משרד החקלאות החליט להפסיק מחקר שנועד לבחון פגיעה בתרנגולים בעת אכלוס שלהם בכלובים בתעשיית הבשר, ולהקפיא המשך אכלוס של תרנגולים בלולים מסוג זה - כך נודע ל-ynet.
4 צפייה בגלריה
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
(צילום: World Animal Protection - Investigations)
בתשובה לבקשת חופש מידע, שהגישה עמותת "אנימלס" בנושא, נכתב: "מתוצאות שלב א' של המחקר עולה חשד לפגיעה ממשית ברווחת העופות, המטילה ספק בהתאמת שיטת הגידול לישראל ומשכך הופסק המחקר. תוצאות אלו נמצאות בשלב האימות אל מול שיטת גידול פטמים על רפד. עוד נוסיף כי בהמשך לכך, כדי למנוע המשך פגיעה ברווחת העופות ועד תום בירור ואימות התוצאות, המשך איכלוס הלולים האלו מוקפא".
המחקר שהוחלט להפסיק אותו החל לפני כשנתיים בלול בנגב המחזיק בכ-280 אלף תרנגולים בעת אחת. עם זאת, משרד החקלאות החליט להקפיא את המשך אכלוס הלולים ולא לחדול אותו. כלומר - ייתכן שבעתיד יוחלט בכל זאת לאכלס תרנגולים לבשר בכלובים צפופים.
4 צפייה בגלריה
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
(צילום: World Animal Protection - Investigations)
בעמותת אנימלס אמרו כי מעל 200 מיליון תרנגולים מוחזקים מדי שנה בתעשיית הבשר בישראל בלולים סגורים ללא כלובים. התרנגולים סובלים ממניפולציות גנטיות, מנכויות, מצפיפות, זוהמה ועוד. אך לפחות, התרנגולים בתעשיית הבשר לא מוחזקים בכלובים, ויש להם אפשרות לממש מעט התנהגויות טבעיות - ללכת, למתוח איברים ולדרוך על הקרקע.
במחקר, משרד החקלאות בחן את האפשרות לשינוי התנאים בהם מוחזקים התרנגולים, ולאפשר את הכנסתם לכלובים, בדומה לאלו המתקיימים כיום בתעשיית הביצים.
4 צפייה בגלריה
תרנגולות בכלוב בתעשיית הביצים
תרנגולות בכלוב בתעשיית הביצים
תרנגולות בכלוב בתעשיית הביצים
(צילום: עמותת אנימלס)
בתוך כך, לפני כחודשיים פרסם משרד החקלאות טיוטת תקנות צער בעלי חיים העוסקת בגידול תרנגולות מטילות והחזקתן לצרכים חקלאיים. בין השאר, כל לול חדש שיוקם מיום כניסת התקנות לתוקף והלאה יהיה לול נטול כלובים. החל מ-1 ביוני, 2029, ייאסר אכלוס של לולי כלובים בישראל (לא רק החדשים). יתרה מזאת, במסגרת התקנות החדשות תיאסר רשמית בתוך שנה וחצי מיום כניסת התקנות לתוקף "הנשרה כפויה", פרקטיקה של הרעבת תרנגולות מטילות במטרה ליצור אצלן מחזור הטלה נוסף. כמו כן, בתוך שנה ייאסר קיטום המקור למטילות לאחר יציאתן מהמדגריה.
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "בניית לולי הכלובים המדוברים לגידול פטמים נעשתה ללא אישור השירותים הווטרינריים, והאכלוס אושר באופן חריג לזמן מוגבל, בתנאי שתתקיים במקביל בחינה זהירה של התאמת שיטת ממשק זו בישראל. במקביל יצאה הודעה שלא יותר אכלוס של לולים דומים עד גמר הבחינה של התאמת השיטה לסטנדרט הישראלי. משעלה החשד כי שיטה זו מהווה פגיעה ממשית ברווחת בעלי החיים, הוחלט על הקפאת המשך איכלוס הלולים לאלתר, וזאת על מנת למנוע סבל מיותר של העופות. משרד החקלאות ופיתוח הכפר רואה חשיבות רבה בהגנה ושמירה על רווחת בעלי החיים, ומחויב להמשיך ולקדם זאת בכל האמצעים העומדים לרשותו".
4 צפייה בגלריה
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
(צילום: World Animal Protection - Investigations)
מעמותת אנימלס נמסר: "אנחנו מברכים על ההחלטה להפסיק את המחקר ולהקפיא את אכלוס לול הכלובים, אם כי מלכתחילה היה ברור שלא צריך מחקר מיותר כדי להבין שכאשר כולאים בעל חיים בכלוב - הוא סובל. החיים של התרנגולים בתעשיית הבשר קשים גם ככה: תרנגול בתעשייה בוקע מהביצה תחת חום מלאכותי, אפרוח יתום שמעולם לא פוגש את אמא. בגלל מניפולציות גנטיות הוא גדל בקצב מסחרר, ונשחט כשהוא בן מספר שבועות, גיל שבו בטבע הוא עדיין היה אמור להיות אפרוח קטן שזוכה להגנה תחת הכנפיים של אמא שלו. במשך כשנתיים בהן ניתנו היתרי אכלוס ללול הכלובים, כ-6 מיליון תרנגולים סבלו גם מהכליאה בכלובים, ולא זכו בחייהם הקצרים לממש התנהגויות טבעיות בסיסיות כמו ניקור וגירוד בקרקע, חיפוש מזון ואמבטיות חול".
עוד ציינו אנימלס כי "בהובלת השר עודד פורר, משרד החקלאות פרסם לאחרונה טיוטת תקנות להפסקת כליאת תרנגולות בכלובים בתעשיית הביצים. בזמן שבתעשיית הביצים מתקדמים אל סוף עידן הכלובים, אנחנו מקווים שגם ההחלטה להקפיא את השימוש בכלובים בתעשיית הבשר תעוגן כמדיניות קבועה ושאף תרנגול נוסף לא יעבור יותר את הסיוט הזה".