להגיע רק בשבוע הבא לשארם א-שייח, כיוון שמחר יתקיימו בחירות האמצע בארצו. נשיא סין, שי ג'ינפינג, לא צפוי להגיע כלל לוועידה במצרים.
גוטרס ביקש ממדינות להסכים להפסיק את השימוש בפחם, אחד הדלקים עתירי הפחמן הגורמים לפליטת גזי חממה, עד שנת 2040, כאשר חברי הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי - הכוללת בין היתר את ארצות הברית, בריטניה, איטליה, אוסטרליה, צרפת, בלגיה וישראל - יפסיקו את השימוש בחומר המזהם עד 2030.
נשיא המדינה יצחק הרצוג לפני צאתו לוועידת האקלים בשארם א-שייח
(צילום: עומר מירון, מקליט: ניר שרף)

מזכ"ל האו"ם מתח ביקורת חריפה על מנהיגי העולם ואמר כי למרות עשרות שנים של שיחות אקלים, עדיין לא נרשמה התקדמות על מנת להציל את כדור הארץ ממשבר האקלים. הוא אמר כי מדינות פועלות באיטיות או מסרבות לפעול כלל. גוטרס לא פירט באילו מדינות מדובר. "פליטת גזי החממה ממשיכה לגדול. הטמפרטורות העולמיות ממשיכות לעלות. וכוכב הלכת שלנו מתקרב במהירות לנקודת מפנה, שלאחריה הכאוס האקלימי יהיה בלתי הפיך", הוא אמר. "אנחנו בכביש המהיר שמוביל לגיהנום אקלימי, עם הרגל שלנו על הגז".
גוטרס סיכם ואמר שכדי לשמור על תקווה לעתיד לכדור הארץ, יש להגיע לאיפוס פליטות כללי עד 2050. "זה אחד מהשניים: הסכם אקלימי סולידרי או הסכם התאבדות משותף", הוא אמר.
בראש המשלחת הישראל לוועידה עומד הנשיא הרצוג, שצפוי לנאום במהלך הערב. פני ההמראה, הוא אמר כי זהו "המאבק החשוב ביותר של האנושות". הרצוג, שהקים פורום אקלים בבית הנשיא וכבר התבטא בעבר על חשיבות הנושא, אמר לפני ההמראה לסיני: "המזרח התיכון ניצב מול אתגרים אדירים. בנאומי אציג חזון ישראלי שאני קורא לו 'מזרח תיכון מתחדש', שבו ישראל בשיתוף מדינות האזור מספקות פתרונות משמעותיים מול משבר האקלים. האקלים הוא בראש סדר יומה של מדינת ישראל. הוא קשור לעתיד ילדינו ולדורות הבאים. עלינו לעשות הכל להצלת האנושות מהאסון האקולוגי הנורא".
בהכנת הכתבה השתתפו נעה פישר וסוכנויות הידיעות