במשך חודשים רבים המתינו ארגוני הסביבה לתקציב מהמשרד להגנת הסביבה, שאותו עיכבה השרה עידית סילמן. הבוקר (יום ב'), זמן קצר לפני שדיון בנושא אי העברת הכספים החל בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, הודיע המשרד כי יפעל לפרסם קול קורא לתמיכה במגוון פעילויות בתחומי תוכן סביבתיים בהיקף של עד 14 מיליון שקל. עוד נמסר כי התמיכה בארגוני הסביבה בישראל לביצוע פעילויות סביבתיות בשנת 2024 תינתן בהתאמה למצב החירום, שהוביל גם לנזקים סביבתיים כבדים באזורי העימות.
הדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת התקיים בעקבות הפרסום ב-ynet, בדבר אי העברת כספי תמיכות לארגונים סביבתיים. לפני כחודשיים אמור היה להתפרסם קול קורא לתמיכות לפעילויות של ארגוני הסביבה לשנת 2024, אבל השרה סילמן עיכבה את הפרסום. מדובר בתקציב שמהווה את צינור החמצן לפעילויות סביבתיות-חברתיות רבות.
2 צפייה בגלריה
ח"כ להב הרצלנו וח"כ לזימי
ח"כ להב הרצלנו וח"כ לזימי
ח"כ להב הרצנו (משמאל) בדיון בוועדה
(צילום: דוברות הכנסת)
ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) אמר בפתח הדיון כי "יצאנו מגדרנו לקבוע מועד שמתאים לשרה עידית סילמן. השרה בחרה להדיר את עצמה ולשלוח את נציגי המשרד. היו שלוש פעמים, שבהם הדיון נקבע ונדחה, נקבע ונדחה. ביקשנו מהשרה לקבוע מועד והיא בחרה שלא. נושא הדיון הוא למה עידית סילמן לא עושה את עבודתה? לא בהעברת כספי תמיכות, לא במינוי נציגי ציבור לוועדות, ולא במענה לשאילתות לציבור".
ח"כ להב הרצנו הוסיף בדיון: "מדובר בנושאים מהותיים, שקשורים ביכולת המשרד להגן על הסביבה. המשמעות של קיפאון הוא שאנחנו מידרדרים אחורה. והמצב של הסביבה בישראל לא טוב. הנושא הראשון הוא מניעת העברת כספי תמיכה לארגוני הסביבה. החל מ- 2018 המשרד מפרסם קול קורא בנושא. דקות לפני תחילת הישיבה המשרד פרסם הודעה שהיא לא פחות ממבזה, שהמשרד יפעל לפרסום קול קורא".
לדבריו, הוא לא בטוח שהארגונים יוכלו לקבל את הכספים. "עידית סילמן לא מינתה נציגי ציבור, שאמורים לסייע למשרדה בוועדות התכנון", אמר ח"כ להב הרצנו. "היא מסרבת למנות נציגים מטעם ארגוני סביבה. היא מינתה נציגים מארגון סביבתי אחד. היא מחרימה ארגונים אחרים. יש נציגים בוועדה מחוזית חיפה, ירושלים, תל אביב, צפון ועוד. מטרת הנציגים האלה הוא לשמור על הסביבה. למה? ומאז יולי 2023 ממתינים שאילתות רבות שממתינות למענה השרה".
ח"כ מתי הרכבי (יש עתיד) אמרה בדיון כי "צריך להבטיח שבסוף כן ניתן יהיה לממש את 14 מיליון השקלים. זה כשל מנהלי. נפגשנו עם השרה באפריל. הנושא עלה ונאמר לנו שאוטוטו הקול קורא יתפרסם. עבר עוד חודש וחצי. אנחנו בסוף חודש מאי. יש שיהוי שאני לא יכולה שלא לחשוב שמכוון".
2 צפייה בגלריה
השרה עידית סילמן והמנכ"ל גיא סמט
השרה עידית סילמן והמנכ"ל גיא סמט
השרה עידית סילמן והמנכ"ל גיא סמט
(צילום: אסף אפרתי, לע"מ)
מי שייצג את המשרד להגנת הסביבה בדיון, הוא מנכ"ל המשרד גיא סמט. הוא הסביר כי "באוגוסט הקרן (לניקיון) מאשרת. כמשרד חשבנו שזה נכון לתמוך בארגונים הסביבתיים. אחרי אישור תקציב מנגנוני התמיכה בדרך כלל מפורסמים לקראת נובמבר/דצמבר. בנובמבר אנחנו נמצאים בעיצומה של מלחמה, לא יודעים מה יעלה בגורל התקציבים. השרה אמרה שהיא סבורה שצריך להמתין ולחשוב. כשאתה מנהל משרד ורואה את היקף התקציב ומבין שיש אי וודאות, אתה לא אומר שהדבר הכי חשוב הוא לתמוך בעמותות. זה לא היה הדבר הכי דחוף באותם חודשים".
סמט הוסיף: "התגבשה תמונת התקציב, היו איומים על הקרן, משרד האוצר רצה. השרה ביקשה שלתמיכה עצמה יתקיים תנאי שבו נכניס את עיסוק המלחמה בקול הקורא. היא שיקפה את זה לארגונים. אני צריך להודיע על התנאי הזה למשרד המשפטים".