גם אם ההבטחות של מנהיגי העולם להתמודדות עם שינויי האקלים בעשור הזה יתממשו - כדור הארץ יתחמם ב-2.4 מעלות מעל למצב במהפכה התעשייתית. כך עולה מדו"ח חדש שפורסם הערב (יום ג'). על פי הסכם פריז, שנחתם ב-2015, יש לעשות את כל המאמצים כדי למנוע התחממות של 1.5 מעלות.
הפגנות מחוץ לוועידת האקלים
(צילום: נדב אבס, אילנה קוריאל)

ב-Climate Action Tracker (קואליציית מחקר המעקב אחר פעולה בנוגע לאקלים) אמרו כי על אף ההבטחות של המדינות המשתתפות בוועידת האקלים בגלזגו לצמצום הפליטות עד 2030, כדור הארץ יתחמם הרבה מעבר ליעד שקבע האו"ם עד שנת 2100. "אפילו אם כל ההבטחות החדשות שניתנו בגלזגו לשנת 2030, נפלוט בשנה זו בערך פי 2 מהנדרש עבור 1.5 מעלות צלזיוס", נכתב בדו"ח המדאיג. "לכן, כל הממשלות צריכות לשקול מחדש את יעדיהן".
בארגון פרסמו שני תרחישים נוספים, אחד אופטימי ואחר פסימי. לפי האופטימי גם במצב שבו יבוצעו פעולות מחמירות יותר ממה שהבטיחו המנהיגים - כדור הארץ יתחמם ב-1.8 מעלות ולפי התרחיש הפסימי, שלפיו לא יבוצעו כל ההבטחות, כדור הארץ יתחמם ב-2.7 מעלות.
ב-CAT הזהירו מפני ההנחה שההבטחות לטווח ארוך יותר לא יתקיימו בסופו של דבר, מכיוון שרוב המדינות עדיין לא יישמו את המדיניות או החקיקה לטווח הקצר, הדרושות למטרות אלו. "זה טוב ויפה שמנהיגים טוענים שיש להם יעד של אפס פליטות, אבל אם אין להם תוכנית כיצד להגיע לשם, והיעדים שלהם לשנת 2030 נמוכים, אז בכנות - היעדים הם רק מס שפתיים", אמר ביל הייר, מנכ"ל Climate Analytics, אחד הארגונים הכלולים ב-CAT.
1 צפייה בגלריה
סרטון על התחממות כדור הארץ, שהוקרן בוועידה
סרטון על התחממות כדור הארץ, שהוקרן בוועידה
סרטון על התחממות כדור הארץ, שהוקרן בוועידה
(צילום: רויטרס)
כאמור, לפי מחברי הדו"ח, כל התרחישים - גם האופטימי ביותר - מראים כי נגיע במאה הנוכחית להתחממות של 1.5 מעלות מעל המצב במהפכה התעשייתית. מדובר בהתחממות שלפי המדענים הגעה אליה תחמיר בהרבה את ההשפעות ההרסניות של שינויי האקלים, הנגרמים בשל פליטת גזי חממה על ידי בני האדם.
מחברי הדו"ח אמרו כי על מנת למנוע מהגעה למצב המסוכן, יש לצמצם את רמת פליטות גזי החממה, בעיקר משריפת פחם, נפט וגז ב-45% עד לשנת 2030, לעומת המצב ב-2010 - וגם להגיע לאפס פליטות ב-2050.
בקיץ פורסם דו"ח מדאיג, שבו נטען שעלייה ב־1.5 מעלות בממוצע הטמפרטורות העולמי, יחסית לעידן התעשייתי היא בלתי נמנעת. מדובר בכישלון של ועידת פריז, שהייתה אמורה למנוע מגמה זו. נכון לעכשיו העולם חם יותר ב-1.1 מעלות יחסית לעידן הטרום-תעשייתי, והמטרה של הוועידה היא לפעול בכל האמצעים למנוע עלייה לשתי מעלות מעל עידן זה, התחממות שתיחשב בלתי נסבלת. ישראל, אגב, התחממה כבר יותר מ-1.5 מעלות.