דוח האינדיקטורים השנתי של שינויי האקלים העולמיים, שפורסם זו השנה השנייה, חושף כי ההתחממות הנגרמת על ידי בני האדם עלתה ל-1.19 מעלות צלזיוס בעשור האחרון (2023-2014) - עלייה מ-1.14 מעלות צלזיוס שנמדדה בין השנים 2013 ל-2022. ב-2023 לבדה, הגיעה ההתחממות הנגרמת מפעילות אנושית ל-1.3 מעלות צלזיוס (ההתחממות הכוללת אשתקד הייתה 1.43 מעלות צלזיוס), זאת בנוסף לגורמים טבעיים דוגמת תופעת האקלים "אל ניניו", מה שגרם לכך שהשנה החולפת הייתה החמה בהיסטוריה.
התחממות כדור הארץ 1880 עד 2020
(צילום: נאס"א)

עוד עולה מהדוח, שתקציב הפחמן שנותר נכון לתחילת 2024 - כמות הפחמן הדו-חמצני שניתן לפלוט מבלי לעבור את רף ה-1.5 מעלות צלזיוס בהשוואה לרמות הטרום תעשייתיות (בהתאם להסכם פריז שנחתם ב-2015) - נאמד ב-100 עד 450 ג'יגהטון, עם הערכה אקטוארית אמצעית של 200 ג'יגהטון, בערך חמש שנים של פליטות ברמות הנוכחיות.
רק לשם השוואה, הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים (IPCC) חישב שתקציב הפחמן הנותר בשנת 2020, עמד על 900-300 ג'יגהטון של פחמן דו-חמצני, עם הערכה אקטוארית אמצעית של 500 ג'יגהטון. מאז, התגברה פליטת הפחמן הדו-חמצני, במקביל למידת ההתחממות של כדור הארץ.
"רמת ההתחממות הגלובלית הנגרמת כתוצאה מפעולה אנושית עלתה במהלך השנה האחרונה, למרות שפעולות האקלים האטו את העלייה בפליטת גזי החממה. על כן, הטמפרטורות העולמיות נוסקות במהירות גבוהה מאי פעם. הניתוח שלנו נועד לעקוב אחר המגמות ארוכות הטווח הנגרמות על ידי פעילות אנושית (עליית הטמפרטורות היא תוצר של מגמה ארוכת טווח)", אומר פרופ' פירס פורסטר מבית הספר למדעי כדור הארץ והסביבה באוניברסיטת לידס, שנמנה על מחברי הדוח.
2 צפייה בגלריה
התחממות גלובלית
התחממות גלובלית
התחממות גלובלית
(צילום: Charlie Riedel, AP)
הממצאים המדאיגים מגיעים בזמן שבו מומחי אקלים מהעולם נפגשים בבון שבגרמניה כדי להכין את הקרקע לוועידת האקלים שתיערך השנה בבאקו בירת אזרבייג'ן (COP29), בין התאריכים 22-11 בנובמבר. למעשה, המקור הסמכותי למידע מדעי על מצב האקלים העולמי הוא הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים (IPCC), אך מכיוון שההערכה הגדולה הבאה שלו תתרחש רק בסביבות 2027, הדבר יוצר "פער מידע" שאין לאפשר בעידן בו מדדי האקלים משתנים במהירות רבה כל כך. הדוח החדש - פרי עמלם של יותר מ-50 חוקרים - פורסם בכתב העת Earth System Science Data, אך גם בפלטפורמה נגישה ומקוונת, שמעניקה גישה קלה למידע מעודכן על מדדי האקלים העיקריים שנבחנו בו.
ממצאים מרכזיים נוספים שעלו מהדוח מצבעים על כך שההתחממות הנגרמת על ידי בני האדם הולכת וגוברת בקצב חסר תקדים, והגיעה ל-0.26 מעלות צלזיוס לעשור (בערך) במהלך השנים 2023-2014, עם קצב פליטה גבוה של גזי חממה באופן עקבי, של 53 מיליארד טונות של פחמן דו-חמצני בשנה.
הרמות הגבוהות של הפליטות הללו משפעיות גם על מאזן האנרגיה של כדור הארץ, כשמצופי אוקיינוס ולוויינים עוקבים אחר זרימות חסרות תקדים של חום אל האוקיינוסים, כיפות הקרח, הקרקעות והאטמוספרה של כדור הארץ - זרימת חום גבוהה ב-50% מהממוצע לטווח הארוך.
2 צפייה בגלריה
פליטת גזי חממה
פליטת גזי חממה
פליטת גזי חממה
(צילום: Matthew Brown, AP)
"שימוש בדלקים מאובנים מהווה כ-70% מכלל פליטת גזי החממה, מה שהופך אותו לגורם העיקרי לשינויי האקלים. יחד עם זאת, מקורות אחרים של זיהום, כמו למשל ייצור מלט, חקלאות וכריתת יערות, תורמים גם הם להתחממות העולמית", מסביר פרופ' פורסטר, ומדגיש בדבריו כי הפחתה מהירה של פליטת גזי חממה לכיוון אפס נטו, תגביל את רמת ההתחממות הגלובלית בסופו של דבר. "במקביל, עלינו לבנות חברות עמידות יותר. ההרס שנגרם כתוצאה משריפות, בצורת, שיטפונות וגלי חום שהעולם חווה אשתקד, הוא משהו שאסור שיהפוך לנורמה".
יש לקוות שהדוח, על ממצאיו המדאיגים, יאיץ במימושן של תוכניות האקלים המדיניות, אותן הבטיחו מקבלי ההחלטות ליישם כחלק מאמנת המסגרת של האו"ם בנושא שינויי אקלים (UNFCCC) עד 2025, במטרה להצליח לצמצם את הפליטות המזהמות ולהסתגל להשפעות האקלים העתידיות.