מבזק חדשות טובות
(צילום: אסף חן)


נפתח את מבזק החדשות הטובות עם עכבישי פרא קופצים, ממשפחת העכבישים הקופצניים, שהראו שהם יכולים לעשות משהו שראינו בעבר רק בבעלי חוליות, וזוהי יכולת קוגניטיבית שמדהימה את החוקרים. אותם עכבישים יכולים להבחין בין עצמים חיים לדוממים.
החיות הקטנות והשעירות האלו התנהגו בצורה שונה כשהציגו להם את שני סוגי העצמים. מדובר בתגלית מפתיעה, כיוון שהיא גורמת לחוקרים לנבור בשאלת המקורות האבולוציוניים של אסטרטגיות העיבוד החזותי. בנוסף, התגלית פותחת הרבה יותר מצוהר בבחינת עולמם של בעלי החיים.
3 צפייה בגלריה
יכולות מדהימות לעכבישים בניסוי
יכולות מדהימות לעכבישים בניסוי
יכולות מדהימות לעכבישים בניסוי
(צילום: shutterstock)
נראה שהעכבישים הללו היו נסיינים מעולים בגלל הראייה הטובה שלהם, וכך 60 מהם הפכו לחלוצים במחקר שיכול להתרחב בעתיד לבדיקה שכזו על חיות שונות ומגוונות. מה שחשוב הוא שגם למדנו משהו חדש, גם המדע ממשיך להפתיע וגם 60 העכבישים הוחזרו לשוטט חזרה בטבע כשהם בריאים ושלמים.
ועכשיו, גאווה כחול לבן. הכירו את יותם בן דוד, הישראלי שמדפיס פרוטזות לבעלי חיים. האהבה של יותם לחיות הייתה חלק ממנו, מאז שהוא זוכר את עצמו.
להדפסה בתלת מימד הוא נחשף בלימודי ההנדסה שלו וכשהוא הבין שיש דרך לשלב בין שתי האהבות שלו, הוא החליט שהוא הולך עם זה עד הסוף.
3 צפייה בגלריה
יותם בן דוד וחבר
יותם בן דוד וחבר
יותם בן דוד וחבר
(צילום: פרטי)
זה התחיל בתיקון עגלת הנכים של בילי הכבש, והמשיך בפרוטזה לאתון מבוגרת שרגלה נקטעה. עולם שלם של בעלי חיים שזקוקים לעזרה שלנו ויכולים לקבל אותה נחשף בפניו, והיום השליחות הזאת הפכה אצל יותם לדרך חיים.
ולסיום, למדענים שמגדלים שיער – במעבדה. מחוץ לגוף. כן, חוקרים לקחו תאים, זקיקי שיער, של עוברי עכברים, ולראשונה הצליחו לייצר גרסות קטנות כאלה שצמחו להיות שיערות.
כמו כן הם הצליחו להשפיע על הפיגמנטציה של השיער, וכשהזקיקים האלה הושתלו בעכברים חיים ללא שיער, הם המשיכו לתפקד ולצמוח, כמעט עם 100 אחוזי הצלחה, בקצב של שני מילימטרים כל 23 ימים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: אוניברסיטת יוקוהמה, יפן)
אז כמובן שאלו חדשות טובות לא רק לעכברים קירחים, אלא לנו – כדי שבעתיד נוכל לשפר את המאמצים שלנו בטיפול בנשירת שיער.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי